Editorial, 11.09.2008 - Gabriela Chirazof
Ne stim obligatiile in domeniul sanatatii si securitatii in munca? Stim care este autoritatea care are competenta de a verifica modul in care ne achitam obligatiile in acest domeniu? Putem fi linistiti la un posibil control? Sunt intrebari la care trebuie sa isi raspunda periodic toti angajatorii.
Controlul aplicarii legislatiei referitoare la securitatea si sanatatea in munca la nivelul fiecarei persoane fizice si juridice din toate sectoarele de activitate, atat private, cat si publice, cu exceptiile prevazute in continuare, este Inspectia Muncii.
Cele cateva institutii unde organizarea, coordonarea si controlarea activitatii de securitate si sanatate in munca la nivelul unitatilor din cadrul acestora se realizeaza prin serviciile de prevenire si protectie create sau desemnate de catre aceste institutii sunt: Ministerul Apararii Nationale, structurile militare si cele in care isi desfasoara activitatea functionari publici cu statut special din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, Directia Generala a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justitiei, Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de Protectie si Paza, Serviciul de Telecomunicatii Speciale, precum si Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare.
De asemenea, cercetarea, inregistrarea si evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale produse in unitatile din subordinea institutiilor enumerate se efectueaza de organele proprii ale acestora.
Aceste institutii, pe langa cele cu caracter general, au o serie de reglementari interne, specifice de aplicare a prevederilor legii sanatatii si securitatii in munca.
Portal Codul Muncii
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Legis Plus Legislatia Muncii
Un interes deosebit pentru marea majoritate a angajatorilor il reprezinta principalele atributii ale Inspectiei Muncii ca autoritate de control a aplicarii legislatiei referitoare la securitatea si sanatatea in munca il reprezinta. In aceasta calitate, Inspectia muncii:
- controleaza realizarea programelor de prevenire a riscurilor profesionale;
- solicita masuratori si determinari, examineaza probe de produse si de materiale in unitati si in afara acestora, pentru clarificarea unor evenimente sau situatii de pericol;
- dispune sistarea activitatii sau scoaterea din functiune a echipamentelor de munca, in cazul in care constata o stare de pericol grav si iminent de accidentare sau de imbolnavire profesionala si sesizeaza, dupa caz, organele de urmarire penala;
- cerceteaza evenimentele conform competentelor, avizeaza cercetarea, stabileste sau confirma caracterul accidentelor;
- coordoneaza, in colaborare cu Institutul National de Statistica si cu celelalte institutii implicate, dupa caz, sistemul de raportare si evidenta a accidentelor de munca si a incidentelor, iar, in colaborare cu Ministerul Sanatatii Publice, sistemul de raportare a bolilor profesionale sau legate de profesie;
- analizeaza activitatea serviciilor externe de prevenire si protectie si propune retragerea abilitarii, dupa caz;
- raporteaza Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei situatiile deosebite care necesita imbunatatirea reglementarilor din domeniul securitatii si sanatatii in munca;
- furnizeaza informatii celor interesati despre cele mai eficace mijloace de respectare a legislatiei din domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Art. 39 alin. (2)-(9) si art. 40 din Legea nr. 319/2006 preved la o serie de contraventii care pot fi constatate si pentru care pot fi aplicate sanctiuni de catre inspectorii de munca.
___________________________________________________________________
Aflati ce nu scrie in ziare despre protectia muncii! Cea mai buna modalitate de a evita amenzile de la Inspectia Muncii!
___________________________________________________________________