Zile libere pentru parinti: cum se aplica legea? Precizari importante, plata indemnizatiei, exceptiile

Gabriela Dita
Gabriela Dita
23 Martie 2020
23 Martie 2020
Gabriela Dita
Gabriela Dita
zile libere Legea nr. 19/2020zile libere coronavirus75% salariuindemnizatie zile liberehg 217/2020
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Reglementarile aduse de Legea 19/2020 despre care s-a scris mai jos au fost recent completate prin publicarea in Monitorul Oficial nr. 230/21.03.2020 a HG nr. 217/2020 privind aplicarea Legii nr. 19/2020 privind acordarea zilelor pentru supravegherea copiilor in situatia inchiderii unitatilor de invatamant.
 
Ce clarificari aduce HG 217/2020?
 
1. Se stabilesc ca zile libere platite pentru unul dintre parinti in situatia suspendarii cursurilor sau inchiderii temporare a unitatilor de invatamant in temeiul Legii nr. 19/2020 si Decretului 195/2020, zilele lucratoare pana la incetarea situatiei de urgenta decretata, cu exceptia zilelor lucratoare din perioada vacantelor scolare.
 
2. Prevederile se aplica persoanelor care indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la art.1 alin. (2) din Legea nr. 19/2020, respectiv:
a) au copii cu varsta de pana la 12 ani, inscrisi cadrul unei uniti de invatamant sau au copii cu dizabiliti cu varsta de pana la 18 ani, inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant
b) locul de munca ocupat nu permite munca la domiciliu sau telemunca.
 
3. Zilele libere se acorda la cererea unuia dintre parinti depusa la angajatorul persoanei care va supraveghea copilul in aceasta perioada insotita de o declaratie pe propria raspundere a celuilalt parinte din care sa rezulte ca acesta nu a solicitat la locul sau de munca zile libere ce i s-ar cuveni potrivit Legii nr. 19/2020, respectiv ca nu se afla in concediu de odihna sau concediu fara plata precum si de copia certificatului de nastere al copilului/copiilor.
 
4. Modelul declaratiei pe propria raspundere poate fi accesat AICI:
 
5. Pentru fiecare zi libera angajatorul acorda o idemnizatie care se plateste din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului, si al carei cuantum este de 75% din salariul de baza, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediul brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat. Practic indemnizatia se plafoneaza la 5.429 lei x 75% = 4.072 lei.
 
6. Pentru decontarea sumelor de plata, angajatorul va depune o cerere la AJOFM, insotita de urmatoarele documente:
 
a) lista angajatilor care au beneficiat de zile libere precum si indemnizatia acordata pe aceasta perioada
b) copii de pe statele de plata din care sa reiasa plata idemnizatiei
c) declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal al angajatorului prin care se atesta ca lista contine persoanele care indeplinesc conditiile reglementate la art. 2 alin. (2) din Legea 19/2020. Modelul se va publica prin ordin al ANOFM.
d) dovada platii contributiilor si impozitelor aferente perioadei pentru care s-a platit indemnizatia.
 
Cererea va fi semnata si va fi datata de reprezentantul legal al societatii si va contine cel putin urmatoarele elemente:
 
-datele de identificare ale angajatorului, inclusiv adresa de email
-contul bancar
-numele reprezentantului legal al angajatorului
-suma totala solicitata
-numarul angajatilor pentru care s-a solicitat suma.
 
Un model de cerere poate fi accesat AICI.
 
Documentele mentionate se trimit pe cale electronica la adresa electronica care va fi comunicata de AJOFM, in cel mult 30 de zile de la data efectuarii platii contributiilor si impozitelor aferente indemnizatiei.
 
Decontarea se va face in termen de 60 de zile calendaristice de la data inregistrarii documentelor.
 
AJOFM are obligatia ca in termen de 24 de ore de la primirea prin posta electronica a documentelor sa comunice angajatorului numarul de inregistrare a solicitarii.
 
Important! Potrivit OUG nr. 30/2020 publicata in Monitorul Oficial nr. 231/21.03.2020  mentioneaza faptul ca angajatorii vor putea recupera de la stat doar indemnizatia neta acordata pe perioada in care angajatii se afla in concediu de supraveghere a copiilor, conform Legii nr. 19/2020, urmand ca impozitul si contributiile sa fie suportate de angajator. Explicatii oferite de consultantul fiscal Alina Elena (PortalContabilitate.ro)


Consilierul juridic Gabriela Dita explica, prin cele ce urmeaza, aspectele referitoare la ZILE LIBERE: PROCEDURA CONFORM LEGII 19/2020:

Procedura de acordare a zilelor libere in temeiul Legii nr. 19/2020 va fi aprobata prin hotarare de guvern in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a Legii 19/2020, respectiv in termen de 30 de zile incepand cu data de 17 martie 2020 (art. 3 alin. (3) coroborat cu art. 6 din Legea nr. 19/2020). 
 
Legea nr. 19/2020 se aplica tuturor angajatilor din mediul public si privat.
 
Parintii care au copii cu varsta de pana la 12 ani, inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant sau au copii cu dizabilitati cu varsta de pana la 18 ani, inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant si locul de munca ocupat nu permite munca la domiciliu sau telemunca, beneficiaza de zile libere pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant unde acestia sunt inscrisi, ca urmare a conditiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situatii extreme decretate astfel de catre autoritatile competente cu atributii in domeniu.
Persoanele au dreptul la zile libere platite, pe toata perioada in care autoritatile competente decid inchiderea respectivelor unitati de invatamant.
 
Zilele libere se acorda la cererea unuia dintre parinti, depusa la angajatorul persoanei care va supraveghea copilul in aceasta perioad, insotita de o declaratie pe propria raspundere a celuilalt parinte, din care sa rezulte ca acesta nu a solicitat la locul sau de munca zile libere ce i s-ar cuveni potrivit prezentei legi.
 
Aceste prevederi  se aplica angajatilor din unitatile sistemului energetic national, din unitatile operative de la sectoarele nucleare, din unitatile cu foc continuu, din unitatile sanitare si de asistenta sociala, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, din transporturile pe caile ferate, din unitatile care asigura transportul in comun si salubritatea localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electrica, caldura si apa, doar cu acordul angajatorului.
 
Asadar, in sistemul bugetar este necesar acordul angajatorului.
 
Este asimilata parintelui si persoana singura din familia monoparentala, astfel cum este definita de Legea nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv reprezentantul legal al copilului, precum si persoana desemnata, potrivit legii, sa exercite drepturile si sa indeplineasca obligatiile parintesti fata de copil.
 
Cererea persoanei singure din familia monoparentala nu va mai fi insotita de declaratia pe propria raspundere (art. 2 alin. (3)).
Indemnizatia pentru fiecare zi libera se plateste din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului si este in cuantum de 75% din salariul corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.
 
Asadar, in cazul salariilor mai mari decat valoarea salarialui mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat ( 5.429 lei - Castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 este de 5.429 lei - art. 15 din Legea nr. 6/2020 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020), valoarea indemnizatiei de 75% se plafoneaza la valoarea castigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.
 
Pentru perioada in care autoritatile competente decid inchiderea unitatilor de invatamant, sumele pentru plata indemnizatiei  se deconteaza din Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare, (Art. 3 lit. a) si b) din Legea nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale).
 
Constituirea, gestionarea si utilizarea Fondului de garantare are la baza urmatoarele principii:
 
a) principiul contributivitatii, conform caruia Fondul de garantare se constituie prin distribuirea din contributia asiguratorie pentru munca datorata de angajatori la bugetul de stat a cotei prevazute la art. 220^6 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
 
b) principiul obligativitatii, potrivit caruia angajatorii au, conform legii, obligatia de a participa la constituirea Fondului de garantare, prin plata contributiei asiguratorie pentru munca prevazute la art. 220^3 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
Astfel, prin derogare de la prevederile Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare, sumele pentru plata indemnizatiei se deconteaza din acest fond pe toata perioada in care autoritatile competente decid inchiderea respectivelor unitati de invatamant.
 
Pana la inchiderea anului fiscal, sumele decontate vor fi inapoiate Fondului de garantare din bugetul de stat, potrivit unei proceduri stabilite prin hotarare a Guvernului.
 
Asadar, sumele decontate vor fi inapoiate Fondului de garantare din bugetul de stat, pana la inchiderea anului fiscal.
 
Procedura cu privire la acordarea zilelor libere in temeiul Legii nr. 19/2020 va si aprobata prin hotarare de guvern in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a Legii 19/2020, respectiv in termen de 30 de zile incepand cu data de 17 martie 2020 (art. 3 alin. (3) coroborat cu art. 6 din Legea nr. 19/2020).
 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOUTATI privind CONCEDIILE aduse prin Legea 283


De ce trebuie sa acordati o atentie deosebita concediilor?

Pentru ca sunt nu mai putin de 17 tipuri de concedii prevazute in legislatie, fiecare cu propriile caracteristici, proceduri, capcane. Si, cand avem de-a face cu un domeniu atat de vast, este clar ca apar neclaritati si, implicit, greseli pe care inspectorii ITM de-abia le asteapta.

Vezi AICI cele 17 Tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]