OUG 30/2020. Somaj tehnic de la bugetul asigurarilor pentru somaj. Care sunt conditiile de acordare?

somaj tehnicoug 30/2020declaratie pe proprie raspundere
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In ce priveste OUG nr. 30/2020, un ONG a hotarat , pentru protectia beneficiarilor (camin pentru persoane varstnice) sa tina acasa personalul administrativ si jumatate din personalul de ingrijire si sa ramana cazata in camin cealalta jumatate pentru a oferi ingrijire cat mai sigura. In ce priveste salariatii care vor ramane acasa, asociatia poate sa-i treaca in somaj tehnic? Poate solicita ajutor pentru acest somaj conform prevederilor din OUG nr. 30/2020?
 
Raspunsul specialistului:
 
Conform art. XI din OUG 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2:
 
(1) Pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.


 
 
(2) De prevederile alin. (1) beneficiaza salariatii angajatorilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii:
 
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, si detin certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobate prin ordin;
 
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
 
Astfel, prin OUG 30/2020 s-a stabilit posibilitatea a doua categorii de angajatori a beneficia pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 de indemnizatie de somaj tehnic pentru salariati.
 
Cele doua categorii de angajatori sunt:
 
a) Angajatorii care isi intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, si detin certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei.
 
In aceasta categorie se includ angajatorii care si-au intrerupt activitatea in baza deciziilor emise de autoritatile publice.
 
Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobate prin ordin.
Asadar, in cazul acestor angajatori este necesar certificatul de urgent emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri.
 
b) Angajatorii care isi reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor.
 
Acesti angajatori pot beneficia de plata indemnizatiei pentru somaj tehnic din bugetul asigurarilor pentru somaj pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta.
Ori daca jumatate dintre salariati vor lucra sunt intrunite conditiile pentru acordarea indemnizatiei de somaj tehnic pentru cel mult 75% dintre angajati, in speta pentru 50%.
 
Acesti angajatori au obligatia completarii unei declaratii pe propria raspundere din care sa reiasa faptul ca angajatorul inregistreaza o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei pe propria raspundere, cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020, si ca nu are capacitate financiara pentru a plati toti salariatii.
 
Raspuns oferit de Gabriela Dita, consilier juridic, pentru PortalCodulMuncii.ro
 
 

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
somaj tehnicoug 30/2020declaratie pe proprie raspundere

Data aparitiei: 25 Martie 2020
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

OUG 30/2020. Somaj tehnic de la bugetul asigurarilor pentru somaj. Care sunt conditiile de acordare? Nota: 5 din 5 - 4 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Reglementare acordare tichete de masaIntrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa postului pentru Director tehnicIntrebare: Va rog frumos sa ma ajutati cu fisa postului pentru Director de productie/tehnic cod cor 112024.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 


 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]