"Avem urmatoare situatie: firma cu sediul social in Bucuresti are o angajata in tara, in regim de telemunca. Salariata este insarcinata, avand o sarcina cu risc. I s-a cerut pentru depunerea dosarului de risc maternal, raport de evaluare de la medicul de medicina muncii cu care societatea are incheiat contract. Ori societatea, are contract doar pentru salariatii din Bucuresti. Pentru cei din tara, controalele medicale de medicina muncii la angajare si periodic se efectueaza la orice cabinet medical care are acest serviciu si se afla mai aproape de domiciliul telesalariatului. In acest caz, raportul de evaluare poate fi efectuat la cabinetul unde telesalariata si-a efectuat ultima data controlul medical periodic? Sau cum se procedeaza? Angajatorul ce obligatii are intr-o astfel de situatie? Trebuie sa depuna vreun document la ITM?"
Raspunsul specialistilor:
Frecvent se intalneste in practica situatia in care salariatul este cel care stabileste raporturi contractuale cu medicul de medicina muncii. Cu toate acestea, din legislatia ce reglementeaza medicina muncii se intelege ca raporturile juridice intemeiate pe un contract individual de munca se stabilesc intre medicul de medicina muncii si angajator.
Aflati cum sa eliminati complet riscul unui accident de munca si cum sa evitati orice problema care tine de SSM cu ajutorul Ghidului practic de sanatate si securitate in munca, detalii AICI >>>
Nu exista reglementari exprese referitoare la persoana cu care se incheie contractul cand prestarea activitatii de medicul de medicina munca se realizeaza in baza unui contract de prestari servicii.
Hg 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor:
Art. 37
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
(1) Dosarul medical si fisa de identificare a factorilor de risc profesional se pastreaza la structura de medicina muncii pe durata derularii contractului cu angajatorul.
(2) Dosarul medical si fisa de identificare a factorilor de risc profesional pot fi, la solicitare, predate noii structuri de medicina muncii agreate de angajator.
(3) Dosarele medicale trebuie pastrate la structurile de medicina muncii cel putin 40 de ani de la incetarea expunerii, in cazul expunerii profesionale la agenti cancerigeni sau mutageni la locul de munca.
Codul muncii:
Protectia salariatilor prin servicii medicale
Art. 186
Angajatorii au obligatia sa asigure accesul salariatilor la serviciul medical de medicina a muncii.
Legea 418/2004 privind statutul profesional specific al medicului de medicina a muncii
Art. 5
In sectorul privat, angajarea medicului de medicina a muncii se face pe baza unui contract individual incheiat intre medic si angajator.
Textele citate se refera la exercitarea profesiei ca salariat cu contract individual de munca incheiat cu angajatorul.
Profesia de medica de medicina muncii poate fi exercitata si ca forma de profesie liberala, insa cu privire la aceasta forma de exercitare a profesiei nu exista reglementari exprese referitoare la stabilirea raportului juridic cu angajatorul sau cu salariatul.
Conform Normelor metodologice de aplicare a OUG 96/2003 privind protectia maternitatii la locul de munca:
Art. 2
In vederea aplicarii prevederilor ordonantei de urgenta se parcurg in mod obligatoriu urmatoarele etape:
a) salariata gravida efectueaza consultatii prenatale la medicul de familie si, dupa caz, la medicul specialist, in vederea atestarii starii sale fiziologice de graviditate, in conformitate cu art. 2 lit. c) din ordonanta de urgenta;
b) medicul de familie si/sau, dupa caz, medicul specialist completeaza Carnetul gravidei si Anexa pentru supravegherea medicala a gravidei si lauzei pentru atestarea fie a starii fiziologice de graviditate, fie a faptului ca salariata a nascut recent sau ca alapteaza, in conformitate cu Ordinul ministrului sanatatii nr. 12/2004 pentru adoptarea Protocolului privind Metodologia efectuarii consultatiei prenatale si a consultatiei postnatale, Carnetului gravidei si Anexei pentru supravegherea medicala a gravidei si lauzei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 53 din 22 ianuarie 2004;
c) salariata instiinteaza angajatorul, depunand, in copie, Anexa pentru supravegherea medicala a gravidei si lauzei, completata corespunzator de medic, la compartimentul resurse umane din cadrul unitatii, insotita de o cerere scrisa care sa contina informatii referitoare la starea proprie de maternitate, in conformitate cu art. 2 lit. c)-e) din ordonanta de urgenta, si, dupa caz, solicitarea de a i se aplica masurile de protectie prevazute de aceasta;
d) angajatorul transmite copii de pe documentele depuse de salariata, in termen de 10 zile lucratoare de la data depunerii lor, medicului de medicina muncii, care asigura supravegherea starii de sanatate a angajatilor din unitate, precum si inspectoratului teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea;
e)angajatorul impreuna cu medicul de medicina muncii efectueaza evaluarea privind riscurile la care este supusa salariata la locul ei de munca, intocmesc si semneaza Raportul de evaluare privind riscurile la care este supusa salariata la locul ei de munca, denumit in continuare Raport de evaluare, intocmit conform art. 5 alin. (2) din ordonanta de urgenta;
f) in baza Raportului de evaluare, angajatorul instiinteaza salariata, in termenul prevazut la art. 9 alin. (3), despre rezultatele evaluarii privind riscurile la care poate fi supusa la locul ei de munca si despre masurile suplimentare de protectie pe care trebuie sa le respecte atat angajatorul, cat si salariata prin Informarea privind protectia maternitatii la locul de munca, intocmita potrivit modelului prevazut in anexa care face parte integranta din prezentele norme metodologice;
g) salariata ia cunostinta de continutul Informarii privind protectia maternitatii la locul de munca si, daca este cazul, solicita concediu de risc maternal, in conditiile prevazute la art. 5, 6 si 7;
h) inspectoratul teritorial de munca, in termen de 30 de zile lucratoare de la data primirii documentelor, efectueaza o verificare a conditiilor de munca ale salariatei pentru a verifica modul in care se respecta prevederile ordonantei de urgenta si ale prezentelor norme metodologice. Rezultatele controlului vor fi inaintate in scris angajatorului, iar in cazul constatarii neindeplinirii unor masuri vor fi aplicate sanctiunile prevazute de lege.
Astfel cum putwti observa la lit. e) raportul se intocmeste de angajator impreuna cu medicul de medicina muncii iar conform celor mentionate la lit. f) angajatorul instiinteaza salariata despre rezultatele raportului de evaluare.
Totodata, la lit. d) se face referire la medicul de medicina muncii care asigura supravegherea starii de sanatate a angajatilor din unitate.
Tinand cont de faptul ca angajatorul intocmeste raportul de evaluare impreuna cu medicul de medicina muncii precum si de rolul medicului de medicina muncii in general, consider ca acesta din urma trebuie sa incheie contractul cu angajatorul si nu cu salariata.
Anajatorul transmite ITM documentele depuse de salariata conform lit. c) in termenul prevazut la lit. d).
Un raspuns oferit in august 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.