"Societatea are activitate sezoniera si practic de la 1 Noiembrie pana la 1 mai nu va mai avea deloc activitate. Mentionez ca este un singur salariat incadrat cu salariul minim brut, norma de 8 ore/zi. Va rog sa-mi spuneti care sunt posibilitatile ca activitatea societatii sa fie suspendata in acesta perioada, dar salariatul sa ramana asigurat in sistemul de asigurari sociale sanatate."
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: 1-10 angajati
• Cod CAEN: 9329
Raspunsul specialistului:
In situatia in care activitatea angajatorului este suspendata salariatul poate beneficia de
somaj tehnic, situatie in care in baza art. 52 alin. (1) lit. c) coroborat cu art. 53 alin. (1) din Codul muncii contractul individual de Asupra acestei remuneratii se calculeaza contributie la sistemul de sanatate. Prin urmare, salariatul este asigurat la sanatate.
Nu exista posbilitatea ca salariatul sa fie asigurat fara plata contributiei la sistemul de sanatate intrucat legea nu prevede o astfel de posibilitate pentru perioada in care angajatorul are activitatea suspendata.
Daca sunt indeplinite conditiile pentru acordarea indemnizatiei de somaj, salariatul este asigurat pe durata in care obtine indemnizatie de somaj de la AJOFM.
Daca nu reealizeaza niciun venit, salariatul poate opta pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in baza art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal si datoreaza CASS conform art. 180 alin. (2), astfel:
a) daca depune declaratia prevazuta la art. 174 alin. (3) pana la implinirea termenului legal de depunere, la o baza de calcul reprezentand valoarea a 6 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la termenul legal prevazut pentru depunerea declaratiei prevazute la art. 120; sau
b) daca depune declaratia prevazuta la art. 174 alin. (3) dupa implinirea termenului legal de depunere, la o baza de calcul echivalenta cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara in vigoare la termenul legal de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, inmultita cu numarul de luni ramase pana la termenul legal de depunere a declaratiei prevazute la art. 122, inclusiv luna in care se depune declaratia.
Astfel, intrucat depune declaratia unica cu optiunea de plata a CASS dupa 25 mai 2022 va datora CASS (10%) la o baza de calcul echivalenta cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara inmultita cu numarul de luni ramase pana la 25 mai 2023.
Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
Va rog frumos sa ma ajutati cu fisa postului pentru Director de productie/tehnic cod cor 112024.