In cazul unei firme, o salariata care a nascut in 2018 are CIM suspendat pentru o perioada de 2 ani, iar tatal nu doreste sa beneficieze de ultima luna de crestere copil. Pentru a beneficia de stimulentul de insertie lunar pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani, cand trebuie sa revina angajata la serviciu? Cu ce data trebuie societatea sa reactiveze CIM-ul si care sunt actele necesare de intocmit cu ocazia revenirii la locul de munca?
Raspunsul specialistului:
Conform art. 7 alin. (2) din OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, pentru persoanele care obtin venituri supuse impozitului cu cel putin 60 de zile inainte de implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, acordarea stimulentului de insertie se prelungeste astfel:
a) pana la implinirea copilului a varstei de 3 ani;
b) pana la implinirea copilului a varstei de 4 ani, in cazul copilului cu handicap fara a beneficia in aceasta perioada de prevederile art. 31 alin. (1) si (2).
Asadar, daca salariata revine la munca cu 60 de zile anterior datei implinirii copilului a varstei de 3 ani, in cazul copilului cu handicap, va beneficia de stimulent de insertie pana la implinirea copilului a varstei de 4 ani.
Conform art. II alin. (1) din OUG 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, pulicata in Monitorul Oficial nr. 231 din 21 martie 2020, acordarea stimulentului de insertie prevazut la art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se efectueaza fara intrerupere, pe o perioada de 90 zile in cazul persoanelor care, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se afla in una sau mai multe dintre urmatoarele situatii:
a) beneficiaza de concediile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a), b) si d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) beneficiaza de concediul prevazut de Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor
zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant;
c) se afla in perioada prevazuta la art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) li s-a suspendat ori le-a incetat raportul de munca ori de serviciu, ca urmare a instituirii situatiei de urgenta in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 453/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In cazul in care, dupa perioada prevazuta la alin. (1), persoana indreptatita realizeaza venituri supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, atunci stimulentul de insertie se acorda, potrivit legii, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau 4 ani in cazul copilului cu dizabilitate.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica corespunzator si in cazul persoanelor care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 32 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Prevederile alin. (1) se aplica si persoanelor care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se afla in plata stimulentului de insertie, cu respectarea prevederilor art. 17 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, aprobata prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
Se reactiveaza contractul prin intocmirea si transmiterea in Revisal a deciziei de incetare a suspendarii CIM. Decizia de incetare a suspendarii se va intocmi in baza cererii salariatei de revenire in activitate.
Daca unitatea a intrat in
somaj tehnic sau activitatea salariatei nu poate fi prestata la domiciliu, se va suspenda contractul si va beneficia de stimulentul de insertie in conditiile mai sus expuse.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Sprijin in vederea angajarii persoanelor cu handicapIntrebare: Cu privire la Ordonanta de Urgenta 127/2024, cu privire la unele masuri in domeniul social, respectiv privind angajarea persoanelor cu handicap, in articolul VI pct 3 sunt prevazute unele obligativitati ale angajatorilor cu peste 50 angajati, nu stim cum sa gestionam. Legea prevede obligativitatea de a solicita prin cerere scrisa adresata ONG-urilor sprijin in vederea angajarii persoanelor cu dizabilitati. Cum identificam aceste ONG-uri, ce format de scrisoare ne recomandati? Ulterior, ar trebui...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Drepturi prevazute in CCM ce se acorda pe durata suspendarii CIMIntrebare: Compania plateste asigurare privata de sanatate pentru angajatii sai cat si transport. Putem pune in contractul colectiv ca aceste drepturi sunt mentinute si pe perioada de suspendare a contractului in urmatoarele cazuri: Asigurarea privata sa fie mentinuta pe perioada concediului de crestere copil iar transportul sa fie mentinut pentru perioada de concedii medicale. In ambele situatii conform prevederilor din Codul muncii contractul se considera suspendat, insa tot acesta spune ca pe perioada...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<