Intrebare: Cum trebuie cercetat un accident de munca si ce institutii trebuie anuntate, pentru un accident de munca petrecut pe teritoriul Germaniei, in care sunt implicate persoane romane detasate la munca pe teritoriul Germaniei?
Raspuns: In cazul in care, in calitate de angajator, aveti lucratori implicati intr-un eveniment in timp ce se afla interes de serviciu in afara granitelor tarii, veti respecta aceeași procedura de comunicare ca in cazul unui eveniment produs pe teritoriul Romaniei. In plus fata de aceasta procedura, aveti obligatia de a comunica evenimentul si misiunii diplomatice sau oficiului consular roman din tara respectiva.
Orice eveniment produs pe teritoriul altei tari in care sunt implicati lucratori romani, detasati sau pusi la dispozitie de catre angajatori romani la angajatori straini, respectiv utilizatori straini, pentru efectuarea unor lucrari pe teritoriul altui stat, se comunica imediat de catre angajatorul roman misiunii diplomatice sau oficiului consular roman din tara respectiva.
Cercetarea unui eveniment in care sunt implicati lucratori ce se afla interes de serviciu in afara granitelor tarii urmeaza aceeași procedura ca in cazul unui eveniment produs pe teritoriul Romaniei, cu urmatoarele observatii:
• La cercetarea unui astfel de eveniment poate participa si un delegat din partea misiunii diplomatice sau oficiului consular roman din tara respectiva.
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
• In cazul evenimentelor care au produs invaliditate confirmata prin decizie, deces, accidente colective, inclusiv in cazul persoanelor disparute si in cazul incidentului periculos, Inspectia Muncii poate delega reprezentanti care sa efectueze cercetarea la fata locului. In aceasta situatie, cercetarea se va finaliza de catre Inspectia Muncii sau, dupa caz, inspectoratul teritorial de munca pe raza caruia isi are sediul, domiciliul sau resedinta angajatorul.
Dosarul de cercetare al unui eveniment produs in afara granitelor tarii va cuprinde toate actele prevazute pentru un eveniment petrecut pe teritoriul Romaniei si se va completa cu:
a) copii ale originalelor documentelor de cercetare emise de organele competente din tara pe teritoriul careia s-a produs evenimentul, precum si traducerea acestora in limba romana;
b) copii ale documentelor medicale de la unitatile sanitare care au acordat ingrijiri de specialitate victimei, precum si traducerea acestora in limba romana;
c) copie a contractului incheiat cu partenerul strain, din care sa rezulte urmatoarele informatii:
• cine a incheiat contractul,
• obiectul contractului,
• ce fel de lucrari se executa,
• pe ce durata,
• locul unde se executa lucrarile respective,
• clauzele privind securitatea si sanatatea in munca,
• modul in care se fac comunicarea si cercetarea evenimentelor si inregistrarea accidentelor de munca.
Cheltuielile necesare pentru traducerea in limba romana a documentelor ce trebuie sa faca parte din dosarul de cercetare a evenimentului vor fi suportate de angajatorul la care a avut loc evenimentul.
De intocmirea dosarelor de cercetare a evenimentelor urmate de incapacitate temporara de munca raspunde angajatorul care a incheiat contractul cu partenerul strain.
De intocmirea dosarelor de cercetare a evenimentelor urmate de invaliditate sau deces raspunde inspectoratul teritorial de munca pe raza caruia isi are sediul social angajatorul la care era angajata victima.