Salariatului i se desfiinteaza postul, desi firma merge bine. Are dreptul sa conteste masura?

Gabriela Dita
Gabriela Dita
18 Septembrie 2024
18 Septembrie 2024
Gabriela Dita
Gabriela Dita
desfiintare postcontestare concediere
Salariatului i se desfiinteaza postul, desi firma merge bine. Are dreptul sa conteste masura?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Atunci cand angajatorul desfiinteaza un post, salariatul de pe acel post va fi concediat din motive care nu au legatura cu persoana sa, in temeiul art. 65 alin. (1) din Codul muncii. Problema e ca alin. (2) al aceluiasi articol pune o conditie, anume ca desfiintarea locului de munca sa aiba o cauza reala si serioasa.

Asta inseamna cumva ca angajatorul trebuie sa isi justifice decizia in fata sala riatului? Mai concret, este obligat sa-i dovedeasca acestuia ca a existat in tr-adevar „o cauza reala si serioasa” care a facut necesara desfiintarea postului?

Salariatul ar putea sa conteste in instanta concedierea sa?
 

In practica judecatoreasca chiar s-au intalnit asemenea situatii: salariatul nu a fost de acord cu concedierea si i-a solicitat angajatorului sa-i prezinte toate informatiile care au stat la baza masurii luate (inclusiv informatii privind profitabilitatea
firmei), pentru a se convinge el personal ca masura a fost justificata. Lucru pe care, evident, angajatorul a refuzat sa-l faca.

In astfel de cazuri, salariatul, in mod evident, pleaca de la ideea ca desfiintarea unui post se poate produce doar atunci cand firma traverseaza mari dificultati financiare si doar daca orice alta masura de redresare a fost deja aplicata fara rezultate.

Or, daca firma nu da semne ca ar avea dificultati, ba dimpotriva, chiar pare sa ii mearga bine, de ce sa se desfiinteze un post?
Ce pierde din vedere aici salariatul este faptul ca o firma nu este infiintata pentru a crea locuri de munca. Nu acesta este scopul ei, angajatorul n-are nicio obligatie in acest sens, scopul ei este sa obtina profit pentru actionari, iar crearea de locuri de munca este doar o modalitate de a atinge acest scop. Daca firma poate obtine profit cu zero angajati, nu va angaja pe nimeni, evident.

Intervine apoi si chestiunea maximizarii acestui profit. Daca angajatorul considera ca poate castiga mai mult concentrandu-se pe anumite departamente si renuntand la altele (ineficiente), nimic nu il impiedica sa le desfiinteze pe acestea din urma. Da, per ansamblu, firma nu are dificultati financiare functionand in structura actuala,


dar angajatorul este precaut si nu vrea sa astepte ca aceste dificultati chiar sa apara inainte de a lua masuri.


Desfiintarea unui loc de munca


In consecinta, el nu este obligat sa-i prezinte salariatului concediat o justificare elaborata, cu tot felul de argumente pe baza carora a hotarat desfiintarea postului.

Simplul fapt ca vrea sa-si reduca cheltuielile este suficient. Ca masura aceasta nu va fi chiar atat de eficienta sau ca ea va avea si alte consecinte, neanticipate, nu e treaba nimanui, nici a salariatului, nici a instantei de judecata.

Conform art. 40 alin. (1) lit. a) din Codul muncii, angajatorul are dreptul sa stabileasca organizarea si functionarea societatii, aceasta insemnand ca e liber s-o conduca dupa cum se pricepe, incluzand aici si libertatea de a crea/desfiinta locuri de munca.

Acest articol a aparut in Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal, singura publicatie care iti explica de la A la Z toate noutatile aparute in piata muncii.

Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si Revisal va aduce in atentie:

Noutati legislative comentate si explicate (cum anume se aplica textul de lege)
Rezolvarea unor spete controversate sau cel mai des intalnite din domeniile HR, Salarizare si Legislatia muncii
Greseli de evitat, exceptii de la reguli
Opinia expertilor, cu recomandari si atentionari
Cele mai interesante decizii ale instantelor de judecata, click aici pentru detalii >>>

NOUTATI din Legislatia muncii

Ce obligatii noi a adus pentru dvs. Legea nr. 367/2022?


Pe 25 decembrie 2022 a intrat in vigoare Legea nr. 367/2022, care a abrogat celebra Lege nr. 62/2011 a dialogului social si a adus obligatii noi pentru dvs., cu aplicabilitate imediata. Aceste obligatii, care au schimbat multe lucruri din vechea legislatie, vizeaza aspecte importante ale relatiei cu angajatii, cum ar fi:
  •     incheierea contractele colective de munca si clauzele minime ale acestora
  •     alegerea reprezentantilor salariatilor
  •     conditiile de infiintare a sindicatelor (...mai multe aici >>)

Explicatii pe larg gasiti in lucrarea Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare!
...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]