Ordonanta 30/2020 prin care se stabilesc unele conditii privind
somajul tehnic de 75% din salariul mediu brut pe 2020 in contextul crizei provocate de COVID-19 sau coronavirus a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 321 din 21 martie 2020.
Este vorba, in concret, despre
OUG nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, fiind astfel stabilite masurile fiscale anuntate in prealabil de Guvern.
Se mentioneaza astfel ca, in intervalul in care este suspendat contractul individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii, indemnizatia de care beneficiaza salariatii va fi suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj.
De asemenea, se stabileste o indemnizatie de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat platit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020.
De aceste prevederi beneficiaza salariatii angajatorilor care indeplinesc una dintre conditiile urmatoare:
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si detin Certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din Decretul Presedintelui Romaniei nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobata prin ordin.
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazuta pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
RetinetI, asadar, ca pentru angajatorii de mai sus, plata indemnizatiei prevazute se va realiza in baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa reiasa faptul ca angajatorul inregistreaza o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei pe propria raspundere, cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020, si ca nu are capacitate financiara pentru a plati toti salariatii.
Indemnizatia de somaj tehnic acordata in acest context este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
In cazul indemnizatiei amintite, calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contribitiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajaor din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Pentru aceasta indemnizatie NU se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 220^5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Modelul declaratiei pe proprie raspundere prevazut in Ordonanta 30/2020 se stabileste prin ordin comun al ministerului muncii si protectiei sociale si al ministrului fondurilor europene.
ATENTIE! Alti profesionisti, astfel cum sunt reglementati de Legea 287/2009privind Codul civil, care nu au calitatea de angajatori si intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195.2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, beneficiaza din bugetul general consollidat de o indemnizatie egala cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit pentru anul 2020.
In contextual paragrafului anterior, unii specialisti atrag atentia ca astfel de prevederi pot face ca unii angajati sau profesionisti sa nu beneficieze de somaj tehnic.
Tinand cont de faptul ca firmele
trebuie sa dovedeasca diminuarea incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei pe propria raspundere, de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie – februarie 2020, astfel ca vor exista problem pentru firmele care au incasat in luna martie platile pentru contracte mai vechi, iar incasarile pe luna aprilie vor fi zero, atrage atentia
HotNews.ro care a solicitat si un raspuns din partea presedintelui Camerei Consultantilor Fiscali (CCF), Dan Manolescu:
„Prevederea se refera la cash. Se compara incasarile din martie cu media incasarilor din ianuarie – februarie. Poate la martie nu va fi o scadere mare, pentru ca incasari s-au realizat in prima parte a lunii. In cea de-a doua parte a lunii martie si in aprilie va fi problema, ca nu vor mai fi emise facturi, ca nu o sa mai poata vinde asa mult, catre clienti / partenerii de afaceri si implicit si incasarile vor scadea semnificativ. In plus poate aparea problema unui blocaj financiar prin neincasarea facturilor in lunile anterioare si ajunse la scadenta la final de martie sau in aprilie. Prin urmare declaratia pe proprie raspundere in baza careia se poate beneficia de suportarea din fondul de somaj a platii somajului tehnic se va putea depune in mai pe baza incasarilor din aprilie".
De asemenea, si consultantul fiscal Adrian Benta a subliniat, pentru aceeasi sursa, unele aspecte care, in opinia sa, ar avea nevoie de clarificari, deoarece va trebui stabilit clar la ce moment in timp se face referire pentru stabilirea salariului de baza (la momentul suspendarii contractului sau la o medie lunara a perioadei anterioare), atragand atentia asupra faptului ca un angajator ar putea avea posibilitatea sa majoreze salariul brut de incadrare cu cateva zile inainte sa suspende contractele de munca. Totodata, consultantul a amintit ca este de dorit ca aceste situatii sa fie clarificate prin normele de aplicare a OUG 30/2020 sau prin acte normative noi care sa completeze prevederile initiale.
OUG 30/2020 poate fi consultat integral
AICI!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Contestatie documente cercetare accident de muncaIntrebare: Intrebarea initiala: Un angajat a fost la spital in data de 9 01.205 si a declarat ca in data de 8 s ar fi lovit, un palet s ar fi inclinat si l ar fi strans putin la torace, lucru pe care ni l a adus la cunostinta in data de 20.01.2025. Mentionez ca de atunci a stat nemotivat acasa, venind la munca doar in data de 15.01.2025, ziua de salariu, ca mai apoi in 20 sa ne declare scris si verbal ce ar fi patit... Am inceput cercetarea acestei asa zise accidentari si colegul cu care lucra impreuna...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Transferul intreprinderii. Cumul de functii la cedent si cesionarIntrebare: Preluam prin fuziune prin absorbtie niste salariati de la o intreprindere-unitate cedenta, proces care se incheie in vara. Intre timp am angajat cu contract partial unul din salariatii de la unitatea cedenta. Este posibil sa mai procedam asa cu 1, 2 salariati. Intrebarea mea este urmatoarea: Stiu ca transferul salariatilor de la unitatea cedenta se face astfel (in temeiul actului juridic): De catre unitatea cedenta in Revisal/Mutare contracte/Transfer contracte DE catre noi cei care preluam in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<