Analizam mai jos unei societati in cadrul careia un salariat in functia de sofer de autocamion are norma intreaga de 40 ore/saptamana cu repartizarea programului de lucru inegala. Vom stabili daca, in conditiile in care angajatorul a inclus in CIM ca repartizarea programului de lucru se face inegal, acesta are obligatia de a acorda spor de noapte.
In ce priveste delegarea, vom stabili cum se va face pontajul in cazul in care se fac trasee in alte tari.
Solutia consultantului:
Conform art. 3 alin. (1) lit. i) din HG 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier timpul de noapte reprezinta o perioada de cel putin 4 ore, cuprinsa între orele 00,00 si 07,00 iar conform lit. j) munca de noapte reprezinta orice munca efectuata pe timp de noapte, asa cum este acesta definit la lit. i).
Totodata la art. 7 din acelasi act normativ se prevede ca timpul de munca zilnic nu va depasi 10 ore într-un interval de 24 de ore daca lucratorul mobil/conducatorul auto independent efectueaza munca de noapte. Munca de noapte se va compensa în conformitate cu prevederile legale în vigoare sau cu conditiile generale negociate de partenerii sociali, astfel încat sa nu fie pusa în pericol siguranta rutiera.
250 Modele Fise de Post
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Portal Codul Muncii
Asadar, actul normativ special care reglementeaza organizarea timpului de lucru in cazul conducatorilor auto stabileste ca munca de noapte se va compensa in conformitate cu prevederile legale în vigoare sau cu conditiile generale negociate de partenerii sociali, astfel încat sa nu fie pusa în pericol siguranta rutiera. Astfel, in lipsa contractului colectiv de munca prin care partenerii sociali sa fi stabilit o modalitatea mai avantajoasa de compensare a muncii de noapte, se vor aplica dispozitiile Codului muncii.
Potrivit art. 125 alin. (2) din Codul muncii , republicat, salariatul de noapte reprezinta, dupa caz:
a) salariatul care efectueaza munca de noapte cel putin 3 ore din timpul sau zilnic de lucru;
b) salariatul care efectueaza munca de noapte in proportie de cel putin 30% din timpul sau lunar de lucru.
Oservam ca, in viziunea legiuitorului, salariatul de noapte este ori salariatul care efectueaza munca de noapte cel putin 3 ore din timpul sau zilnic de lucru, ori cel care efectueaza munca de noapte in proportie de cel putin 30% din timpul sau lunar de lucru.
Astfel, daca din timpul sau lunar de lucru salariatul efectueaza in procent de cel putin 30% munca de noapte, atunci este considerat salariat de noapte. Asadar, pentru a ne regasi intr-o asemenea situatie nu este necesar a se depasi cu prestarea muncii de noapte procentul de 30% din timpul lunar de lucru al salariatului, ci de a atinge cel putin acest procent.
Totodata, daca din timpul sau zilnic de lucru, salariatul efectueaza munca de noapte cel putin 3 ore, atunci este considerat salariat de noapte.
Salariatii de noapte beneficiaza de unul dintre drepturile prevazute de art. 126 din Codul muncii , republicat, respectiv:
a) fie de program de lucru redus cu o ora fata de durata normala a zilei de munca, pentru zilele in care efectueaza cel putin 3 ore de munca de noapte, fara ca aceasta sa duca la scaderea salariului de baza;
b) fie de un spor pentru munca prestata in timpul noptii de 25% din salariul de baza, daca timpul astfel lucrat reprezinta cel putin 3 ore de noapte din timpul normal de lucru.
Astfel, daca conducatorul auto presteaza activitate in intervalul 00,00 si 07,00 cel putin 3 ore din timpul sau zilnic de lucru sau in proportie de cel putin 30% din timpul sau lunar de lucru, angajatorul are obligatia sa ii compenseze munca de noapte conform celor mai sus expuse. Aceasta, chiar in situatia in care, in contractul individual de munca nu a fost stabilit programul de lucru dar salariatul efectueaza efectiv munca de noapte.
Delegarea reprezinta, potrivit art. 43 din Codul muncii exercitarea temporara, din dispozitia angajatorului, de catre salariat, a unor lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului sau de munca. Astfel, daca conducatorul auto va fi delegat daca presteaza activitate la alt loc de munca decat cel prevazut in contractul individual de munca.