Atestarea vechimii - Cum procedam in 2016?

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
17 Martie 2016
17 Martie 2016
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Dupa cum stim, atestarea vechimii reprezinta un element indispensabil pentru calcularea pensiei sau obtinerea indemnizatiei de somaj. De aceea, este important ca angajatii sa-si cunoasca drepturile in ceea ce priveste accesul la un document care sa le ateste legal vechimea, iar angajatorii sa respectele normele de eliberare a dovezilor care atesta vechimea in munca.

Cum se atesta vechimea in munca in 2016?


Inainte de 2011, vechimea in munca era inclusa in cartea de munca. Incepand cu ianuarie 2011, prin HG nr. 500/2011, acest document a fost inlocuit de ReviSal (Registrul General de Evidenta a Salariatilor), ce permite evidenta strict electronica a muncii.

In consecinta, pentru atestarea vechimii in munca este necesara eliberarea adeverintei de vechime, ce cuprinde perioadele in care salariatii au fost angajati cu contract de munca.

Ce informatii sunt incluse in adeverinta de vechime?


In ceea ce priveste forma de prezentare a documentului, exista o diferenta intre sectorul privat si institutiile publice. Daca in cazul celor din urma, formatul adeverintei este specificat in Ordinul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nr. 192/2013 si trebuie respectat ca atare, in mediul privat adeverinta nu are un format standard.
Totusi, chiar daca angajatorul decide forma de prezentare a adeverintei de vechime, exista o serie de elemente ce trebuie sa fie incluse in mod obligatoriu:

- informatii privind datele personale ale angajatului
- informatii privind principalele date ale contractului individual de munca ce sta la baza atestarii vechimii
- functiile detinute pe perioada angajarii
- durata activitatii
- valoarea salariului (cu includerea eventualelor sporuri)
- vechimea in munca si in specialitate
- alte informatii, precum orice schimbari survenite in contractul de munca, concediile fara plata sau eventualele absente nemotivate

Pentru mai multe detalii privind formatul adeverintei de munca, puteti descarca modelele disponibile online pe site-urile Agentiilor Teritoriale pentru Ocuparea Fortei de Munca.

Cine elibereaza adeverinta de vechime?


Conditiile de eliberare a adeverintei de vechime sunt reglementate prin HG 500/2011 si Codul muncii, art.34.
Astfel, pentru eliberarea adeverintei de catre angajator, este necesara o solicitare in scris din partea angajatului.
Potrivit normelor mentionate, angajatorul este obligat sa elibereze adeverinta in original sau in copie certificata, intr-un  interval de cel mult 15 zile de la solicitare.

In situatiile in care angajatorul se afla in imposibilitatea de a elibera adeverinta in intervalul specificat, din motive obiective, aceasta poate fi solicitata direct de la Inspectoratul Teritorial de Munca de care apartine angajatorul. Documentul va fi emis de ITM in acelasi interval de maxim 15 zile.

Diferenta consta in faptul ca solicitantul trebuie sa plateasca o taxa in valoare de 20 lei/document, conform Ordinului Ministerulu Muncii nr. 826/2014, pentru eliberarea adeverintei de catre ITM.

Cum se procedeaza in cazul in care nu se obtine adeverinta de vechime in munca?


Atentie! Atunci cand angajatorul refuza eliberarea adeverintei de vechime sau orice alt document privind calitatea de salariat, fara a avea motive obiective, risca o amenda de la 300 pana la 1000 de lei.

Aflati aici mai multe despre obligatiile angajatorilor

In ceea ce priveste salariatul care a facut solicitarea, acesta trebuie sa se adreseze Inspectoratului Teritorial de Munca, pentru constatarea contraventiei si aplicarea amenzii.


NOUTATI din Legislatia muncii

Ce obligatii noi a adus pentru dvs. Legea nr. 367/2022?


Pe 25 decembrie 2022 a intrat in vigoare Legea nr. 367/2022, care a abrogat celebra Lege nr. 62/2011 a dialogului social si a adus obligatii noi pentru dvs., cu aplicabilitate imediata. Aceste obligatii, care au schimbat multe lucruri din vechea legislatie, vizeaza aspecte importante ale relatiei cu angajatii, cum ar fi:
  •     incheierea contractele colective de munca si clauzele minime ale acestora
  •     alegerea reprezentantilor salariatilor
  •     conditiile de infiintare a sindicatelor (...mai multe aici >>)

Explicatii pe larg gasiti in lucrarea Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare!
...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]