Cea mai buna metoda pentru a va asigura ca angajatii dvs. isi indeplinesc sarcinile postului utilizand la maximum capacitatea lor de munca este sa va asigurati ca ei stiu care este capacitatea lor maxima. Putini dintre noi suntem buni judecatori ai propriilor noastre rezultate. Evaluarea ofera angajatului ocazia de a afla cat de bine si-a indeplinit sarcinile sau cel putin cat de bine crede conducerea firmei ca si-a respectat rolul care i-a fost atribuit in cadrul organizatiei.
Evaluarea performantelor este activitatea prin care se determina gradul in care angajatii unei organizatii isi indeplinesc sarcinile sau responsabilitatile ce le revin. Cu alte cuvinte, este procesul prin care este evaluata contributia unui angajat al organizatiei pe durata unei anumite perioade de timp. Evaluarea performantelor conduce la o apreciere a rezultatelor activitatii angajatilor, la identificarea obiectivelor lor pentru perioada urmatoare si la stabilirea unui plan de imbunatatire a rezultatelor viitoare ale acestora.
Spre deosebire de analiza postului – care se refera la continutul si cerintele postului, ce implica o descriere impersonala a obiectivelor, sarcinilor si responsabilitatilor postului – sau spre deosebire de evaluarea postului – ce implica determinarea valorii relative a unui post, evaluarea performantelor se concentreaza asupra indeplinirii obiectivelor, sarcinilor, responsabilitatilor sau cerintelor postului de catre cel care il ocupa.
Avantajele pe care le ofera evaluarea performantelor sunt urmatoarele:
- furnizeaza informatii pretioase despre angajati si despre natura exacta a sarcinilor acestora;
- pot fi descoperite competente si abilitati necunoscute pana atunci;
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
- cumuland datele obtinute in urma evaluarii se pot identifica nevoile generale de instruire pentru personalul organizatiei;
- imbunatateste relatiile intre manager si angajati; Acestia discuta impreuna problemele de munca; angajatul afla cu exactitate ce se asteapta de la el si isi intelege statutul asa cum este vazut de superiorii sai.
- asigura aplicarea corecta si consecventa a politicilor de promovare si salarizare in organizatie prin stabilirea unor criterii ferme de evaluare;
- creste performanta angajatilor; rezultatele evaluarii afecteaza factorii ce influenteaza direct performanta;
- efortul sporeste, de obicei, in cazul in care angajatul, in urma evaluarii, capata recunoasterea muncii sale.
Intelegerea de catre angajat a sarcinilor ce-i revin este clarificata prin stabilirea criteriilor de evaluare (standardelor de performanta).
Evaluarea performantelor isi propune:
- sa estimeze daca un angajat este capabil sa faca fata unei munci mai pretentioase, precum si viteza cu care este el capabil sa promoveze;
- sa determine nevoile de instruire si sa formuleze planuri de instruire;
- sa justifice luarea deciziilor cu caracter administrativ legate de promovari, concedieri, restructurari de personal, cresteri de salarii etc.