"Conform legii, perioada evaluarii competentelor personalului pentru anul 2023 se realizeaza in decursul lunii ianuarie. Din motive legate de schimbarea procedurii de evaluare, renegociere CCM (finalizata in 04.2024), evaluarea nu a fost realizata. Prin urmare, vom efectua evaluarea in luna mai a acestui an. Putem mentiona intr-o decizie interna ca intarzierea a fost cauzata de aceste contexte sau nu are rost avand in vedere ca oricum suntem in afara legii?"
Raspunsul specialistilor:
Modalitatea, periodicitatea si termenele de evaluare a activitatii profesionale a salariatilor din sectorul privat este stabilita de angajator.
Nu exista o reglementare a modului in care angajatorii din sectorul privat realizeaza evaluarea salariatilor, ci doar niste prevederi generale prin care se stabileste, in sarcina acestora, realizarea evaluarii.
V-am convins de importanta evaluarii? Atunci iata si o lucrare cu informatii complete despre aceasta activitate obligatorie pentru orice manager HR:
Astfel, Legea nr.53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare prevede ca:
- angajatorul trebuie sa prevada in contractul individual de munca al salariatului ”criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului” - art. 17 alin. (3) lit. e);
- angajatorul stabileste obiectivele de performanta individuala, precum si criteriile de evaluare a realizarii acestora - art. 40 alin. (1) lit. f);
- procedura de evaluare a activitatii profesionale a salariatului trebuie sa fie stabilita prin Regulamentul intern - art. 242 lit. i).
Pentru sectorul public este reglementata perioada in care se face evaluarea anuala a personalului, aceasta fiind perioada 1 ianuarie si 31 martie din anul urmator perioadei evaluate.
In opinia noastra, daca in reglementarile interne ale societatii (regulamentul intern, procedura de evaluare) era/este stabilita luna ianuarie pentru realizarea evaluarii pentru anul anterior, apreciem ca totusi ar fi bine sa existe o decizie prin care sa se amane acest termen, pentru motivele mentionate de dumneavoastra.
Nu exista o obligatie legala in acest sens, dar pentru claritatea procesului de evaluare, o astfel de decizie de amanare a datei evaluarii pentru anul 2023 ar fi utila.
Un raspuns oferit in mai 2024, de catre specialistii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe sfaturi si raspunsuri de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii continuare activitate dupa varsta de 65 de aniIntrebare: Avem un salariat care s-a pensionat anul trecut, pe legea veche, cand a implinit 65 de ani. Salariatul nostru a dorit sa isi continue activitatea si iar conducerea noastra a fost de acord. Intrebarea este: Tinand cont de noua lege de la 01.09.2024, pana la ce varsta are dreptul sa lucreze?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Suspendare unilaterala a unor clauze din CCMIntrebare: Printr-o decizie interna, conducatorul unitatii a suspendat unilateral o serie de clauze din contractul colectiv de munca la nivel de unitate pe motiv ca acestea nu sunt economicoase. Este vorba de clauzele care prevad ca liderii de sindicat care sunt scosi din productie, acestia avand avantaje foarte mari si produc prejudicii societatii. Este posibila o anulare in instanta a deciziei respective?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<