Baza de calcul concediu medical de maternaritate. Cumul PFA si venituri din salarii

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
27 Ianuarie 2022
27 Ianuarie 2022
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
baza de calcul concediu maternitatebaza de calciu concediu maternaloug 158/2005
Baza de calcul concediu medical de maternaritate. Cumul PFA si venituri din salarii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

"Concediu medical de maternitate PFA. Pentru stabilirea/indeplinirea stagiului de cotizare de 6 luni se considera/iau in calcul si perioadele in care s-a achitat contributia de asiguratorie de munca aferenta veniturilor din salarii? De asemenea, in baza de calcul, 6 luni, pentru determinarea Indemnizatiei pentru concediu medical, se considera/se iau in calcul si veniturile realizate din salarii? Sau atat pentru stagiul de cotizare cat si pentru baza de calcul, de 6 luni, este necesar de indeplinit conditia, numai in urma asigurarii prin optiune si a platii catre Casa de sanatate a contributiei in procent de 1% din venitul ales."
 
Raspunsul specialistilor: 
 
OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate nu face referire expresa la situatia descrisa de dvs. Astfel, nu rezulta din cuprinsul acestui act normativ ca stagiul de cotizare si baza de calcul al indemnizatiei de maternitate, in cazul unui contract de asigurare facultativa, pot fi intregite cu perioadele in care o persoana a realizat venituri in baza unui contract individual de munca.
 
In ceea ce priveste stagiul de cotizare, art. 8 alin. (1) din OUG 158/2005 stabileste astfel:
 
(1) Stagiul de asigurare in sistemul de asigurari sociale de sanatate, prevazut la art. 7, se constituie din insumarea perioadelor:
a) pentru care s-a achitat contributia asiguratorie pentru munca;  
b) pentru care s-a achitat contributia pentru concedii si indemnizatii de catre angajator sau, dupa caz, de catre asigurat, respectiv de catre fondul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale sau bugetul asigurarilor pentru somaj;  
c) pentru care s-a achitat contributia prevazuta la art. 3 alin. (3);  
d) pentru care persoanele sunt asigurate fara plata contributiei potrivit art. 3 alin. (2).
 
Astfel, stagiul de cotizare se constituie din toate perioadele mentionate asa incat ar trebui luat in considerare stagiul realizat in baza contractului individual de munca intrucat s-a achitat contributia asiguratorie de munca.
 
In ceea ce priveste baza de calcul, conform art. 10 alin. (3) din OUG 158/2005:
 
 Pentru persoanele prevazute la art. 1 alin. (2), baza de calcul al indemnizatiilor prevazute la art. 2 se determina ca medie a veniturilor asigurate, inscrise in contractul de asigurare, din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de asigurare, pana la limita a 3 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata, cu exceptia persoanelor care opteaza pentru incheierea contractului de asigurare pentru a beneficia de concedii medicale si indemnizatii pentru maternitate, pentru care baza de calcul al indemnizatiilor se determina ca medie a veniturilor asigurate, inscrise in contractul de asigurare, din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, pana la limita a 12 salarii minime brute pe tara lunar.
 
Astfel, in privinta bazei de calcul ordonanta prevede ca se iau in calcul doar veniturile asigurate, inscrise in contractul de asigurare, din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, pana la limita a 12 salarii minime brute pe tara lunar.
 
Curtea Consitutionala prin Decizia 460/2017 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate a stabilit astfel:
 
47. Analizand dispozitiile de lege supuse controlului de constitutionalitate in prezenta cauza prin prisma principiilor statuate in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, invocate mai sus, Curtea Constitutionala aminteste ca art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 exclude posibilitatea acordarii indemnizatiei de maternitate calculate in raport cu toate veniturile pentru care asiguratul a platit contributia pentru concedii si indemnizatii, in alte situatii decat cele prevazute expres de art. 1 alin. (1) lit. A si B. Prin urmare, s-ar putea sustine ca pretentiile autoarei exceptiei nu sunt sustinute de cadrul legal, neincadrandu-se in categoriile de persoane beneficiare, expres si limitativ prevazute de acest text legal si astfel nu se poate vorbi despre existenta unei sperante legitime. 
 
In acelasi timp insa, Curtea retine ca dispozitiile art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 prevad contributivitatea ca o conditie esentiala pentru accesul la drepturile prevazute de acest act normativ, iar art. 31 din acelasi act normativ precizeaza ca, pentru a beneficia de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, persoanele prevazute la art. 1 trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii: sa indeplineasca stagiul minim de cotizare prevazut in aceasta ordonanta de urgenta si sa prezinte adeverinta de la platitorul de indemnizatii din care sa reiasa numarul de zile de concediu de incapacitate temporara de munca avute in ultimele 12 luni, cu exceptia urgentelor medico-chirurgicale sau a bolilor infectocontagioase din grupa A. 
 
Aceste dispozitii de lege trebuie interpretate nu doar din perspectiva in care conditioneaza dobandirea dreptului la concediile si indemnizatiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, ci si din aceea in care garanteaza dobandirea acestui drept pentru asiguratii care indeplinesc cerintele legale. 
 
Altfel spus, Curtea apreciaza ca realizarea obligatiei de a contribui pentru concedii si indemnizatii, in sistemul de asigurari sociale de sanatate reprezinta nu doar o conditie, ci si o garantie a obtinerii dreptului la concedii si indemnizatii, in cuantumul specificat prin art. 10 alin. (1) si art. 25 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, respectiv 85% din media tuturor veniturilor lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, pana la limita a 12 salarii minime brute pe tara lunar, venituri pentru care a fost platita contributia de concedii si indemnizatii in sistemul de asigurari sociale de sanatate.
 
Desi aceasta decizie se refera la situatia unui cumul PFA – salariat si a calcularii indemnizatiei raportat la toate veniturile, consider ca poate fi folosita si in sustinerea motivatiei de a se tine cont de stagiu de cotizare realizat in calitate de salariat in situatia expusa.
 
Un raspuns valabil la data de 25.01.2022, oferit de expertii de la PortalCodulMuncii >>>
 
 

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]