Potrivit art. 34 alin.(5) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate.
Prin urmare, se poate observa ca legislatia muncii, in speta Codul muncii, nu prevede un anumit model standard pentru adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, legiuitorul specficand in mod expres elementele pe care un asemenea document, in cazul de fata adeverinta emisa de angajator, trebuie sa le cuprinda in mod obligatoriu.
"La incheierea CIM trebuie sa-i eliberam salariatului o adeverinta de vechime. Am inteles ca din 2022 adeverinta ce trebuie eliberata s-a modificat. Ma puteti ajuta cu un formular de adeverinta de vechime model an 2022?"
Raspunsul specialistilor:
In afara de cele prevazute la art. 34 alin. (5) din Codul muncii, legislatia nu mai prevede necesitatea existentei sau eliberarii unei adeverinte de vechime care sa fie necesara salariatului, acesta din urma fiind obligat sa o depuna la angajator pentru a putea face dovada vechimii sale si a beneficia de eventuale drepturi acordate de respectivul angajator.
Ca atare, fiecare adeverinta de vechime in munca va fi eliberata de angajatorul in cauza cu specificarea perioadei pentru care un anumit salariat si-a desfasurat activitatea in cadrul acestuia, neputand fi impusa o anumita perioada. In situatia in care intr-un an calendaristic o anumita persoana a avut mai multe locuri de munca, acesta poate solicita de la fiecare angajator eliberarea unei asemenea adeverinte de vechime in munca, conform art. 34 alin.(5) din Codul muncii.
Facem precizrea ca la art. 16 alin.(6) si (7) din Codul muncii se prevede ca absentele nemotivate si concediile fara plata se scad din vechimea in munca (Fac exceptie concediile pentru formare profesionala fara plata, acordate in conditiile art. 155 si 156 din Codul muncii).
In ceea ce priveste dispozitiile Codului adminsitrativ, facem mentiunea ca acesta precizeaza la art. 410 cu privire la functionarii publici ca autoritatea sau institutia publica este obligata sa elibereze o adeverinta care sa ateste perioada de activitate desfasurata de fiecare functionar public in cadrul acesteia, vechimea in munca, in specialitatea studiilor si in grad profesional, in urmatoarele situatii:
a) la solicitarea functionarului public;
b) la modificarea definitiva si la incetarea raportului de serviciu al functionarului public, in conditiile legii;
c) in alte cazuri expres prevazute de lege.
Modelul adeverintei sus-prevazuta se stabileste prin hotararea Guvernului prevazuta la art. 625 alin. (2). Acest act normativ nu a fost adoptat pana la aceasta data.
Din analiza dispozitiilor art. 49 alin.(1^1) din anexa la HG 611/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se observa ca modelul orientativ al adeverintei mentionate la alin. (1) lit. f), respectiv al adeverintei eliberate de angajator pentru perioada lucrata, care sa ateste vechimea in munca si in specialitatea studiilor solicitate pentru ocuparea postului/functiei sau pentru exercitarea profesiei, este prevazut in anexa nr. 2D.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Calificare la locul de muncaIntrebare: Societatea noastra doreste sa efectueze un curs de initiere/formare profesionala (exemplu: din muncitor necalificat in rectificator universal), cu un formator care este salariatul societatii noastre (cu/fara diploma de formator), insa societatea nu poate elibera decat o diploma recunoscuta la nivel intern. Intrebare: Dupa absolvirea cursului de initiere/formare, angajatorul poate face modificarea functiei in REVISAL in baza acelei diplome cu un act aditional?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie limita de varsta. Incetare CIM. Incheierea unui nou contractIntrebare: Am urmatoarea speta: Salariata nascuta pe 09.10.1962 (62 ani si 4 luni), in ianuarie a indeplinit conditiile pentru pensie limita varsta conform anexa 5 si are stagiul de cotizarea peste 15 ani. Aceasta doreste sa continue activitatea la noi si am prelungit/lasat contractul. Intrebare: 1. Este ok cum am procedat? Sau trebuia sa incetez contractul si sa fac altul nou? 2. Pensia se va cumula cu salariul? Dat fiind faptul ca nu este pensie anticipata, este de drept-limita de varsta.Sau trebuie sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<