Ordonanta 30/2020 (OUG 30) privind somajul tehnic a fost publicata in Monitor. Unele firme risca sa NU beneficieze de somaj tehnic suportat de stat

oug 30/2020 somaj tehnicindemnizatia de somaj tehnicsomaj tehnic coronavirus
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Ordonanta 30/2020 prin care se stabilesc unele conditii privind somajul tehnic de 75% din salariul mediu brut pe 2020  in contextul crizei provocate de COVID-19 sau coronavirus a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 321 din 21 martie 2020.
 
Este vorba, in concret, despre OUG nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, fiind astfel stabilite masurile fiscale anuntate in prealabil de Guvern. 
 
 
 

 
Se mentioneaza astfel ca, in intervalul in care este suspendat contractul individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii, indemnizatia de care beneficiaza salariatii va fi suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj.
De asemenea, se stabileste o indemnizatie de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat platit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020.
 
De aceste prevederi beneficiaza salariatii angajatorilor care indeplinesc una dintre conditiile urmatoare:
 
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si detin Certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din Decretul Presedintelui Romaniei nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobata prin ordin.
 
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazuta pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
 
RetinetI, asadar, ca pentru angajatorii de mai sus, plata indemnizatiei prevazute se va realiza in baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa reiasa faptul ca angajatorul inregistreaza o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei pe propria raspundere, cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020, si ca nu are capacitate financiara pentru a plati toti salariatii. 
 
Indemnizatia de somaj tehnic acordata in acest context este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
In cazul indemnizatiei amintite, calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contribitiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajaor din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Pentru aceasta indemnizatie NU se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 220^5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. 
 
Modelul declaratiei pe proprie raspundere prevazut in Ordonanta 30/2020  se stabileste prin ordin comun al ministerului muncii si protectiei sociale si al ministrului fondurilor europene.
 
ATENTIE! Alti profesionisti, astfel cum sunt reglementati de Legea 287/2009privind Codul civil, care nu au calitatea de angajatori si intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195.2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, beneficiaza din bugetul general consollidat de o indemnizatie egala cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit pentru anul 2020.
 
In contextual paragrafului anterior, unii specialisti atrag atentia ca astfel de prevederi pot face ca unii angajati sau profesionisti sa nu beneficieze de somaj tehnic.
 
Tinand cont de faptul ca firmele trebuie sa dovedeasca diminuarea incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei pe propria raspundere, de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie – februarie 2020, astfel ca vor exista problem pentru firmele care au incasat in luna martie platile pentru contracte mai vechi, iar incasarile pe luna aprilie vor fi zero, atrage atentia HotNews.ro care a solicitat si un raspuns din partea presedintelui Camerei Consultantilor Fiscali (CCF), Dan Manolescu:
 
„Prevederea se refera la cash. Se compara incasarile din martie cu media incasarilor din ianuarie – februarie. Poate la martie nu va fi o scadere mare, pentru ca incasari s-au realizat in prima parte a lunii. In cea de-a doua parte a lunii martie si in aprilie va fi problema, ca nu vor mai fi emise facturi, ca nu o sa mai poata vinde asa mult, catre clienti / partenerii de afaceri si implicit si incasarile vor scadea semnificativ. In plus poate aparea problema unui blocaj financiar prin neincasarea facturilor in lunile anterioare si ajunse la scadenta la final de martie sau in aprilie. Prin urmare declaratia pe proprie raspundere in baza careia se poate beneficia de suportarea din fondul de somaj a platii somajului tehnic se va putea depune in mai pe baza incasarilor din aprilie".
 
De asemenea, si consultantul fiscal Adrian Benta a subliniat, pentru aceeasi sursa, unele aspecte care, in opinia sa, ar avea nevoie de clarificari, deoarece va trebui stabilit clar la ce moment in timp se face referire pentru stabilirea salariului de baza (la momentul suspendarii contractului sau la o medie lunara a perioadei anterioare), atragand atentia asupra faptului ca un angajator ar putea avea posibilitatea sa majoreze salariul brut de incadrare cu cateva zile inainte sa suspende contractele de munca. Totodata, consultantul a amintit ca este de dorit ca aceste situatii sa fie clarificate prin normele de aplicare a OUG 30/2020 sau prin acte normative noi care sa completeze prevederile initiale. 

OUG 30/2020 poate fi consultat integral AICI!
 

de Ioana Pavel


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
oug 30/2020 somaj tehnicindemnizatia de somaj tehnicsomaj tehnic coronavirus

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 23 Martie 2020
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Ordonanta 30/2020 (OUG 30) privind somajul tehnic a fost publicata in Monitor. Unele firme risca sa NU beneficieze de somaj tehnic suportat de stat Nota: 3.39 din 5 - 18 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Activitatea cu zilieri. Plata drepturilor cuveniteIntrebare: Va rugam sa ne sprijiniti cu un raspuns la urmatoarea intrebare: - societatea noastra editeaza presa scrisa, pe care in anumite zone o distribuie prin intermediul distribuitorilor de presa. Exista situatii in care un distribuitor nu poate sa isi desfasoare activitatea, o zi sau doua, situatie in care am dori sa angajam un zilier pentru a suplini titularul. Societatea are codul caen de baza 5813, dar si activitate de reclama prin cod caen autorizat. Va rugam sa ne comunicati daca pentru situatia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Demisie. Posibilitatea angajatorului de a renunta la perioada de preavizIntrebare: Societatea beneficeaza de facilitatile prevazute la alin. 85 (1) din Legea 76/2002 aferente persoanei ptr. care s-a solicitat subventia. Salariatul este angajat din Noiembrie 2019. In luna decembrie 2019 s-au depus la agentia de somaj documentele ptr a beneficia de aceasta facilitate. Incepand cu Octombrie 2020 dosarul a fost acceptat (lipsa de fonduri de la somaj de la depunere si pana la acceptare) si lunar s-a primit subventia. Conform legii societatea trebuie sa mentina raporturile de munca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Controale ITM 2021! DOCUMENTELE verificate si SOLUTIILE specialistilor”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la documentele solicitate la controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Controale ITM 2021! DOCUMENTELE verificate si SOLUTIILE specialistilor"
Controale ITM 2021! DOCUMENTELE verificate si SOLUTIILE specialistilor

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la documentele solicitate la controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Controale ITM 2021! DOCUMENTELE verificate si SOLUTIILE specialistilor"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]