Regulamentul intern este reglementat de dispozitiile art. 241 – 246 din Codul muncii ,
Astfel, regulamentul intern se Intocmeste de catre angajator, cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.
In conformitate cu dispozitiile art. 242 din Codul muncii regulamentul intern cuprinde cel putin urmatoarele categorii de dispozitii:
a) reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii;
b) reguli privind respectarea principiului nediscriminarii si al inlaturarii oricarei forme de incalcare a demnitatii;
c) drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor;
d) procedura de solutionare a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor;
e) reguli concrete privind disciplina muncii in unitate;
40 Modele de Regulament Intern
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
f) abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile;
g) reguli referitoare la procedura disciplinara;
h) modalitatile de aplicare a altor dispozitii legale sau contractuale specifice;
i) criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor.
Potrivit art. 243 din Codul muncii regulamentul intern se aduce la cunostinta salariatilor prin grija angajatorului si isi produce efectele fata de salariati din momentul incunostintarii acestora.
Obligatia de informare a salariatilor cu privire la continutul regulamentului intern trebuie indeplinita de angajator.
Modul concret de informare a fiecarui salariat cu privire la continutul regulamentului intern se stabileste prin contractul colectiv de munca aplicabil sau, dupa caz, prin continutul regulamentului intern.
Regulamentul intern se afiseaza la sediul angajatorului.
Orice modificare ce intervine In continutul regulamentului intern este supusa procedurilor de informare prevazute la art. 243 din Codul muncii .
Totodata, orice salariat interesat poate sesiza angajatorul cu privire la dispozitiile regulamentului intern, In masura in care face dovada incalcarii unui drept al sau.
Controlul legalitatii dispozitiilor cuprinse in regulamentul intern este de competenta instantelor judecatoresti, care pot fi sesizate in termen de 30 de zile de la data comunicarii de catre angajator a modului de solutionare a sesizarii formulate potrivit alin. (1).
In lipsa unor prevederi legale exprese in acest sens, apreciez ca nimic nu impiedica ca printr-un inscris separat sa se modifice/completeze regulamentul intern intocmit initial. Denumirea de Anexa o consider mai apropriata inscrisului prin care se modifica regulamentul initial. Veti avea in vedere ca pentru modificarea prevederilor cuprinse in regulamentul intern angajatorul trebuie sa respecte dispozitiile legale stabilite pentru elaborarea acestuia.
Astfel, modificarea regulamentului intern se va face de catre angajator, cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz. Totodata, angajatorul are obligatia de informare a salariatilor cu privire la aceste modificari ale continutul regulamentului intern si de a afisa la sediul angajatorului aceste modificari, in baza art. 244 coroborat cu art. 243 din Codul muncii , republicat.
Aceste modificari ale regulamentului intern isi vor produce efectele fata de salariati de la momentul incunostiintarii lor asupra modificarilor intervenite.
In ceea ce priveste excluderea din regulamentul intern a unor prevederi trebuie avut in vedere ca prin aceasta sa nu fie incalcate dispozitiile art. 242 din Codul muncii , respectiv prevederile eliminate sa nu fie dintre cele obligatoriu a fi cuprinse in regulamentul intern.
Atragem, totodata, atentia ca in cazul in care ajutoarele si salariile compensatorii in speta sunt prevazute intr-un contract colectiv de munca incheiat la un nivel superior si aplicabil angajatorului, prevederile contractului colectiv de munca aplicabil sunt obligatorii indiferent daca acestea se regasesc sau nu in regulamentul intern.