Va reamintim ca tichetele de cresa sunt bilete de valoare care se acorda, lunar, angajatilor care nu beneficiaza de concediul si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani in cazul copilului cu handicap.
Ce sunt tichetele de cresa? Cum pot fi folosite?
Conform Legii 165/2018:
(2) Tichetele de cresa pot fi utilizate numai pentru achitarea taxelor la cresa unde este inscris copilul.
(3) Tichetele de cresa se acorda, la cerere, unuia dintre parinti sau tutorelui caruia i-a fost incredintat copilul spre crestere si educare, pe baza livretului de familie,
mai multe detalii despre tichete AICI >>>
(4) Nu pot beneficia de tichete de cresa asistentii maternali profesionisti sau persoanele la care este gazduit copilul si pentru care s-a instituit masura plasamentului in regim de urgenta, in temeiul Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Tichete de cresa - care este valoarea acestora in 2024?
"Care este valoarea tichetelor de cresa? Am citit in diverse publicatii si am 3 rasunsuri: 1.500 lei/luna, 620 lei/luna/copil, 450 lei/luna/copil. Care este adevarul? Acestea pot fi folosite numai pentru cresa copii 2-3 ani sau se pot utiliza si pentru gradinite copii 3-7 ani?"
Potrivit OMF nr. 2654/2023, publicat in Monitorul Oficial nr. 881/29.09.2023, incepand cu luna octombrie 2023, suma lunara pentru tichetele de cresa a fost actualizata si ajunge acum la 620 de lei.
Dar, din fericire valoarea tichetelor de cresa s-a MAJORAT!
Incepand cu luna aprilie 2024, valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa este de 640 lei, detalii AICI >>>
Suma a fost stabilita in concordanta cu prevederile articolului 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobata prin HG nr. 1.045/2018.
Asadar, familiile pot beneficia de aceasta suma suplimentara pentru a sustine ingrijirea si educatia copiilor lor.
Conform art 12 si 13 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare (parte integranta din HG nr. 1045/2018) tichetele de cresa pot fi utilizate de catre angajati numai la cresele sau entitatile asimilate acestora si cu care unitatile emitente au incheiate contracte de prestari de servicii.
Tichetele de cresa - cine poate beneficia?
Va reamintim ca de aceste tichete pot beneficia doar angajatii care nu sunt in concediul de crestere a copilului, adica nu beneficiaza de indemnizatia respectiva.
Totusi, tichetele de cresa se pot cumula cu alocatia de stat pentru copii si cu stimulentul de insertie.
Cum se acorda tichetele de cresa, potrivit legii?
Fiecare tichet de cresa este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta urmatoarele mentiuni:
a) numele si adresa emitentului;
b) perioada de valabilitate a utilizarii tichetului de cresa;
c) interdictia de a fi utilizat pentru achizitionarea de alte bunuri/servicii decat pentru achitarea taxelor la cresa unde este inscris copilul.
d) numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul de cresa.
ATENTIE!
Tichetele de cresa pot fi utilizate de catre angajati numai la cresele sau entitatile asimilate acestora si cu care unitatile emitente au incheiate contracte de prestari de servicii. Prin entitati asimilate se intelege alte unitati de educatie timpurie anteprescolara, publice sau private, organizate in conditiile legii, precum si persoanele care exercita profesia de bona in conditiile Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bona.
Ce avantaje majore va aduce Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si Revisal?
Iar raspunsul a fost ca, in esenta, aveti nevoie de doar 2 lucruri:
o informare temeinica privind noutatile legislative, comentate si explicate profesionist, cu accent pe implicatiile lor mai putin evidente;
solutii clare, de neatacat, pentru situatiile frecvente cu care va intalniti legate de Codul muncii, salarizare, Revisal, detalii AICI >>>
Documente necesare pentru tichetele de cresa
Potrivit legii, tichetele de cresa se distribuie salariatilor, lunar, pentru fiecare dintre copiii lor naturali, inclusiv pentru fiecare copil adoptat, precum si pentru cei carora li s-a instituit tutela, pe baza urmatoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea tichetului de cresa;
b) actul doveditor eliberat de cresa/entitatea asimilata acesteia la care este inscris copilul-se elibereaza, de regula, de catre cresa/entitatea asimilata acesteia, la solicitarea parintelui/tutorelui care are inscris copilul.
c) documente care sa ateste calitatea de parinte, respectiv certificatul de nastere al copilului, in cazul parintilor naturali, sau hotararea judecatoreasca de incuviintare a adoptiei, in cazul copilului adoptat;
d) documente care sa ateste calitatea de tutore, respectiv hotararea judecatoreasca de instituire a tutelei sau, dupa caz, dispozitia autoritatii tutelare;
e) declaratie pe propria raspundere ca celalalt parinte sau, dupa caz, tutorele nu beneficiaza de tichete de cresa, de concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani, in cazul copilului cu handicap, prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) alte documente solicitate de angajator, dupa caz, potrivit regulamentului intern.
IMPORTANT!
Angajatorii sunt obligati sa informeze angajatii cu privire la cresele/entitatile asimilate acestora cu care unitatile emitente ale tichetelor de cresa au incheiate contracte de prestari de servicii.
Conform Legii nr. 190/2018, unitatile emitente ale tichetelor de cresa solicita de la angajatori datele de identificare ale creselor/entitatilor asimilate acestora in care angajatii au copii inscrisi, in vederea incheierii contractelor de prestari de servicii.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Stabilirea sanctiunilor disciplinareIntrebare: Conform art. 250 din Codul muncii, angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in functie de gravitatea abaterii, luand in considerare criterii precum comportamentul general in serviciu al salariatului si eventualele sanctiuni disciplinare aplicate anterior acestuia. In cazul unui salariat impotriva caruia, pe parcursul activitatii, au fost formulate mai multe plangeri legate de comportamentul sau, care insa nu au facut obiectul unei cercetari disciplinare, ori care a fost anterior...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie cu reducerea varstei standard de pensionare. Incetare CIMIntrebare: Vin cu rugamintea de a ne clarifica urmatoarea situatie. In cadrul unitatii noastre scolare avem o salariata nascuta la data de 06.01.1964 care si-a depus dosarul de pensionare incepand cu data de 01.09.2024, avand o vechime de 42 de ani in munca. In luna decembrie a i s-a comunicat decizia de pensionare. Intrebare: Salariata isi poate continua activitatea in baza aceluiasi contract individual de munca pana la implinirea varstei standard de pensionare fara suspendarea pensiei? Ce optiuni avem ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<