Conditii privind indemnizatia pe durata somajului tehnic. OUG 30/2020

somaj tehnicindemnizatia de somaj tehnicoug 30/2020
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Potrivit dispozitiilor art. 53 alin. (1) din Codul muncii, pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului salariatii beneficiaza de o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.
Potrivit dispozitiilor art. 53 alin. (2) din acelasi act normativ, pe durata intreruperii temporare prevazute la alin. (1), salariatii se vor afla la dispozitia angajatorului, acesta avand oricand posibilitatea sa dispuna reinceperea activitatii. 
 
Conform art. XI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30 din 21 martie 2020, pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.

De aceste prevederi beneficiaza salariatii angajatorilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii:
 
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, si detin certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobate prin ordin;
 
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19, le-au scazut veniturile cu minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor;
 
c) suspenda activitatea pentru protectia salariatilor nefiind intrunite niciuna dintre conditiile de la lit. a) si b).
 
1) In ce priveste masurile pe care angajatorii trebuie sa le ia daca si-au inchis activitatea ca urmare a Decretului privind starea de urgenta, pentru ca angajatii sai sa primeasca indemnizatia de somaj tehnic sustinuta de stat, intr-un interviu acordat Agerpres, Victor Picu a explicat ca, dupa ce angajatorii au suspendat contractele de munca ale angajatilor, (conform articolului 52, litera c, din Codul Muncii), se depune la Ministerul Economiei, o cerere de eliberare a Certificatului pentru Situatii de Urgenta.
 
2) Ulterior, cu acel certificat, impreuna cu cererea si cu anexa angajatilor care au contractul suspendat, se depun aceste doua documente, prin email, la ANOFM.
 
“ Pentru cei care si-au inchis activitatile economice in urma deciziilor autoritatilor publice, certificatul emis de Ministerul Economiei este necesar, acest certificat este reglementat si prin decretul prezidential, iar acest certificat reprezinta cea mai simpla masura pe care poti sa o iei ca sa poti dovedi, iar ANOFM sa poata plati banii pentru aceste persoane care au fost afectate in mod direct de masurile autoritatilor publice”, a declarat Victor Picu pentru Agerpres.
 
3) Potrivit presedintelui ANOFM, “certificatul se va elibera foarte rapid, online, si va face dovada ca te afli in categoriile respective”.
 
 
 
 
 
4) Se depun astfel la ANOFM doar certificatul si lista angajatilor. Lista trebuie sa contina si salariul brut al fiecarui angajat.. Statul va plati 75% din salariul brut. Modelul tip pentru lista a fost anexata ordonantei si poate fi accesata AICI.
 
“ Dar in prima faza, procedura somajului tehnic, generic spus somaj tehnic, pentru ca sensul legii este intreruperea temporara a contractului de munca, trebuie s-o faca angajatorul”, a mentionat Victor Picu.
 
5) Documentele se depun online, cu mentiunea ca fiecare judet are o adresa de email dedicata pentru aceste depuneri (numele judetului @anofm.gov.ro; de exemplu, brasov@anofm.gov.ro, sau caras-severin@anofm.gov.ro). 
 
6) CERERILE SE DEPUN de la 1 aprilie 2020, iar platile se fac incepand cu luna aprilie pentru luna martie ATENTIE! Nu este obligatoriu ca cererile sa fie depuse deja de azi. 
 
“(…) ordonanta spune foarte clar ca se va plati luna prezenta pentru luna trecuta. Avem urmatorul caz - decretul a intrat in vigoare pe 16 martie, si avem platile intre 16 martie si 31 martie, si platile de pe 1 aprilie si 15 aprilie. Si atunci, pentru a beneficia de plata acestei jumatati de luna, angajatorii pot depune aceste cereri de pe 1 aprilie”, a explicat Victor Picu pentru aceeasi sursa.
 
7) Indemnizatiile vor fi platite angajatorului, iar angajatorul va plati mai departe indemnizatia catre salariat.
 
8) Conform ordonantei, platile vor fi facute in maximum 30 de zile, cel mai probabil in luna aprilie.
 
Referitor la firmele care nu intra sub incidenta decretului, dar care au suferit pierderi financiare, pentru a beneficia de indemnizatia de somaj tehnic, Victor Picu a precizat, citat de aceeasi sursa:
 
“ Sunt doua conditii cumulative - prima e sa aiba incasari cu 25% mai putin decat media lunilor ianuarie si februarie, iar a doua conditie este sa nu aiba bani pentru salarii. Aceasta masura cu privire la acesti angajatori este pentru cei care isi doresc sa mentina oamenii si sa nu ii disponibilizeze, iar statul vine in ajutorul lor sa plateasca aceste indemnizatii, aceste sume pentru somajul tehnic. Asta inseamna ca ei nu au bani pentru acest somaj tehnic, deci este o conditie cumulativa impreuna cu cea de mai sus.”
Cele doua conditii amintite mai sus vor fi certificate printr-o declaratie pe proprie raspundere a angajatorului. 
 
ANOFM a pus la dispozitie si un numar unic (021.4444.000) pentru a fi la dispozitia celor care doresc mai multe informatii si clarificari in aceasta perioada.
 
 

 
 
 REGIMUL JURIDIC AL SOMAJULUI TEHNIC
 
Regimul de drept al somajului tehnic il constituie:
 
- art. 53 din Codul muncii, adoptat prin Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
 
- Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare si consultare a angajatilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1006 din 18 decembrie 2006;
 
- Decret nr. 195 din 16 martie 2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, publicat in Monitorul Oficial nr. 212 din 16 martie 2020;
 
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri indomeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, publicata in Monitorul Oficial nr. 231 din 21 martie 2020



 

NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Ioana Pavel


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
somaj tehnicindemnizatia de somaj tehnicoug 30/2020

Data aparitiei: 26 Martie 2020
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Conditii privind indemnizatia pe durata somajului tehnic. OUG 30/2020 Nota: 5 din 5 - 4 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Acordarea deducerilor personaleIntrebare: Avem urmatoarea situatie, un angajat care are salariu de incadrare de 10257 si o persoana in intretinere copil de 1 an, ore lucrate in luna 96 in valoare de 4103 , CM neimpozabil cod boala 08 -64 ore in valoare de 5053, Tichete de masa 280 lei, Alte sume 156. Venit brut 9592. Intrebarea este daca aceasta persoana beneficiaza deducere? Daca ne raportam la venitul brut atunci persoana nu beneficiaza de deducere, daca ne raportam la Venitul brut impozabil atunci beneficiaza de deducere. La care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Angajare salvamar cu program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore libereIntrebare: La solicitarea salariatilor si cu acceptul acestora se poate accepta un program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore de sau minim 32 libere? motivatia este lipsa de personal calificat pe piata muncii - (salvamar)
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]