Evaluarea performantelor este un subiect foarte delicat date fiind implicatiile pe care le poate avea asupra carierei viitoare si asupra salarizarii si recompensarii angajatilor.
Pentru a evita orice frustrari sau suspiciuni referitoare la obiectivitatea evaluarilor, va sfatuim sa va informati angajatii ca vor fi supusi unui program de mystery shopping.
Este bine sa le comunicati care sunt obiectivele urmarite, pentru ca astfel vor intelege necesitatea programului si vor actiona pentru a-si imbunatati competentele profesionale.
Practica a demonstrat ca, desi nu sunt informati asupra momentului in care vor fi evaluati, angajatii reactioneaza mult mai bine daca stiu ca urmeaza sa fie supusi unor evaluari, decat daca sunt luati prin surprindere.
In plus, inainte de implementarea acestei metode de evaluare, este bine sa va asigurati ca toate aspectele pe care doriti sa le surprindeti prin mystery shopping au fost bine explicate angajatilor, pentru a nu exista situatii in care ei sa nu-si cunoasca atributiile de serviciu si, in consecinta, evaluarea sa nu fie concludenta.
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Consilier Codul Muncii - Varianta Stick
Conditii pentru evaluarea obiectiva
Pentru ca evaluarea sa fie obiectiva asigurati-va ca sunt respectate cel putin urmatoarele cinci conditii atunci cand este aplicata metoda „Mystery Shoppingâ€:
– Nu se aleg situatii extreme din activitatea angajatilor (de exemplu: ore de varf, cu aglomeratie mare).
– Evaluarea nu se face la prima ora sau la sfarsitul programului, cel mai bun interval fiind la mijlocul zilei de lucru.
– Evaluarea se face in interactiunea cu mai multi clienti, pentru a surprinde activitatea sub mai multe aspecte.
– Evaluarea trebuie sa surprinda si interactiunea dintre angajati (de exemplu: cum isi predau colegii schimbul, cum se comporta intre ei etc.).
– Pentru cresterea gradului de obiectivitate, mai multi clienti misteriosi pot fi trimisi independent (fara sa stie unii de altii) in aceeasi locatie, pentru a observa comportamentul si competentele angajatilor, concluziile lor fiind apoi comparate.