Conceptul descrie reactia la un anumit stimul. In cazul de fata, reactia la factorii stimulatori ai motivatiei. Feedback-ul nu se manifesta doar in urma intalnirilor de lucru cu angajatii, avand ca tema evaluarea performantelor sau stabilirea obiectivelor. Imediat ce discutati in orice alt context cu un angajat, ii aratati o anumita reactie a dvs. si determinati din partea lui o alta, chiar daca dvs. nu sunteti constient de acest lucru.
Nici o exprimare, fie ea cat de simpla, nu este o exprimare pur obiectiva. Spre exemplu, cand va exprimati spontan lauda sau critica, va afisati propria parere. Angajatii vor fi receptivi la partea subiectiva a discutiei.
Profitati de ocaziile zilnice pentru ca, prin intermediul discutiilor, sa sporiti motivarea angajatilor.
Feedback spontan
1 Aprecierea cu caracter general
Prin feedback-ul spontan lasati senzatia unei aprecieri generale, in principal prin mimica si intonatie. In general, limbajul corpului joaca un rol foarte important in comunicarea interumana.

Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii

Codul muncii si Legea Dialogului Social

Ghidul HR-istului
Putem denumi acest tip - feedback de comportament.
2 Apreciere
Reactionati imediat si cat mai vizibil daca angajatul are o idee deosebita. Replicati scurt, cum ar fi „Super" sau „E o idee buna". Alegeti exprimarile pozitive. O remarca gen „Ma uimesti" poate fi interpretata atat ca o aprecire, cat si ca o ironie.
Folositi tehnica accentuarii mesajului. De exemplu, daca un angajat va atrage atentia ca pe pagina dvs. de web link-ul spre anumite produse nu functioneaza corect, incurajati acest angajat, revenind asupra situatiei si scotand in evidenta utilitatea indicatiei data de acesta.
3 Critica
Micile neintelegeri trebuie clarificate pe loc. Comportati-va prietenos si deschis. Totusi, daca aveti nevoie de mai mult de 5 minute pentru clarificari, programati mai bine o discutie formala. Astfel, puteti planifica modul in care sa criticati angajatul fara ca el sa devina demotivat.
Feedback formal
4 Aprecierea cu caracter general
In discutiile formale aprecierea cu caracter general este mai dificila decat in situatiile spontane. Faptul ca salutati in mod prietenos cand intalniti un angajat este deja o regula a politetii. Partenerul dvs. de discutie va deduce aprecierea din comportamentul dvs. fata de el. Dati dovada de atentie, interes si toleranta fata de persoana din fata dvs.
5 Apreciere
Aprecierea intarziata sau neobiectiva are mai degraba efecte defavorabile, deoarece angajatul se va indoi de faptul ca lauda a fost sincera.
Laudati partea evidenta a performantelor, pentru a arata angajatului ca stiti exact ce a realizat.
6 Critica
Ganditi-va la o strategie care sa va ajute sa cresteti motivarea.
Puneti-va in situatia angajatului si intrebati-va cum va reactiona acesta daca ar fi criticat. De exemplu:
- Poate angajatul suporta bine critica? Devine mai degraba nervos sau mai linistit?
- Sunt prea familiar cu angajatul? Ii apreciez persoana in locul performantelor?
- Care ar trebui sa fie rezultatul discutiilor?
Purtati o discutie constructiva si orientati-va numai asupra rezolvarii situatiei. Apelati la capacitatea angajatului de a rezolva problema. Numai daca acesta este convins ca dvs. ii apreciati performantele, in ciuda unor mici critici, isi va putea sustine motivarea.