Desigur, pentru planificarea si realizarea acestora este necesara prezenta unui personal desemnat, competent, care sa fie capabil sa asigure atributii privind securitatea si sanatatea in munca si, cel mult, atributii complementare.
In acest context, in functie de marimea sau specificul activitatilor desfasurate, angajatorii au mai multe variante:
1. Pentru intreprinderile care au mai putin de 9 lucratori este necesara asumarea de catre reprezentantul legal a atributiilor pentru realizarea masurilor prevazute de lege.
2. Pentru intreprinderile care au intre 10 si 49 angajati este necesara desemnarea unuia sau mai multor lucratori pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie.
3. Pentru companiile care au mai mult de 250 de angajati trebuie sa se infiinteze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie.
4. Apelarea la servicii externe de prevenire si protectie.
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
40 Modele de Regulament Intern
Ultima varianta este utila in cazul celor care, din lipsa personalului competent, nu pot organiza activitatile de prevenire si protectie. In acest trebuie sa se apeleze la servicii externe, care pot realiza aceste activitati.
Astfel, in baza unui contract, un serviciu extern de prevenire si protectie asigura activitatile necesare sau realizeaza documentatia care nu poate fi realizata de personalul propriu.
In atentia angajatorilor: ce trebuie sa cuprinda contractul incheiat cu serviciul extern de prevenire si protectie
Este important ca acest contract sa fie realizat corect, iar angajatorul ar trebui sa se asigure ca acesta cuprinde:
- ce activitati de prevenire si protectie vor fi realizate in cadrul companiei
- in ce mod se va colabora cu lucratorii desemnati
- clauze privind solutionarea litigiilor aparute intre parti
Desigur, serviciul extern de prevenire si protectie trebuie sa dispuna de personal adecvat si sa fie abilitat de Comisia de abilitare a serviciilor externe de prevenire si protectie si de avizare a documentatiilor cu caracter tehnic de informare si instruire in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
De ce prefera angajatorii sa apeleze la servicii externe de prevenire si protectie?
In primul rand managerii considera ca un serviciu extern ar trebui sa fie asigurat de profesionisti, iar costurile sunt mai scazute, decat in cazul in care ar avea angajati cu norma intreaga.
Desigur, nu toate companiile pot apela la aceste servicii. Este bine de retinut ca activitatea din domeniul securitatii si sanatatii in munca poate fi realizata de servicii externe de prevenire si protectie doar daca legea nu prevede obligativitatea efectuarii activitatilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca (SSM) prin personal propriu.
Daca in raport de marimea intreprinderii activitatea specifica trebuie sa se efectueze prin personal propriu, atunci angajatorul nu poate externaliza aceasta activitate.
Indiferent de modul prin care angajatorul organizeaza activitatea de prevenire si protectie, controalele efectuate de inspectorii de munca vizeaza respectarea conditiilor de munca ale lucratorilor.
Ce obligatii au angajatorii?
Acestia trebuie sa ia masurile necesare privind: asigurarea securitatii si protectia sanatatii angajatilor; prevenirea riscurilor profesionale; procesul de informare si de instruire a salariatilor; asigurarea conditiilor necesare securitatii si sanatatii.
Cei care nu respecta aceste norme vor fi sanctionati cu amenda de la 3.500 la 7.000 lei, daca nu asigura cadrul organizatoric desfasurarii activitatii de SSM.
ATENTIE: Serviciile externe pot raspunde numai in limita clauzelor contractuale inserate in contractele de prestari servicii. Asa ca angajatorii ar trebui sa fie foarte atenti atunci cand un incheie un astfel de contract cu o firma specializata. Acestia ar trebui sa mai aiba in vedere ca pot raspunde contraventional si penal ca urmare a neluarii si nerespectarii masurilor de protectia muncii.
Sursa: Portalssm.ro