In ce conditii se poate desfiinta un post dupa perioada de somaj tehnic?

desfiintare postsomaj tehnicdecizie interna
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In cadrul unei societati exista trei posturi similare. Din cauza unor schimbari tehnice, nu mai sunt necesare toate aceste posture. Una dintre angajate accepta sa fie transferata la alt departament, iar celelalte doua posturi se vor desfiinta. In ce masura este acest lucru afectat de faptul ca una dintre angajate a fost in somaj tehnic in luna mai?
 
Raspunsul specialistului:
 
Prin OUG 30/2020, s-a renuntat la obligatia ca angajatorul sa pastreze angajatul inca 6 luni de la reluarea activitatii.
 
Initial in proiectul OUG 30/2020 continutul art. XI alin. (2) a fost urmatorul:
 
(2) Angajatorii care beneficiaza de prevederile alin. (1) au obligatia sa mentina raporturile de munca ale persoanelor in cauza pe o perioada de cel putin 6 luni de la data reinceperii activitatii dupa suspendarea raporturilor de munca conform art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
La data de 30 martie a.c. OUG 32/2020 a modificat textul art. XI alin. (2) al OUG 30/2020 astfel:
 
(2) De prevederile alin. (1) beneficiaza salariatii angajatorilor indeplinesc una din urmatoarele conditii:
 
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, si detin certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobate prin ordin;
 
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
 
Conform OUG 32/2020, publicata in Monitorul Oficial nr. 260 din 30 martie 2020, art. XI alin. (2) are urmatoarea structura:
(2) De prevederile alin. (1) beneficiaza salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusul SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, conform unei declaratii pe epropria raspundere a angajatorului.
 
Asadar, obligatia angajatorului de a mentine raporturile de munca ale persoanelor ale caror raporturi de munca au fost suspendate conform art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, o perioada de cel putin 6 luni de la data reinceperii activitatii a fost eliminata inca de la aparitia OUG 30/2020.
 
O asemenea conditionalitate este reglementata expres in anumite cazuri care privesc acordarea unor beneficii, cum este cazul celor prevazute de art. 1 din OUG nr.92/2020 care  stabilesc in sarcina angajatorului obligatia mentinerii salariatului pana la 31 decembrie 2020.
Prin urmare, in cazul mentionat de dvs, apreciem ca acordarea somajului tehnic pentru unul dintre salariatii incadrati in luna mai pe posturile ce se doresc a fi desfiintate in cursul lunii iunie sau ulterior acestei date nu conditioneaza angajatorul de  mentinerea respectivului post. Insa desfiintarea posturilor trebuie sa indepineasca conditiile legale stabilite la art. 65 alin.(2) din Codul muncii, respectiv sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa.
 
Astfel, angajatorul poate desfiinta postul daca cauza desfiintarii este o cauza reala si serioasa si nu are legatura cu persoana salariatului. Angajatorul trebuie sa respecte termenul de preaviz de minimum 20 de zile lucratoare precum si intreaga procedura a concedierii individuale.
 
Insa, recomandam prudenta in stabilirea prin decizie interna a unor atributii distincte de cele prevazute in fisa postului anexa la CIM corespunzatoare functiei exercitate, intrucat acest lucru nu se poate realiza prin vointa unilaterala a angajatorului, ci doar prina acordul partilor materializat prin incheierea unui actaditional la CIM.
 
De altfel, incadrarea intr-un post diferit, cu mentinerea sarcinilor de liftiera prin decizie interna, uilaterala  a angajatorului, poate naste suspiciuni cu privire la respectarea conditiilor impuse de art. 65 alin.(2) din Codul muncii si poate fi contestata in instanta de celelalte salariate ale caror posturi au fost desfiintate.
 
Pe cale de consecinta, apreciem ca posturile pot fi desfiintate, legiuitorul neconditionand acordarea somajului tehnic de mentinerea raporturilor de munca cu respectivul salariat pentru o anumita perioada, insa aceasta desfiintare trebuie sa se circumscrie dispozitiilor din Codul muncii anterior invocate.
 
Raspuns oferit de Alexandra Nedelcu, Expert Legislatia muncii, pentru PortalCodulMuncii.ro
 

de Isabela Alexe


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
desfiintare postsomaj tehnicdecizie interna

Data aparitiei: 17 Iunie 2020
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

In ce conditii se poate desfiinta un post dupa perioada de somaj tehnic? Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Pensie militara de serviciu anticipata partiala si drept de muncaIntrebare: Cadru militar trecut in rezerva cu drept la pensie militara de serviciu anticipata partial, are drept de munca in domeniul privat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Cod COR sef dispeceratIntrebare: Va rog sa ma ajutati: Ce cod COR(in afara de 541408-Dispecer) pot utiliza pentru sef dispecerat, un angajat care coordoneaza departamentul dispecerat din cadrul societatii noastre.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


ARTICOLE SIMILARE

Desfiintarea postului in cazul salariatei revenite din concediu crestere copil - este posibila?Angajata se intoarce din concediul de ingrijirea copilului dar postul ei a disparut. A fost scos din organigrama...Concediere - DESFIINTARE POSTDesfiintarea unui post. Cum trebuie sa procedeze angajatoriiAngajatorul desfiinteaza locul de munca prin concediere individuala. Cand mai poate angaja pe acelasi post?

ULTIMELE ARTICOLE

Desfiintarea unui post. Ce documente sunt necesare si cand se va inregistra in Revisal?Desfiintarea postului unei salariate revenite din CCC. In ce conditii este posibil?Incetare CIM prin desfiintarea postului. Ce prevede legea?Desfiintarea unui post, in 2022Angajatorul e obligat sa anunte ANOFM la desfiintarea postului unui salariat? Amenzi de pana la 5.000 lei
Mai multe articole despre desfiintare post
Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

eNews Resurse Umane

Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern
Descarcati GRATUIT raportul special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"
 

 


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]