In cazul reducerii temporare a activitatii, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depasesc 30 de zile lucratoare, angajatorul va avea posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana, cu reducerea corespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor.
Asadar, angajatorul poate sa decida reducerea programului de lucru de la 5 zile pe saptamana la 4 zile pe saptamana, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
- Existenta unor motive economice, tehnologice, structurale sau similare (ex. introducerea unor tehnologii noi, care necesita un timp de instalare si punere in functiune, reorganizarea activitatii societatii prin introducerea unor schimbari de ordin structural etc.);
- Perioada reducerii temporare a activitatii depaseste 30 de zile;
- A efectuat consultarea prealabila a sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor.
Cu privire la consultarea prealabila a sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, precizam ca angajatorul este obligat sa furnizeze date care sa permita sindacatului/reprezentantilor salariatilor sa se familiarizeze cu problematica dezbaterii si sa o examineze in cunostinta de cauza.
Informarea si consultarea salariatilor se realizeaza in conformitate cu prevederile Legii nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare si consultare a angajatilor. Ulterior efectuarii consultarii, organul competent potrivit actului constitutiv al angajatorului va aproba reducerea programului de lucru.
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Perioada reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana dureaza pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea. In aceasta perioada, salariul angajatilor al caror CIM este suspendat este redus in mod corespunzator.
Reducerea saptamanii de lucru in temeiul prevederilor art. 52 alin. (3) din Codul muncii afecteaza stagiul de cotizare in sistemul asigurarilor sociale. Ziua eliminata din programul de lucru reprezinta o zi libera neplatita deoarece salariatii nu presteaza munca, iar angajatorul nu le plateste drepturile salariale.
Nu se vor incheia acte aditionale la CIM ale salariatilor, dar angajatorul va inregistra in registrul de evidenta a salariatilor reducerea programului de lucru in baza deciziei de suspendare a CIM (ce va fi emisa pentru fiecare salariat in parte).
Cu consideratie,
Marcel Vasile
Avocat senior