Intrebare:
Care este cuantumul imdemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca datorata unui accident de munca? Pentru cate zile suporta societatea indemnizatia?
Raspuns:
Regimul JURIDIC aplicabil accidentelor de munca si bolilor profesionale este reglementat prin dispozitiile Legii nr. 346/2002, respectiv Ordinului M.M.S.S.F. nr. 848/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza:
- in primul rind, aveti obligatia in calitate de angajator de a viza certificatul medical de catre directia de sanatate publica judeteana, respectiv de casa teritoriala de pensii in a carei raza teritoriala aveti sediul;
- cuantumul indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca datorata unui accident de munca reprezinta 80% din media veniturilor salariale brute realizate de asigurat in ultimele 6 luni anterioare producerii accidentului. In cazul in care salariatul dvs. nu a lucrat 6 luni pentru unitatea dvs., veti calcula indemnizatia in functie de media veniturilor salariale lunare brute realizate de acesta (pentru care s-a achitat contributia la Fondul pentru accidente de munca si boli profesionale);
- in situatia in care in urma accidentului de munca a rezultat o urgenta medico – chirurgicala (potrivit certificatului medical prezentat de salariat), cuantumul indemnizatiei pentre incapacitate temporara de munca este de 100% din media veniturilor salariale brute, realizate de asigurat in ultimele 6 luni anterioare producerii accidentului.
- societatea angajatoare suporta indemnizatia in primele 3 zile de incapacitate temporara de munca din fondul sau de salarii.
- incepind cu a 4 – a zi de incapacitate, contributia va fi suportata din contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale – situatia in care indemnizatia va fi calculata si platita de angajator, care va deduce suma respectiva din contributia datorata Fondului pentru accidente de munca si boli profesionale. In situatia in care indemnizatia platita in aceste conditii depaseste cuantumul contributiei lunare datorate Fondului, angajatorul va solicita casei teritoriale de pensii recuperarea sumei respective sau dupa caz, compensarea cu alte debite.
- Pe durata primelor 3 zile in care angajatorul suporta indemnizatia, nu va include cuantumul acesteia in fondul de salarii in functie de care se calculeaza contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, respectiv contributia pentru asigurarile sociale de sanatate (CASS), avind in vedere dispozitiile Legii nr. 95/2006. In ce priveste contributia de asigurari sociale datorata de angajator, (CAS) , aceasta nu se datora asupra sumelor reprezentind prestatii de asigurari sociale suportate din fondurile proprii ale angajatorului, in conditiile art. 26 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, modificata si completata. In urma abrogarii acestui text de lege prin dispozitia expresa a O.U.G. nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, a ramas o lacuna de reglementare – sfatul nostru fiind in acest caz, pina la clarificarea acestei probleme, includerea in fondul de salarii a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca pentru accidente de munca, suportata din fondurile angajatorului. In orice caz, veti include indemnizatia in fondul de salarii in functie de care se calculeaza contributia angajatorului la bugetul asigurarilor pentru somaj, respectiv contributia pentru concedii si indemnizatii de sanatate.
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
250 Modele Fise de Post
- Totodata veti retine si vira contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, aplicata asupra salariului de baza brut lunar, pina la momentul la care perioada de incapacitate temporara de munca depaseste 30 de zile.