Sinteza modificari privind inspectia muncii aduse de republicarea Legii nr. 108 din 1999

28 August 2012
28 August 2012
Inspectia munciiLegea nr. nr. 51/2012Legea nr. 108/1999modificaricontraventii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Va reamintim ca Legea nr. 51/2012 a adus unele modificari in ce priveste procedura de efectuare a inspectiei muncii, schimbari care au fost incluse si in republicarea de anul acesta a Legii nr. 108/1999 privind inspectia muncii.

Inspectia Muncii este un organ de specialitate in domeniul relatiilor de munca, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.

Pentru inspectia muncii, legiuitorul a stabilit urmatoarele:

A) indeplineste functii generale;
B) indeplineste atributii generale;
C) indeplineste atributii specifice.

Detaliem cateva dintre acestea:

A) Functii generale indeplinite de Inspectia muncii:

- este autoritate de stat prin care se exercita controlul aplicarii legii in domeniul relatiilor de munca, securitatii si sanatatii in munca si a supravegherii pietei;
- functie de comunicare ce asigura informarea persoanelor fizice si juridice, inclusiv in cadrul activitatilor de control asupra modului cum se aplica prevederile legislatiei in domeniu;
- functie de reprezentare: Inspectia muncii reprezinta statul roman, atat pe plan intern, cat si extern, in domeniul de competenta privind legislatia muncii;
- functie de cooperare, inspectia muncii participa in actiuni comune si cu alte institutii ale tarii sau alte institutii din alte state pentru realizarea obiectului de activitate.


B) Atributiile generale indeplinite de Inspectia muncii sunt urmatoarele:

- efectueaza controlul aplicarii prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca, securitatii si sanatatii in munca si supravegherii pietei;
- furnizeaza informatii salariatilor si angajatorilor cu privire la reglementarile aplicabile in domeniul desfasurarii relatiilor de munca;
- informeaza alte autoritati legale, cand identifica deficiente si abuzuri in competenta acestora;
- efectueaza prestari de servicii specifice domeniului de activitate.

C) Atributiile specifice Inspectiei muncii sunt de 2 tipuri:
C1) in domeniul relatiilor de munca;
C2) in domeniul securitatii si sanatatii in munca si al supravegherii pietei.

C1) Principalele atributii specifice in domeniul relatiilor de munca sunt:

- controleaza aplicarea reglementarilor legale cu privire la incheierea, modificarea si incetarea contractelor de munca;
- controleaza stabilirea si acordarea drepturilor cuvenite salariatilor, ce decurg din lege si din contractele de munca;
- controleaza aplicarea egalitatii de sanse si tratament, intre barbati si femei;
- gestioneaza registrul general de evidenta al salariatilor si registrul de evidenta al zilierilor;
- controleaza desfasurarea muncii in scopul identificarii cazurilor de munca nedeclarata.

C2) Principalele atributii specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca si al supravegherii pietei sunt:

- controleaza si coordoneaza aplicarea prevederilor referitoare la securitatea si sanatatea in munca;
- cerceteaza evenimentele, analizeaza si stabileste caracterul unor eventuale accidente de munca si boli profesionale, colaboreaza cu alte institutii abilitate;
- autorizeaza din punctul de vedere al sanatatii si securitatii in munca functionarea persoanelor fizice si juridice, propune retragerea autorizatiei;
- dispune fie sistarea activitatii, fie oprirea din functionare a unor echipamente de munca cand se constata o stare de pericol grav, un caz iminent de accidentare sau imbolnavire;
- dispune angajatorului obligatia de a efectua analize de laborator privind nivelul noxelor si a altor situatii similare;
- prin ordin al Ministrului Muncii se pot aproba prestari de servicii specifice efectuate contracost.


Cine poate fi inspector de munca si ce conditii trebuie pentru a putea fi incadrat ca inspector de munca?

Functia de inspector de munca din cadrul Inspectiei muncii poate fi ocupata de persoane cu studii universitare, cu licenta absolvita sau studii superioare de lunga durata, cu licenta absolvita, din domeniile:
- stiinte ingineresti;
- stiinte agricole si silvice;
- stiinte economice;
sau din urmatoarele specializari: sociologie, psihologie, medicina, administratie publica si stiinte politice.

Ce atributii are un inspector de munca in desfasurarea activitatii?

Inspectorii au, in principal, urmatoarele competente legale:
1. au acces liber, permanent si fara instiintare prealabila in sediu si in orice loc de munca, organizat de persoane juridice si fizice;
2. identifica persoanele aflate in locurile de munca sau in alte locuri unde se efectueaza cercetari, solicitand documentele de identitate;
3. solicita angajatorului sau salariatilor informatii si documente pentru realizarea obiectivului
controlului;
4. solicita si pot primii copii asupra unor documente, in legatura cu controlul efectuat;
5. preiau declaratii scrise, singuri sau cu martori, de la persoanele in legatura cu obiectul controlului;
6. sa dispuna sistarea activitatii sau oprirea functionarii unor echipamente de lucru, pentru impiedicarea unor pericole.

Ce fapte sunt considerate contraventii?
Sunt sanctionate urmatoarele fapte:
a) impiedicarea in orice mod a inspectorilor de munca sa efectueze controlul, prin orice actiune sau inactiune, inclusiv refuzul persoanei de a se identifica;
b) neindeplinirea sau indeplinirea partiala a masurilor dispuse de inspectoratele de munca;
c) nerespectarea obligatiei de a pune la dispozitia inspectorilor de munca, in termenul comunicat, a documentelor si informatiilor solicitate.

Care sunt amenzile si procedura contestarii?

Amenzile sunt intre 5.000 lei si 10.000 lei, plafonul este unificat pentru toate faptele considerate contraventii. S-a prevazut posibilitatea platii amenzii la jumatate din minim in 48 de ore de la incheierea procesului-verbal de amenda. Procedura contestarii amenzii este conform O.G. nr. 2/2001 privind contraventiile.

NOUTATI din Legislatia muncii

Cum sa te distingi pe piata muncii?


Incepe acum transformarea companiei tale!
Acceseaza ghidul Brandul de angajator in era digitala

Afli din ghid:
• Strategii de construire a brandului de angajator
• Tehnici de comunicare interna si externa
• Rolul inteligentei artificiale in HR
• Studii de caz si exemple practice

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]