Decizia nr. 41 din 14 octombrie 2019 privind examinarea sesizarii formulate de Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale, in Dosarul nr. 794/87/2018, in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile pentru dezlegarea unei chestiuni de drept a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 21 din 14 ianuarie 2020.
Astfel, Inalta Curte de Casatie si Justitie decide:
Admite sesizarea formulata de Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale, in Dosarul nr. 794/87/2018, pentru pronuntarea unei hotarari prealabile si, in consecinta, stabileste ca:
In interpretarea si aplicarea prevederilor art. 5 si art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora nu se include si gradatia de merit.
Regasiti mai jos decizia integrala:
Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ
Decizia nr. 41/2019 privind examinarea sesizarii formulate de Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale, in Dosarul nr. 794/87/2018, in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile pentru dezlegarea unei chestiuni de drept
Modificari (...)
Text publicat in M.Of. al Romaniei.
in vigoare de la 14 ianuarie 2020
Dosar nr. 1.173/1/2019
Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, investit cu solutionarea Dosarului nr. 1.173/1/2019, a fost constituit conform dispozitiilor art. 520 alin. (8) din Codul de procedura civila si ale art. 275 alin. (1) din Regulamentul privind organizarea si functionarea administrativa a inaltei Curti de Casatie si Justitie, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare (Regulamentul).
sedinta este prezidata de doamna judecator Gabriela Elena Bogasiu, vicepresedintele inaltei Curti de Casatie si Justitie.
La sedinta de judecata participa doamna Elena Adriana Stamatescu, magistrat-asistent, desemnata in conformitate cu dispozitiile art. 276 din Regulament.
inalta Curte de Casatie si Justitie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a luat in examinare sesizarea formulata de Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale, in Dosarul nr. 794/87/2018, in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile pentru dezlegarea urmatoarei chestiuni de drept: "in interpretarea dispozitiilor art. 5 si art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare (in continuare, Legea-cadru nr. 153/2017), sa se stabileasca daca in calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora se include si gradatia de merit".
Magistratul-asistent prezinta referatul cauzei, aratand ca la dosar a fost depus raportul intocmit de judecatorii-raportori, ce a fost comunicat partilor, conform dispozitiilor art. 520 alin. (10) din Codul de procedura civila; apelantul-reclamant a depus, in termen legal, prin consilier juridic, un punct de vedere asupra chestiunii de drept, precum si concluzii scrise. De asemenea refera asupra faptului ca au fost transmise de catre instantele nationale hotararile judecatoresti relevante ce au fost identificate, precum si opiniile teoretice exprimate de judecatori, iar Ministerul Public - Parchetul de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie a comunicat ca nu se verifica, in prezent, practica judiciara in vederea promovarii unui recurs in interesul legii in problema de drept ce formeaza obiectul sesizarii. in urma deliberarilor, inalta Curte de Casatie si Justitie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept ramane in pronuntare asupra sesizarii privind pronuntarea unei hotarari prealabile.
iNALTA CURTE,
deliberand asupra chestiunii de drept cu care a fost sesizata, constata urmatoarele:
I. Titularul si obiectul sesizarii
1. Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale a dispus, prin incheierea din 9 aprilie 2019, in Dosarul nr. 794/87/2018, aflat pe rolul acestei instante, sesizarea inaltei Curti de Casatie si Justitie, in temeiul dispozitiilor art. 519 din Codul de procedura civila, in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile cu privire la chestiunea de drept mentionata.
2. Sesizarea a fost inregistrata pe rolul inaltei Curti de Casatie si Justitie la data de 23 aprilie 2019 cu nr. 1.173/1/2019, termenul de judecata fiind stabilit la 14 octombrie 2019.
II. Norma de drept intern ce formeaza obiectul sesizarii inaltei Curti de Casatie si Justitie cu privire la pronuntarea unei hotarari prealabile
3. Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare
ANEXA Nr. I
Familia ocupationala de functii bugetare "invatamant"
Capitolul I
lit. B
Reglementari specifice personalului didactic din invatamant
"
Art. 5. -
(1) Personalul didactic din invatamant, inclusiv personalul didactic auxiliar din bibliotecile centrale universitare, beneficiaza de gradatie de merit, acordata prin concurs. Aceasta gradatie se acorda pentru 16% din posturile didactice existente la nivelul inspectoratului scolar, bibliotecilor centrale universitare, respectiv al institutiei de nivel superior si reprezinta o crestere cu 25% a salariului de baza detinut. Gradatia de merit se atribuie pe o perioada de 5 ani.
(2) Metodologia si criteriile de acordare a gradatiei de merit se elaboreaza de catre Ministerul Educatiei Nationale pentru personalul didactic din invatamantul preuniversitar, pentru personalul didactic auxiliar din bibliotecile centrale universitare si de senatele universitare pentru institutiile de invatamant superior.
(3) Pentru personalul didactic de predare din invatamantul universitar, care nu beneficiaza de gradatia de merit prevazuta la alin. (1), se acorda, prin concurs, un spor de performanta academica. Acest spor se acorda pentru un numar de pana la 15% din posturile didactice de predare existente la nivelul institutiei de invatamant superior si reprezinta 10% din salariul de baza detinut. Sporul de performanta academica se atribuie pe o perioada de un an. Numarul de beneficiari, metodologia si criteriile de acordare a sporului de performanta academica se elaboreaza de catre senatele universitare si se va plati exclusiv din venituri proprii.
Art. 12. -
(1) Personalul didactic de predare, de conducere, indrumare si control, inclusiv cadrele didactice metodiste din unitatile de invatamant preuniversitar, poate fi salarizat si prin plata cu ora sau prin cumul, potrivit prevederilor Legii nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare. Calculul pentru plata cu ora sau prin cumul se face la norma didactica prevazuta de Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Modalitatea de aplicare a prevederilor alin. (1) se stabileste prin ordin al ministrului educatiei nationale."
III. Expunerea succinta a procesului
4. Prin actiunea inregistrata la data de 4 iunie 2018 pe rolul Tribunalului Teleorman - Sectia conflicte de munca, asigurari sociale si contencios administrativ si fiscal, cu nr. 794/87/2018, reclamantul Sindicatul "Spiru Haret" Teleorman, in numele si pentru membrul sau de sindicat X, a solicitat instantei, in contradictoriu cu paratii Liceul Tehnologic Draganesti Vlasca, Inspectoratul scolar al Judetului Teleorman si Ministerul Educatiei Nationale, obligarea paratilor la calculul si plata drepturilor salariale neacordate - gradatia de merit - pentru activitatea prestata in regim de plata cu ora - incepand cu data de 1 septembrie 2017 si pana la data pronuntarii hotararii, suma ce urmeaza a fi actualizata in functie de rata inflatiei la data platii, plata in continuare a gradatiei de merit pentru activitatea prestata in regim de plata cu ora, respectiv pe perioada detinerii gradatiei de merit si a mentinerii prevederilor legale care au inclus acest drept in baza de calcul la plata cu ora, plata dobanzii legale penalizatoare pentru suma mentionata in primul capat de cerere, ce reprezinta pretul lipsei de folosinta a sumei cuvenite, incepand cu data nasterii dreptului si pana la plata sumei datorate.
La data de 24 septembrie 2018, reclamantul Sindicatul "Spiru Haret" a formulat, in numele si pentru membrul reprezentat, cerere precizatoare, prin care a solicitat obligarea paratului Inspectoratul scolar al Judetului Teleorman sa repartizeze sumele necesare unitatii scolare si a paratului Ministerul Educatiei Nationale sa repartizeze catre acesta sumele necesare platii drepturilor salariale pentru orele efectuate in regim de plata cu ora si modificarea programului EDUSAL.
5. Prin Sentinta civila nr. 710 din 11 decembrie 2018, Tribunalul Teleorman - Sectia conflicte de munca, asigurari sociale si contencios administrativ si fiscal a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Ministerul Educatiei Nationale si a respins actiunea, ca nefondata.
6. Pentru a hotari astfel, instanta de fond a retinut, in esenta, ca:
Din adeverinta emisa de unitatea angajatoare a rezultat ca, incepand cu data de 1 septembrie 2017, la calculul salariului pentru activitatea prestata in regim de plata cu ora nu s-a mai avut in vedere si gradatia de merit de care reclamanta, membra de sindicat, a beneficiat pana la data de 31 august 2017.
Potrivit art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017, personalul didactic de predare, inclusiv cadrele didactice metodiste din invatamantul preuniversitar, poate fi salarizat si prin plata cu ora, prin cumul, potrivit prevederilor Legii educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare (in continuare, Legea nr. 1/2011). Calculul pentru plata cu ora sau prin cumul se face la norma didactica prevazuta de Legea nr. 1/2011, care insa nu contine dispozitii cu privire la salarizarea personalului didactic.
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2017 pentru modificarea si completarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 79/2018, cu modificarile ulterioare (in continuare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2017), s-a introdus un nou alineat la acest articol, precizandu-se ca modalitatea de aplicare a prevederilor alineatului (1) se stabileste prin ordin al ministrului educatiei nationale.
Art. 3 din Metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit personalului didactic din invatamantul preuniversitar de stat in sesiunea 2017, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice nr. 6.161/2016, cu modificarile ulterioare1 (in continuare, Metodologia aprobata prin Ordinul nr. 6.161/2016), prevedea ca: "(...) gradatia de merit se calculeaza conform art. 264 din Legea nr. 1/2011 cu modificarile si completarile ulterioare, raportat la norma didactica de baza conform actului de numire/transfer/repartizare".
1 Abrogat prin Ordinul ministrului educatiei nationale nr. 3.633/2018 pentru aprobarea Metodologiei si criteriilor privind acordarea gradatiei de merit personalului didactic din invatamantul preuniversitar de stat in sesiunea 2018.
Prima instanta a retinut ca nu este intemeiata sustinerea reclamantei ca Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. 31 alin. (2), (3) si (8), art. 33 si 34 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 582/2016, cu modificarile si completarile ulterioare (in continuare, Normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 582/2016), sunt in vigoare si in prezent, mentinand expres gradatia de merit in baza de calcul al drepturilor salariale aferente activitatii la plata cu ora, deoarece acest act normativ a fost abrogat implicit prin dispozitiile art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017.
Desi prin art. 44 din Legea-cadru nr. 153/2017 nu au fost abrogate expres prevederile Normelor metodologice din 2016, dar nici cele ale Hotararii Guvernului nr. 935/2016 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 582/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 31 alin. (2), (3) si (8), art. 33 si 34 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare (in continuare, Hotararea Guvernului nr. 935/2016), s-a avut in vedere ca aceste hotarari de guvern au fost emise in baza si in aplicarea unor dispozitii legale abrogate prin art. 44 din Legea- cadru nr. 153/2017, ceea ce conduce la incetarea efectelor juridice ale Normelor metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 582/2016.
incepand cu data de 1 septembrie 2017, in conformitate cu prevederile art. 3 din Metodologia aprobata prin Ordinul nr. 6.161/2016, gradatia de merit se atribuie incepand cu data de 1 septembrie 2017. Gradatia de merit se calculeaza conform art. 264 din Legea nr. 1/2011, raportat la norma didactica de baza, conform actului de numire/transfer/repartizare.
in consecinta, raportat la continutul Legii-cadru nr. 153/2017, prin care se prevede, referitor la calculul pentru plata cu ora, ca se va raporta la norma didactica, fara a se mentiona si faptul ca se adauga si gradatia de merit, astfel cum se prevedea expres in actele normative anterioare, si, in lipsa de norme metodologice privind salarizarea personalului didactic, cererea de chemare in judecata a fost respinsa, ca neintemeiata.
7. in termen legal, impotriva acestei sentinte a declarat apel reclamantul Sindicatul "Spiru Haret" Teleorman, in numele si pentru membrul sau de sindicat.
in esenta, apelantul a criticat solutia instantei de fond pentru incalcarea si aplicarea gresita a legii, in sensul ca nu a luat in considerare faptul ca reclamanta beneficia de un drept castigat prin concurs, pe o perioada de 5 ani, avand dreptul sa primeasca gradatia de merit si pentru activitatea desfasurata, in regim de plata cu ora, incepand cu data de 1 septembrie 2017.
Tribunalul, in mod gresit, a considerat ca prevederile art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017 au abrogat dispozitiile legale din Normele metodologice din 2016, respectiv art. 8 alin. (3) si (5), ce se refera la includerea gradatiei de merit in baza de calcul al drepturilor salariale aferente activitatii la plata cu ora.
Potrivit art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017, dupa data de 1 iulie 2017, calculul si plata cu ora se fac la norma didactica de baza, iar norma didactica de baza este definita de prevederile Legii nr. 1/2011, prin dispozitiile art. 262 alin. (3), ca fiind numarul de ore corespunzator activitatilor prevazute la alin. (1) lit. a). Trimiterea facuta de legiuitor la numarul de ore corespunzator activitatilor didactice determina concluzia ca salarizarea pentru plata cu ora se realizeaza in mod similar modalitatii de stabilire a salariului aferent normei didactice, sumele cuvenite cuprinzand inclusiv beneficiul gradatiei de merit, asa cum a fost de altfel reglementata in mod expres de art. 8 alin. (3) si (5) din Normele metodologice din 2016, pana la intrarea in vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017.
Rezultatul acestui calcul se aplica intregii activitati a personalului didactic de predare, deoarece legea nu distinge intre orele din norma de baza sau orele efectuate la plata cu ora, cu atat mai mult cu cat acestea din urma au caracter identic cu cele din norma de baza: "predare - invatare - evaluare".
Apelantul-reclamant sustine ca art. 5 alin. (1) din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017 are un continut similar cu dispozitiile art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare, cu modificarile si completarile ulterioare (in continuare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2015), ambele stabilind ca gradatia de merit se determina prin aplicarea procentului de 25% la salariul de baza, constatare in raport cu care se impune ca si aceste dispozitii sa fie interpretate in aceeasi maniera, potrivit normelor din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2015, respectiv art. 8 alin. (3) si alin. (5) din Normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 582/2016.
in concluzie, atat timp cat gradatia de merit reprezinta o crestere cu 25% a salariului de baza, aceasta trebuie stabilita si in raport cu drepturile cuvenite pentru activitatea prestata in regim de plata cu ora, iar incepand cu 1 iulie 2017 nu exista nicio reglementare legala care sa excluda stabilirea gradatiei de merit si pentru veniturile realizate pentru activitatea prestata in regim de plata cu ora.
8. Intimatul-parat Ministerul Educatiei Nationale a depus intampinare, solicitand respingerea apelului ca nefondat.
A sustinut ca apelanta-reclamanta nu indeplineste conditiile normei didactice de 8 ore, deoarece efectueaza 5 ore pe saptamana, motiv pentru care nu se incadreaza in prevederile art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017 si ca modalitatea de stabilire si calcul al drepturilor salariale se realizeaza prin programul EDUSAL, program care este actualizat automat cu toate actele normative in vigoare privind salarizarea personalului din invatamant.
9. De asemenea a depus intampinare intimatul-parat Inspectoratul scolar Judetean Teleorman, invederand ca gradatia de merit nu face parte din categoria drepturilor salariale cu caracter permanent, avand in vedere ca, potrivit art. 264 din Legea nr. 1/2011, art. 1 din Metodologia si criteriile de acordare a gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, aprobate prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii si inovarii nr. 6.054/20092 (in continuare, Metodologia aprobata prin Ordinul nr. 6.054/2009), art. 1 din Metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, aprobate prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 5.486/2011 (in continuare, Metodologia aprobata prin Ordinul nr. 5.486/2011), si art. 1 din Metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, aprobate prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 6.211/20123 (in continuare, Metodologia aprobata prin Ordinul nr. 6.211/2012), gradatia de merit se acorda pe o perioada determinata de 5 ani. Gradatia de merit se calculeaza raportat la norma didactica de baza, nu si in regim de plata cu ora, asa cum sustine apelantul.
2 Abrogat prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 5.617/2010 privind aprobarea Metodologiei si a criteriilor de acordare a gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar.
3 Abrogat prin Ordinul ministrului educatiei nationale nr. 5.455/2013 pentru aprobarea Metodologiei si a criteriilor privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar.
Invoca dispozitiile art. 9 din Normele metodologice privind salarizarea prin plata cu ora pentru personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control, precum si pentru cadrele didactice metodiste din unitatile de invatamant preuniversitar de stat si unitatile conexe, aprobate prin Ordinul ministrului educatiei nationale nr. 4.827/2018, cu modificarile si completarile ulterioare (Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 4.827/2018), si solicita sa se constate ca, potrivit acestor dispozitii legale, calculul indemnizatiei privind gradatia de merit se face exclusiv la norma de baza si nu se poate lua in considerare la regimul de plata cu ora.
10. Prin raspunsul la intampinare, apelantul-reclamant a aratat ca reclamanta desfasoara o activitate didactica de 18 ore/saptamana la norma didactica de baza si mai efectueaza ore in regim de plata cu ora, incadrandu-se in prevederile art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017, potrivit carora plata pentru aceste ore se face raportandu-se la orele majorate cu 25% din norma didactica de baza.
Astfel, gradatia de merit se calculeaza la norma didactica de baza, dar se aplica la intreaga activitate desfasurata, avand in vedere ca Legea-cadru nr. 153/2017 si Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 4.827/2018 nu fac vorbire despre campul de aplicare, ci numai despre modul de calcul. Atat timp cat gradatia de merit reprezinta o crestere de 25% a salariului, aceasta trebuie stabilita si in raport cu drepturile salariale cuvenite pentru activitatea prestata in regim de plata cu ora.
11. La termenul de judecata din 9 aprilie 2019, din oficiu, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a pentru conflicte de munca si asigurari sociale a pus in discutie admisibilitatea si necesitatea sesizarii instantei supreme cu pronuntarea unei hotarari prin care sa dea o rezolvare de principiu urmatoarei chestiuni de drept: "in interpretarea dispozitiilor art. 5 si art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017, sa se stabileasca daca in calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora se include si gradatia de merit."
IV. Motivele de admisibilitate retinute de titularul sesizarii
12. Instanta de trimitere a constatat ca sunt indeplinite conditiile de admisibilitate a sesizarii inaltei Curti de Casatie si Justitie prevazute de art. 519 din Codul de procedura civila, referitoare la existenta unei cauze aflate in curs de judecata, la solutionarea in ultima instanta a cauzei, aflate in competenta legala a unui complet de judecata al inaltei Curti de Casatie si Justitie, al curtii de apel sau al tribunalului investit sa solutioneze cauza, intrucat litigiul in legatura cu care s-a formulat sesizarea este in curs de judecata, curtea de apel investita cu solutionarea apelului urmeaza sa solutioneze cauza in ultima instanta, prin pronuntarea unei hotarari judecatoresti care, potrivit art. 634 alin. (1) pct. 4 din Codul de procedura civila, este definitiva, iar cauza care face obiectul judecatii se afla in competenta legala a unui complet de judecata al curtii de apel investit sa solutioneze pricina.
13. Cat priveste admisibilitatea sesizarii din perspectiva celei de-a patra conditii, privind ivirea unei chestiuni de drept de a carei lamurire depinde solutionarea pe fond a cauzei in curs de judecata, Curtea a retinut ca modul de interpretare a dispozitiilor legale mentionate constituie problema insasi a spetei, antamand atat obiectul, cat si cauza juridica a cererii.
14. Este indeplinita si ultima conditie, chestiunea de drept identificata prezentand caracter de noutate, intrucat asupra acesteia inalta Curte de Casatie si Justitie nu a statuat prin niciunul dintre modurile prevazute de lege, nu a facut obiectul unui recurs in interesul legii si nici al unei cereri pentru pronuntarea unei hotarari prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept.
15. in acest context, s-a invederat utilitatea sesizarii instantei supreme si din perspectiva opiniilor divergente exprimate in materie, prin solutii de practica judiciara, fara sa se poata constata cristalizarea unei jurisprudente suficient articulate in vreunul din sensuri, cat sa lipseasca de obiect si efect real, util, aceasta sesizare.
V. Punctele de vedere ale partilor cu privire la dezlegarea chestiunii de drept
16. Apelantul-reclamant a opinat ca gradatia de merit este o distinctie, conform art. 264 din Legea nr. 1/2011, iar nu un spor, reprezentand o crestere cu 25% a salariului de baza detinut, astfel incat cadrele didactice beneficiare au salariul de baza astfel majorat, la aceasta baza raportandu-se eventualele sporuri sau alte prestatii calculate in functie de salariul de baza.
Potrivit art. 9 alin. (2) din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 4.827/2018, in aplicarea dispozitiilor art. 5 si art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017, este specificat modul de plata (calculul tarifului orelor efectuate peste norma didactica de baza), fiind utilizat salariul de baza aferent cadrului didactic incadrat, respectiv salariul de baza majorat cu 25% conform gradatiei de merit acordate.
in cuprinsul ordinului nu este specificata, in mod particular, situatia gradatiei de merit, datorita faptului ca nu era necesar, nefiind un spor la salariul de baza, ci o crestere a acestuia, reglementata deja, in mod clar, de art. 5 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017.
Prin urmare, nu exista nicio justificare legala pentru ca, pentru activitatea desfasurata la plata cu ora, sa fie exclusa gradatia de merit, aceasta fiind o majorare a salariului de baza platit pentru norma didactica de baza, dupa cum este reglementata de art. 262 din Legea nr. 1/2011, la care se raporteaza si plata orelor efectuate in regim de plata cu ora.
De aceea, nu se poate ca pentru o activitate identica raportata la norma de baza cadrul didactic sa fie platit disociat, anume sa existe un salariu de baza pentru norma didactica de baza care sa includa gradatia de merit si un alt salariu de baza, luat ca unitate de referinta, dar fara includerea gradatiei de merit, pentru calcularea drepturilor aferente activitatii pe ora, prestate de acelasi cadru didactic.
17. Intimatii-parati au apreciat ca gradatia de merit nu face parte din categoria drepturilor salariale cu caracter permanent si nu poate fi acordata pentru plata drepturilor salariale pentru activitatea prestata in regim de plata cu ora, deoarece art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017 prevede ca gradatia de merit se calculeaza raportat la norma didactica de baza, nu si in regim de plata cu ora.
in opinia intimatilor, aceasta interpretare este sustinuta prin dispozitiile art. 9 alin. (2) din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 4.827/2018, care arata modalitatea de calcul al tarifului de plata cu ora.
18. Dupa comunicarea raportului, in termen legal, apelantul- reclamant Sindicatul "Spiru Haret" Teleorman, in numele si pentru membrul sau de sindicat, a depus, prin consilier juridic, un punct de vedere asupra chestiunii de drept, sustinand, in esenta, ca, intrucat salariul aferent unei norme didactice este inclus in salariul de baza, este evident ca si drepturile salariale cuvenite pentru activitatea prestata in regim de plata cu ora sunt incluse in salariul de baza si, atat timp cat gradatia de merit reprezinta o crestere cu 25% a salariului de baza detinut, aceasta trebuie stabilita in raport cu acest salariu de baza majorat. Asadar, optiunea legiuitorului a fost aceea de a se include beneficiul gradatiei de merit in cazul salarizarii orelor in regim de plata cu ora.
VI. Punctul de vedere al completului de judecata care a formulat sesizarea cu privire la dezlegarea chestiunii de drept
19. Completul de judecata investit cu solutionarea recursului in Dosarul nr. 794/87/2018 a mentionat ca la nivelul sectiei s-au exprimat doua opinii, prin deciziile civile nr. 1.224 din 1 martie 2019 si nr. 1.558 din 18 martie 2019.
20. intr-o prima opinie, cuprinsa in Decizia nr. 1.224 din 1 martie 2019, s-a apreciat ca gradatia de merit este reglementata in mod special, reprezentand o crestere cu 25% a salariului de baza detinut, astfel incat cadrele didactice beneficiare au salariul de baza astfel majorat, la acesta raportandu-se eventualele sporuri sau alte prestatii calculate in functie de salariul de baza.
Orele platite peste norma didactica se raporteaza, in concret, la norma didactica a fiecarui beneficiar al gradatiei de merit, acest aspect fiind vizat de art. 9 alin. (1) din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 4.827/2018. Art. 9 alin. (2) din aceleasi norme reglementeaza strict modul de plata, fiind utilizat salariul de baza aferent cadrului didactic incadrat, in speta salariul de baza majorat cu 25% conform gradatiei de merit acordate. intr-adevar, normele mentionate nu indica in mod particular situatia gradatiei de merit, insa acest aspect nu era necesar, aceasta nefiind un spor la salariul de baza, ci o crestere a acestuia, reglementata deja distinct la art. 5 alin. (1) din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017.
21. Prin cea de-a doua opinie, exprimata prin Decizia civila nr. 1.558 din 18 martie 2019, s-a aratat ca dispozitiile legale referitoare la gradatia de merit nu indreptatesc concluzia ca, in mod obligatoriu si implicit, calculul pentru plata cu ora trebuie sa se raporteze si la gradatia de merit aferenta normei de baza. Gradatia de merit este un drept salarial distinct de salariul de baza. Conform art. 7 lit. a) din Legea-cadru nr. 153/2017, salariul de baza reprezinta suma de bani la care are dreptul lunar personalul platit din fonduri publice, corespunzator functiei, gradului/treptei profesionale, gradatiei, vechimii in specialitate, astfel cum este stabilita in anexele nr. I-IX. Asadar, salariul de baza are o individualitate proprie, se stabileste doar in raport cu anumite repere, chiar daca la acesta pot fi adaugate si alte drepturi procentuale, cum este cazul gradatiei de merit. Anterior Legii-cadru nr. 153/2017, o astfel de modalitate de
salarizare era prevazuta expres in legislatie, nu era un beneficiu creat pe cale de interpretare a normelor legale, nu era o practica a angajatorului, ci avea un temei legal precis.
Ulterior intrarii in vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017, dispozitiile legale anterioare si-au incetat existenta, asa incat nu mai exista temei pentru aplicarea aceluiasi mod de calcul, din contra, art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017 dispune ca efectuarea calculului pentru plata cu ora se raporteaza la norma didactica prevazuta de Legea nr. 1/2011.
De altfel, Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 4.827/2018 sunt in acest sens, prevazand ca pentru calculul tarifului la plata cu ora se utilizeaza salariul de baza aferent cadrului didactic incadrat, avand in vedere treapta de vechime in invatamant si gradul didactic corespunzator, la care se aplica, dupa caz, urmatoarele sporuri: indemnizatie pentru invatamant special, indemnizatie pentru zone izolate, spor pentru activitatea de predare in sistemul penitenciar, spor pentru predare simultana. Gradatia de merit este exclusa dintre elementele care se aplica la salariul de baza, spre deosebire de Legea nr. 63/2011 privind incadrarea si salarizarea in anul 2011 a personalului didactic si didactic auxiliar din invatamant, cu modificarile ulterioare4 (in continuare, Legea nr. 63/2011), si Normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 582/2016, care o mentionau in mod expres.
4 Abrogata prin art. VI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2016 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 250/2016, cu modificarile ulterioare (in continuare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2016).
Desi nu le pot fi recunoscute efecte retroactive, Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 4.827/2018 reprezinta un argument in plus ca intentia legiuitorului, exprimata in art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017, pentru a carui aplicare au fost adoptate normele mentionate, este in sensul ca plata cu ora sa nu se mai realizeze si in raport cu gradatia de merit aferenta normei didactice de baza, ci doar in raport cu salariul de baza si alte patru sporuri expres si limitativ enumerate.
22. Instanta de sesizare a apreciat ca pentru interpretarea dispozitiilor legale redate este necesara o analiza a vointei legiuitorului (ratio legis) in baza actelor normative ce au reglementat succesiv gradatia de merit si modalitatea de calcul al drepturilor salariale pentru plata cu ora, redand textele legale incidente incepand cu data de 13 mai 2011 si pana in prezent.
Din succesiunea actelor normative in materie, Curtea a apreciat ca nu se poate concluziona ca prin art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017 a fost prevazuta o modalitate de calcul diferita a drepturilor salariale pentru plata cu ora, in sensul excluderii gradatiei de merit din baza de calcul. Textul legal face trimitere doar la norma didactica, ce inseamna numarul de ore corespunzator activitatii didactice de predare-invatare-evaluare si de instruire practica si examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de invatamant.
Norma didactica este reglementata de Legea nr. 1/2011, fiind definita prin art. 262 alin. (3): "norma didactica de predare- invatare-evaluare si de instruire practica si de evaluare curenta a prescolarilor si a elevilor in clasa reprezinta numarul de ore corespunzator activitatilor prevazute la alin. (1) lit. a) (...)".
Pe de alta parte, prin dispozitiile art. 9 alin. (2) si (3) din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 4.827/2018, emis in conformitate cu art. 12 alin. (2) din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017, gradatia de merit nu a mai fost prevazuta, in mod expres, in enumerarea sporurilor ce se aplica la salariul de baza.
Interpretarea potrivit careia gradatia de merit nu este un spor, motiv pentru care nu a mai fost necesara mentionarea sa expresa in categoria sporurilor ce se aplica la salariul de baza, poate fi sustinuta prin faptul ca prin dispozitiile art. 5 alin. (1) din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017 se arata expres ca gradatia de merit reprezinta "o crestere cu 25% a salariului de baza detinut", iar nu un spor.
Art. 264 din Legea nr. 1/2011 prevede ca: "(1) Personalul didactic din invatamantul preuniversitar beneficiaza de gradatie de merit, acordata prin concurs. Aceasta gradatie se acorda pentru 16% din posturile didactice existente la nivelul inspectoratului scolar si reprezinta 25% din salariul de baza. Gradatia de merit se atribuie pe o perioada de 5 ani. (2) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului elaboreaza metodologia si criteriile de acordare a gradatiei de merit, cu consultarea federatiilor sindicale reprezentative la nivel de ramura de invatamant."
Anterior, gradatia de merit era consacrata legislativ in categoria sporurilor/indemnizatiilor, dupa cum reiese din cuprinsul art. 33 alin. (4) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2015, iar Normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 582/2016 prevedeau expres ca la calculul drepturilor salariale se va utiliza numarul de ore aferent normei didactice de predare si salariul de baza al functiei didactice de predare si, dupa caz, indemnizatia de invatamant special, gradatia de merit, compensatia pentru titlul stiintific de doctor si indemnizatia pentru localitati izolate.
in ceea ce priveste dispozitiile art. 5 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017 se observa ca textul legal limiteaza acordarea gradatiei de merit la 16% din posturile didactice existente la nivelul inspectoratului scolar, bibliotecilor centrale universitare, respectiv al institutiei de nivel superior.
Acest text legal se poate interpreta in sensul ca prin acordarea gradatiei de merit si pentru posturile didactice ocupate in regim de plata cu ora s-ar extinde sfera maxima a posturilor didactice carora li s-a acordat aceasta gradatie, insa acestei interpretari i se poate opune faptul ca limitarea era prevazuta si anterior, prin dispozitiile art. 264 din Legea nr. 1/2011, ceea ce nu a impiedicat includerea gradatiei de merit in baza de calcul al drepturilor salariale pentru plata cu ora pana la data de 1 septembrie 2017.
Dificultatea de interpretare a dispozitiilor legale enuntate a determinat solutii diferite privind includerea gradatiei de merit in calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora, incepand cu data de 1 septembrie 2017, situatie ce impune apelarea la mecanismul hotararii prealabile pentru a se asigura o practica judiciara unitara in materie.
VII. Jurisprudenta instantelor nationale in materie
23. Din relatiile comunicate de curtile de apel, la solicitarea inaltei Curti de Casatie si Justitie, a rezultat ca exista interpretari diferite, concretizate in opiniile teoretice exprimate de judecatori si hotararile judecatoresti pronuntate in materie, dupa cum urmeaza:
24. Unele instante au apreciat ca in calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora trebuie inclusa si gradatia de merit. S-a argumentat ca gradatia de merit nu este un spor, ci o crestere salariala reglementata de art. 5 alin. (1) din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017, ce confera dreptul la primirea gradatiei de merit doar acelor cadre didactice care presteaza activitate didactica corespunzatoare unei norme didactice complete, aferente unui post infiintat cu respectarea conditiilor legale, fiind irelevant modul in care postul respectiv este ocupat: prin contract pe perioada nedeterminata, prin contract pe perioada determinata, prin detasare ori in regim de plata cu ora. De asemenea s-a aratat ca, potrivit notei de la lit. A capitolul I din anexa nr. I din Legea-cadru nr. 153/2017, salariile de baza cuprind si salariul de baza aferent unei norme didactice, prin urmare si drepturile salariale cuvenite pentru activitatea prestata in regim de plata cu ora sunt incluse in salariul de baza. Asadar, cadrul didactic trebuia sa beneficieze si ulterior datei de 1 septembrie 2017 de gradatia de merit la plata cu ora, avand in vedere ca nu exista nicio prevedere legala care sa excluda gradatia de merit din baza de calcul al drepturilor cuvenite pentru regimul de plata cu ora (Tribunalul Giurgiu, o parte a judecatorilor Tribunalului Brasov - Sectia I civila, Curtea de Apel Bacau, Tribunalul Cluj - Sectia mixta de contencios administrativ si fiscal, de conflicte de munca si asigurari sociale, Tribunalul Bistrita-Nasaud, Curtea de Apel Constanta, Tribunalul Braila - Sectia I civila, Tribunalul Vrancea - Sectia I civila, Tribunalul Iasi - Sectia I civila, Tribunalul Harghita - Sectia civila).
in acest sens s-au comunicat urmatoarele hotarari judecatoresti: Sentinta nr. 54/MAS din 30 ianuarie 2018 a Tribunalului Brasov - Sectia I civila, definitiva prin neapelare; Sentinta nr. 679 din 20 noiembrie 2018 pronuntata de Tribunalul Vrancea - Sectia I civila, definitiva prin Decizia nr. 169 din 19 martie 2019 pronuntata de Curtea de Apel Galati - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale; sentintele nr. 645 din 8 noiembrie 2018, nr. 643 din 8 noiembrie 2018, nr. 677 din 20 noiembrie 2018 si nr. 680 din 20 noiembrie 2018 pronuntate de Tribunalul Vrancea - Sectia I civila si sentintele nr. 267 din 8 mai 2018 si nr. 431 din 27 iunie 2018 pronuntate de Tribunalul Braila - Sectia I civila, definitive prin neapelare; sentintele nr. 312 din 25 februarie 2019 si nr. 486 din 28 martie 2019 ale Tribunalului Iasi - Sectia I civila, definitive prin neapelare; Sentinta nr. 2.679 din 2 octombrie 2018 pronuntata de Tribunalul Cluj - Sectia mixta de contencios administrativ si fiscal, de conflicte de munca si asigurari sociale, ramasa definitiva prin neapelare; Sentinta nr. 1.774 din 6 decembrie 2018 pronuntata de Tribunalul Harghita - Sectia civila, definitiva prin neapelare; deciziile nr. 371/CM din 13 noiembrie 2018, nr. 107/CM din 26 martie 2019 si nr. 77/CM din 12 martie 2019, pronuntate de Curtea de Apel Constanta - Sectia I civila.
25. Dimpotriva, alte instante au apreciat ca in calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora nu se include si gradatia de merit. in argumentarea acestei opinii s-a aratat ca, odata cu aplicarea art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017 si a Normelor metodologice aprobate prin Ordinul nr. 4.827/2018, nu mai exista temei pentru includerea gradatiei de merit in stabilirea drepturilor salariale cuvenite personalului didactic pentru activitatea desfasurata la plata cu ora. De asemenea s-a retinut ca in calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora nu se include si gradatia de merit, deoarece prin acordarea gradatiei de merit si pentru posturile didactice ocupate in regim de plata cu ora se extinde sfera maxima a posturilor didactice carora li s-a acordat aceasta gradatie, contrar vointei legiuitorului (Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si asigurari sociale, Tribunalul Ialomita, Tribunalul Teleorman - Sectia conflicte de munca, asigurari sociale si contencios administrativ si fiscal, o parte a judecatorilor Tribunalului Brasov - Sectia I civila, Curtea de Apel Craiova - Sectia I civila, Curtea de Apel Oradea).
in acest sens s-au comunicat urmatoarele hotarari judecatoresti: Decizia nr. 1.224 din 1 martie 2019 a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale; Sentinta nr. 613 din 1 noiembrie 2018 a Tribunalului Teleorman - Sectia conflicte de munca, asigurari sociale si contencios administrativ fiscal, definitiva prin Decizia nr. 1.559 din 18 martie 2019 a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale; Decizia nr. 229 din 23 ianuarie 2019 pronuntata de Curtea de Apel Craiova - Sectia I civila; Sentinta nr. 155/MAS din 27 februarie 2019 pronuntata de Tribunalul Brasov - Sectia I civila, judecata apelului fiind suspendata, in temeiul dispozitiilor art. 520 alin. (4) din Codul de procedura civila; Sentinta nr. 596/LMA din 8 noiembrie 2018 pronuntata de Tribunalul Satu Mare - Sectia I civila, ramasa definitiva prin Decizia nr. 290/A/2019 din 22 aprilie 2019 a Curtii de Apel Oradea - Sectia I civila; sentintele nr. 111 din 5 februarie 2019, nr. 112 din 5 februarie 2019 si nr. 2.624 din 2 octombrie 2018 pronuntate de Tribunalul Caras-Severin - Sectia I civila, definitive prin neapelare.
26. Ministerul Public - Parchetul de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie a comunicat ca la nivelul Sectiei Judiciare - Serviciul judiciar civil nu se verifica, in prezent, practica judiciara in vederea promovarii unui eventual recurs in interesul legii in problema de drept ce formeaza obiectul sesizarii.
VIII. Jurisprudenta Curtii Constitutionale
27. Din verificarile efectuate rezulta ca instanta de contencios constitutional nu s-a pronuntat asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 5 si art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017.
IX. Raportul asupra chestiunii de drept
28. Prin raportul intocmit, conform art. 520 alin. (8) din Codul de procedura civila, constatand indeplinite conditiile de admisibilitate a sesizarii prevazute de art. 519 din Codul de procedura civila, judecatorii-raportori au apreciat ca, avand in vedere evolutia reglementarilor legislative, se poate concluziona ca in prezent, cata vreme legea nu mai prevede, pe de o parte, includerea gradatiei de merit in salariul de baza, iar pe de alta parte, in cazul calculului drepturilor salariale corespunzatoare regimului de plata cu ora, nici raportarea la gradatia de merit, optiunea legiuitorului a fost aceea de a nu mai include acest beneficiu in cazul salarizarii in regim de plata cu ora.
X. inalta Curte de Casatie si Justitie
29. Examinand sesizarea in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile, raportul intocmit de judecatorii-raportori si chestiunea de drept ce se solicita a fi dezlegata, constata urmatoarele:
Asupra admisibilitatii sesizarii
30. Potrivit dispozitiilor art. 519 din Codul de procedura civila, "daca, in cursul judecatii, un complet de judecata al inaltei Curti de Casatie si Justitie, al curtii de apel sau al tribunalului, investit cu solutionarea cauzei in ultima instanta, constatand ca o chestiune de drept, de a carei lamurire depinde solutionarea pe fond a cauzei respective, este noua si asupra acesteia inalta Curte de Casatie si Justitie nu a statuat si nici nu face obiectul unui recurs in interesul legii in curs de solutionare, va putea solicita inaltei Curti de Casatie si Justitie sa pronunte o hotarare prin care sa dea rezolvare de principiu chestiunii de drept cu care a fost sesizata."
31. Prin aceasta reglementare, legiuitorul a instituit o serie de conditii de admisibilitate pentru declansarea procedurii de sesizare in vederea pronuntarii unei hotarari prealabile, conditii care trebuie sa fie intrunite in mod cumulativ, dupa cum urmeaza:
1. existenta unei cauze aflate in curs de judecata;
2. instanta care sesizeaza inalta Curte de Casatie si Justitie sa judece cauza in ultima instanta;
3. cauza care face obiectul judecatii sa se afle in competenta legala a unui complet de judecata al inaltei Curti de Casatie si Justitie, al curtii de apel sau al tribunalului investit sa solutioneze cauza;
4. solutionarea pe fond a cauzei in curs de judecata sa depinda de chestiunea de drept a carei lamurire se cere;
5. chestiunea de drept a carei lamurire se cere sa fie noua;
6. chestiunea de drept sa nu fi facut obiectul statuarii inaltei Curti de Casatie si Justitie si nici obiectul unui recurs in interesul legii in curs de solutionare.
32. Procedand, in prealabil, la o analiza asupra admisibilitatii sesizarii, se constata ca sunt indeplinite conditiile de admisibilitate enumerate mai sus.
33. Concret, se observa ca actiunea ce face obiectul dosarului in care s-a dispus sesizarea este in curs de judecata, in ultima instanta, pe rolul Curtii de Apel Bucuresti, legal investita sa solutioneze apelul formulat impotriva hotararii tribunalului cu privire la calculul si plata drepturilor salariale neacordate - gradatia de merit - pentru activitatea prestata in regim de plata cu ora.
34. Nu in ultimul rand, problema de drept a carei dezlegare se solicita este noua, retinandu-se, in urma analizei hotararilor comunicate de instantele nationale, ca aceasta nu face obiectul unei jurisprudente consolidate. Totodata, asupra chestiunii de drept in discutie inalta Curte de Casatie si Justitie nu a statuat si nici nu face obiectul unui recurs in interesul legii in curs de solutionare.
35. in ceea ce priveste conditia ca de chestiunea de drept ce face obiectul prezentei sesizari sa depinda solutionarea pe fond a cauzei, este evident ca interpretarea si corecta aplicare a prevederilor art. 5 si 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017, in sensul de a se stabili daca in calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora se include si gradatia de merit, conduc in mod nemijlocit la solutionarea pe fond a cauzei in care s-a formulat prezenta sesizare, fiind evident ca antameaza atat obiectul, cat si cauza juridica a cererii de chemare in judecata.
Asupra fondului sesizarii
36. Formele de angajare a personalului didactic din invatamantul preuniversitar sunt reglementate in titlul IV capitolul I sectiunea a 4-a din Legea nr. 1/2011. Astfel:
"
Art. 254. -
(1) in unitatile de invatamant sau in consortiile scolare poate fi angajat personal didactic cu contract individual de munca pe perioada nedeterminata sau perioada determinata de cel mult un an scolar, cu posibilitatea prelungirii contractului, respectiv in plata cu ora, in conditiile legii.
(...)
(19) Posturile didactice/Catedrele ramase neocupate prin concurs sau vacantate in timpul anului scolar se ocupa pe perioada determinata, prin detasare, prin plata cu ora, pana la sfarsitul anului scolar ori pana la revenirea pe post a cadrului didactic care a beneficiat de rezervarea postului/catedrei. in situatia in care posturile didactice nu pot fi astfel ocupate pana la inceperea cursurilor, inspectoratele scolare organizeaza, la nivel judetean, concursuri pentru ocuparea posturilor didactice in vederea angajarii cu contract individual de munca pe perioada determinata a personalului didactic calificat. in mod exceptional, pana la inceperea cursurilor, inspectoratele scolare pot organiza testari prin interviu si lucrare scrisa, in profilul postului solicitat, in vederea angajarii cu contract individual de munca pe perioada determinata a personalului fara studii corespunzatoare postului."
37. in privinta salarizarii, se retine ca sub imperiul Legii nr. 63/2011, pe de o parte, gradatia de merit facea parte din salariul de baza, potrivit dispozitiilor exprese ale legii, iar pe de alta parte, la calculul drepturilor salariale pentru posturi didactice in sistem de plata cu ora legea prevedea in mod expres ca se are in vedere si gradatia de merit.
Legea nr. 63/2011
ANEXA Nr. 5
Metodologia de calcul al drepturilor salariale care se acorda personalului didactic si personalului didactic auxiliar din invatamant:
Art. 2. -
"
(...)
(2) Salariul de baza este format din:
A. salariul de incadrare al functiei didactice prevazut in anexele nr. 1 si 2 la lege, in care este inclus sporul de stabilitate numai pentru transele de vechime in invatamant de peste 10 ani, precum si sporul de suprasolicitare neuropsihica existent la toate transele de vechime in invatamant;
B. indemnizatia de conducere, astfel cum este reglementata in anexa nr. 4 la lege;
C. indemnizatia pentru invatamant special;
D. gradatia de merit, astfel cum este reglementata prin art. 92, 264 si 311 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011;
E. indemnizatia pentru personalul didactic care indeplineste activitatea de diriginte, pentru invatatori, educatoare, institutori si profesor pentru invatamantul prescolar si primar. (...)
Art. 3. -
"
Modul de calcul pentru salariul de baza al personalului didactic incadrat pe functiile prevazute in anexele nr. 1 si 2 la lege este urmatorul:
(...)
D.
1. Personalul didactic si personalul didactic auxiliar beneficiaza de gradatia de merit potrivit art. 92, 264 si 311 din Legea nr. 1/2011.
2. Cuantumul gradatiei de merit se calculeaza prin aplicarea procentului de 25% la salariul de incadrare, care devine baza de calcul pentru celelalte sporuri si drepturi salariale. (...)"
Art. 10. -
"
(1) Personalul didactic si personalul didactic asociat, inclusiv cadrele didactice pensionate pentru limita de varsta, care functioneaza pe posturi didactice in sistem de plata cu ora sunt salarizate pentru activitatea depusa in functie de conditiile pe care le indeplinesc la incadrare. La calculul drepturilor salariale se vor avea in vedere: norma didactica de predare, salariul de incadrare prevazut in anexele nr. 1 si 2 la lege, indemnizatia de invatamant special, gradatia de merit, sporul pentru titlul stiintific de doctor de care a beneficiat pana la data de 31 decembrie 2009 si indemnizatia pentru localitati izolate. (...)"
38. Legea nr. 63/2011 a fost abrogata prin art. VI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2016 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 250/2016, cu modificarile ulterioare.
39. Potrivit reglementarii cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2016, gradatia de merit nu a mai fost inclusa in salariul de baza, aceasta fiind acordata distinct, prin aplicarea procentului de 25% la salariul de baza prevazut in anexa nr. 2 a actului normativ.
40. Totodata, potrivit dispozitiilor art. 33 alin. (12) din ordonanta, a fost mentinuta si forma de salarizare in regim de plata cu ora. in ceea ce priveste calculul drepturilor salariale pentru posturile didactice in regim de plata cu ora s-a prevazut (Normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 582/2016) ca acesta va fi realizat prin utilizarea numarului de ore aferent normei didactice de predare si a salariului de baza corespunzator functiei didactice de predare, urmand a fi avute in vedere, dupa caz, si indemnizatia de invatamant special, gradatia de merit, compensatia pentru titlul stiintific de doctor si indemnizatia pentru locatii izolate.
41. Rezulta deci ca dupa abrogarea Legii nr. 63/2011 optiunea legiuitorului a fost aceea de a nu mai include gradatia de merit in salariul de baza, pastrand insa, in privinta calculului drepturilor salariale corespunzatoare regimului de plata cu ora, includerea gradatiei de merit.
42. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2016 prevede ca:
Art. 33. -
"
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 2 alin. (2), incepand cu luna august 2016, salariile personalului prevazut in anexa nr. 2 se stabilesc potrivit prezentului articol.
(2) Salariile de baza prevazute in anexa nr. 2 includ salariul de incadrare aferent transei de vechime in invatamant si gradatiile corespunzatoare vechimii in munca pentru functiile de executie, respectiv salariul de incadrare aferent transei de vechime in invatamant, indemnizatia de conducere si gradatiile corespunzatoare vechimii in munca pentru functiile de conducere.
(...)
(4) Pentru personalul didactic de predare, de predare si cercetare din universitati, de conducere, indrumare si control, la salariul de baza stabilit potrivit anexei nr. 2 se acorda urmatoarele sporuri si indemnizatii, daca sunt indeplinite conditiile de acordare prevazute de lege, astfel:
(...)
b) gradatie de merit, care se determina prin aplicarea procentului de 25% la salariul de baza; (...)"
43. Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. 31 alin. (2), (3) si (8), art. 33 si 34 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 582/2016, cu modificarile si completarile ulterioare
Art. 8. -
"
(...)
(3) Pentru personalul didactic de predare salarizat in sistem de plata cu ora, la calculul drepturilor salariale se vor utiliza numarul de ore aferent normei didactice de predare si salariul de baza al functiei didactice de predare si, dupa caz, indemnizatia de invatamant special, gradatia de merit, compensatia pentru titlul stiintific de doctor si indemnizatia pentru localitati izolate. (...)"
44. Dispozitiile art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2016 si implicit cele ale art. 8 din Normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 582/2016 au fost abrogate prin art. 44 pct. 23 din Legea-cadru nr. 153/2017, incepand cu data de 1 iulie 2017, data de la care salarizarea personalului didactic se face in conformitate cu acest act normativ.
45. Potrivit dispozitiilor Legii-cadru nr. 153/2017, in vigoare in prezent, gradatia de merit reglementata de art. 264 din Legea nr. 1/2011 nu este inclusa in salariul de baza. Gradatia avuta in vedere de noul act normativ reprezinta salariul de baza corespunzator functiei, acordat in raport cu vechimea in munca, si nu se confunda cu gradatia de merit, specifica familiei ocupationale de functii bugetare "invatamant".
46. in anexa nr. I a Legii-cadru nr. 153/2017 sunt prevazute salariile de baza pentru functiile din invatamant, aferente unei norme didactice.
47. Ca reglementare specifica personalului didactic din invatamant, alaturi de alte sporuri si indemnizatii, art. 5 din anexa nr. I capitolul I lit. B prevede, distinct de salariile de baza pentru functiile din invatamant, stabilite diferentiat pe functii, grade/trepte si gradatii pentru o norma didactica, si beneficiul gradatiei de merit reglementate de art. 264 din Legea nr. 1/2011.
48. Sub acest aspect, este de subliniat faptul ca gradatia de merit este reglementata ca "distinctie", conform titlului IV sectiunea a 7-a din Legea nr. 1/2011, fiind un beneficiu acordat prin concurs, acest regim juridic (distinct fata de salariul de baza) fiind pastrat si prin reglementarea din art. 5 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017.
49. De asemenea, art. 12 din aceeasi anexa a legii a pastrat ca forma de salarizare a personalului didactic de predare si salarizarea prin plata cu ora, calculul drepturilor salariale in acest caz urmand a se face prin raportare la norma didactica de predare-invatare-evaluare si de instruire practica si de evaluare curenta a prescolarilor si a elevilor in clasa prevazuta de art. 262 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, fara ca legea sa mai prevada si includerea gradatiei de merit.
50. Modalitatea de calcul al tarifului de plata cu ora a fost detaliata prin Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 4.827/2018. Astfel, la salariul de baza aferent cadrului didactic incadrat, avand in vedere treapta de vechime in invatamant si gradul didactic corespunzator, se aplica, dupa caz, indemnizatia pentru invatamant special (prevazuta de art. 4 din anexa), indemnizatia pentru zone izolate (prevazuta de art. 3 din anexa), sporul pentru activitatea de predare in sistemul penitenciar [prevazuta de art. 13 alin. (3) din anexa], sporul pentru predare simultana (prevazut de art. 7 din anexa), nemaifiind prevazuta si aplicarea gradatiei de merit (prevazuta de art. 5 din anexa).
51. Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice
Art. 7. -
"
in intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:
a) salariul de baza reprezinta suma de bani la care are dreptul lunar personalul platit din fonduri publice, corespunzator functiei, gradului/treptei profesionale, gradatiei, vechimii in specialitate, astfel cum este stabilita in anexele nr. I-IX;
(...)
e) salariul lunar cuprinde salariul de baza ori, dupa caz, indemnizatia lunara sau indemnizatia de incadrare, compensatiile, indemnizatiile, sporurile, adaosurile, primele, premiile, precum si celelalte elemente ale sistemului de salarizare corespunzatoare fiecarei categorii de personal din sectorul bugetar;
(...)
i) sporul reprezinta un element al salariului lunar/soldei lunare, acordat ca procent la salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare, in conditiile legii, pentru fiecare categorie de personal;
j) gradatia reprezinta salariul de baza corespunzator functiei, acordat in raport cu vechimea in munca, in conditiile prezentei legi; (...)"
ANEXA Nr. I
B. Reglementari specifice personalului didactic din invatamant
Art. 5. -
"
(1) Personalul didactic din invatamant, inclusiv personalul didactic auxiliar din bibliotecile centrale universitare, beneficiaza de gradatie de merit, acordata prin concurs. Aceasta gradatie se acorda pentru 16% din posturile didactice existente la nivelul inspectoratului scolar, bibliotecilor centrale universitare, respectiv al institutiei de nivel superior si reprezinta o crestere cu 25% a salariului de baza detinut. Gradatia de merit se atribuie pe o perioada de 5 ani."
Art. 12. -
"
(1) Personalul didactic de predare, de conducere, indrumare si control, inclusiv cadrele didactice metodiste din unitatile de invatamant preuniversitar, poate fi salarizat si prin plata cu ora sau prin cumul, potrivit prevederilor Legii nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare. Calculul pentru plata cu ora sau prin cumul se face la norma didactica prevazuta de Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Modalitatea de aplicare a prevederilor alin. (1) se stabileste prin ordin al ministrului educatiei nationale."
52. Normele metodologice privind salarizarea prin plata cu ora pentru personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control, precum si pentru cadrele didactice metodiste din unitatile de invatamant preuniversitar de stat si unitatile conexe, aprobate prin Ordinul ministrului educatiei nationale nr. 4.827/2018:
Art. 9. -
"
(1) Calculul pentru plata cu ora se raporteaza la norma didactica de predare-invatare-evaluare, de instruire practica si de evaluare curenta a prescolarilor si a elevilor in clasa prevazuta la art. 262 alin. (3) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Pentru calculul tarifului la plata cu ora aferent posturilor didactice de predare/catedrelor vacante/rezervate se utilizeaza salariul de baza aferent cadrului didactic incadrat, avand in vedere treapta de vechime in invatamant si gradul didactic corespunzator. La salariul de baza se aplica, dupa caz, urmatoarele sporuri: indemnizatie pentru invatamant special, indemnizatie pentru zone izolate, spor pentru activitatea de predare in sistemul penitenciar, spor pentru predare simultana.
(3) Tarifele orare din invatamantul preuniversitar se calculeaza prin raportarea salariului de baza calculat conform alin. (2) la numarul de ore aferent normei didactice de predare, astfel:
a) 1/72 pentru norma didactica de 18 ore pe saptamana;
b) 1/64 pentru norma didactica de 16 ore pe saptamana in invatamantul special;
c) 1/96 pentru norma didactica de 24 de ore pe saptamana, invatatori, antrenori din palatele si cluburile copiilor, profesori de instruire practica si maistri-instructori;
d) 1/80 pentru norma didactica de 20 de ore pe saptamana, invatator-educator, institutor-educator, profesor-educator, maistru-instructor si profesor de instruire practica in invatamantul special;
e) 1/80 pentru profesori pentru invatamantul primar, invatatori, institutori invatamant primar;
f) 1/100 pentru profesori pentru invatamantul prescolar, educatoare, institutori invatamant prescolar."
53. Avand in vedere evolutia reglementarilor legislative, inalta Curte de Casatie si Justitie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept concluzioneaza ca, in prezent, cata vreme legea nu mai prevede, pe de o parte, includerea gradatiei de merit in salariul de baza, iar pe de alta parte, in cazul calculului drepturilor salariale corespunzatoare regimului de plata cu ora, nici raportarea la gradatia de merit, optiunea legiuitorului a fost aceea de a nu mai include acest beneficiu in cazul salarizarii in regim de plata cu ora.
54. Pentru toate aceste considerente,
INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
in numele legii
D E C I D E:
Admite sesizarea formulata de Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale, in Dosarul nr. 794/87/2018, pentru pronuntarea unei hotarari prealabile si, in consecinta, stabileste ca:
in interpretarea si aplicarea prevederilor art. 5 si art. 12 din anexa nr. I capitolul I lit. B din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora nu se include si gradatia de merit.
Obligatorie, potrivit dispozitiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedura civila.
Pronuntata in sedinta publica astazi, 14 octombrie 2019.
VICEPRESEDINTELE INALTEI CURTI DE CASATIE SI JUSTITIE
GABRIELA ELENA BOGASIU Magistrat-asistent,
Elena Adriana Stamatescu