Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Munca de birou usoara si sigura - un mit!

imbolnavire profesionalasecuritatea si sanatatea in muncaactivitati de birou

Atunci cand vorbim despre riscuri de accidentare si de imbolnavire profesionala, ne gandim cu precadere la locurile de munca cu un nivel ridicat al acestor riscuri, precum cele din santierele de constructii. O privire mai atenta asupra sistemului "om - sarcina de munca - masina - mediu" indica insa faptul ca si personalul cu activitati de birou se confrunta cu riscuri semnificative la locul de munca. Ca urmare, integrarea securitatii si sanatatii in munca in activitatile de birou este la fel de importanta ca in oricare alt domeniu de activitate.

Dezvoltarea economiei de piata si extinderea proprietatii private au facut ca activitatile de birou sa cunoasca o amploare deosebita. Pe de alta parte, echipamentele tot mai diverse, mai sofisticate si mai performante, de la telefoanele digitale pana la copiatoarele de mare viteza si echipamentele moderne de arhivare si de regasire a informatiei, au schimbat complet aspectul traditional al activitatii de birou. Munca de birou este o munca in care factorii de risc sunt in numar din ce in ce mai mare, iar bolile cauzate de catre acestia afecteaza astazi tot mai multe persoane.

In aceste conditii, apar cerinte si probleme noi in ceea ce priveste componentele sistemului "om - sarcina de munca - masina - mediu" in munca de birou. Activitatile de birou pot solicita lucratorul din punct de vedere psihic, avand in vedere efortul intelectual deosebit, dar il pot supune si unui efort fizic intens ca urmare, de pilda, a procesarii corespondentei sau a fluxului mare de clienti. Aceste probleme isi pot gasi rezolvarea prin organizarea stiintifica a muncii, respectiv prin aplicarea in activitatile de birou a principiilor ergonomice care asigura adaptarea muncii la om, cresterea productivitatii si scaderea solicitarilor de efort in munca.

Ce este ergonomia?

Ergonomia este o stiinta relativ tanara, al carei scop final il constituie cresterea productivitatii muncii in conditiile reducerii oboselii si a stresului.

In documentele  Organizatiei Internationale a Muncii se arata: "Ergonomia este aplicarea stiintelor biologice, umane, in corelatie cu stiintele tehnice, pentru a ajunge la o adaptare reciproca optima intre om si munca sa, rezultatele fiind masurate in indici de eficienta si buna stare de sanatate a omului.".

Ergonomia studiaza impactul mediului (unde se desfasoara activitatea) asupra muncii depuse de om. Scopul ei este cresterea confortului, a sigurantei si a productivitatii lucratorului.

In concluzie, ergonomia este o stiinta complexa, care sintetizeaza anumite principii ale unor stiinte precum stiintele medicale, economice, tehnice, antropometria, psihologia muncii, sociologia muncii Ė in scopul aplicarii acestora la proiectarea echipamentelor, a uneltelor, a mobilierului si pentru impunerea tuturor masurilor care sa duca la imbunatatirea conditiilor de munca, precum si la formarea executantilor.¬†¬† ¬†

Ergonomia studiaza relatia dintre om si munca sa, astfel incat sa determine cresterea productivitatii muncii fie prin organizarea ergonomica a locurilor de munca existente, fie prin proiectarea ergonomica a unor noi locuri de munca.    

Cateva exemple de factori de risc profesional ce pot fi intalniti intr-un birou:

- Pozitii incomode;
- Pozitie asezat prelungita;
- Miscari repetitive;
- Lucrul continuu in fata ecranului, fara pauze sau alternarea activitatilor;
- Solicitari ale sistemului vizual;
- Calitatea scazuta a aerului din interior;
- Emisii de la copiator sau imprimanta;
- Zgomot care perturba atentia;
- Fire sau cabluri care impiedica deplasarea libera si creeaza pericolul de impiedicare;
- Spatiu insuficient pentru schimbarea pozitiei in timpul lucrului;
- Temperatura necorespunzatoare;
- Nivel scazut de iluminare sau lumina exclusiv artificiala;
- Lipsa de control asupra lucrului;
- Ritm de munca alert;
- Intreruperi frecvente ale activitatii;
- Munca monotona;
- Stresul psihic;
- Caile de evacuare si iesirile de urgenta nu sunt semnalizate corespunzator sau sunt blocate.

Sanctiune
De la 01.10.2006, raspundeti contraventional si puteti fi sanctionat(a) cu amenda de la 3.500 de lei la 7.000 de lei daca, ulterior evaluarii riscurilor pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, nu luati masuri de prevenire si nu aplicati metode de lucru care sa asigure imbunatatirea nivelului securitatii si al protectiei sanatatii lor.

Ce masuri puteti lua pentru a elimina sau diminua aceste riscuri:

- Efectuati evaluarea riscurilor;
- Masurati si monitorizati parametrii mediului de munca: temperatura, umiditate, circulatia aerului;
- Consultati si informati lucratorii cu privire la schimbarile din mediul de munca;
- Amenajati locurile de munca pe principii ergonomice si apelati la experti pentru a realiza acest lucru;
- Asigurati intretinerea periodica a echipamentelor de lucru;
- Supravegheati starea de sanatate a lucratorilor, in special pentru problemele de vedere si afectiunile musculo-scheletale, prin controale medicale periodice.

SFAT
Doriti sa obtineti o productivitate maxima cu un efort minim si sa eliminati ineficienta? Va recomandam sa respectati cel putin urmatoarele conditii atunci cand organizati activitatile de birou din firma dvs.:
- selectati, orientati si instruiti-va riguros angajatii;
- dotati birourile cu mobilier potrivit caracteristicilor antropometrice ale lucratorilor, pozitiei acestora in timpul muncii, sarcinilor de indeplinit si locului de munca;
- creati o ambianta care sa asigure securitate si confort;
- repartizati rational sarcinile;
- achizitionati echipamente informatice moderne pentru a diminua efortul fizic si intelectual al angajatilor;
- asigurati crearea unui microclimat (zgomot, temperatura, iluminat, culoare) optim, in scopul reducerii efortului senzorial si al cresterii posibilitatilor de concentrare in executarea sarcinilor.


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
imbolnavire profesionalasecuritatea si sanatatea in muncaactivitati de birou

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 19 Mai 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Munca de birou usoara si sigura - un mit! Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
C??nd Pot Ie??i La Pensie Anticipat?Intrebare: Sunt nń?scutń? pe 21/11/1961 ??i lucrez de la 1/08/1980 . C??nd a?? putea ie??i la pensie anticipat?
 

Raspuns: Va puteti pensiona anticipatat dupa anul 2019 luna Ianuarie la virsta de 57 ani si 2 luni daca indep... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!

Cazuri practice si mod de calcul
 
Descarcati gratuit Raportul Special
"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"
SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 


 
Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!
Cazuri practice si mod de calcul

Descarcati gratuit Raportul Special

"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]