Pentru a oferi mai multe informatii in ce priveste stabilirea caracterului unei activitati ca fiind dependenta sau independenta, vom analiza cazul unei persoane juridice nerezidente care doreste sa incheie o colaborare cu persoane fizice rezidente pe partea de expeditii in transporturi. Persoanele rezidente se vor ocupa de preluarea comenzilor si negocierea pe partea de transporturi cu clientii si furnizorii, fara a fi necesara prezenta acestora in statul strain. Vom stabili astfel in ce masura aceatsa activitate poate fi asimilata salariilor si cum ar trebui persoanele fizice sa se inregistreze in Romania, precum si in tara straina.
Solutia consultantului:
Persoanele fizice rezidente trebuie sa stabileasca, tinand cont de criteriile care caracterizeaza cele doua tipuri de activitati, daca activitatea pe care urmeaza sa o desfasoare este o activitate dependenta sau o activitate independenta Astfel, conform art. 7 alin. (1) pct. 2 din Codul fiscal activitatea dependenta este activitatea desfasurata de o persoana fizica intr-o relatie de angajare.
La pct. 2.1 al aceluiasi articol sunt prevazute criteriile in baza carora o activitate poate fi reconsiderata, respectiv:
- beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
- in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
- platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
- platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit. Prin urmare, daca cel putin unul dintre aceste criterii este indeplinit, recomandam incheierea unui contract individual de munca, in caz contrar, organele fiscale pot reconsidera, cu ocazia unui control activitatea ca fiind activitate dependenta.
In cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit. In acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.
Criteriile care definesc preponderenta existentei unei activitati independente stabilite de pct. 19 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal:
- libera alegere a desfasurarii activitatii;
- libera alegere a programului de lucru;
- libera alegere a locului de desfasurare a activitatii;
- riscul pe care si-l asuma intreprinzatorul;
- activitatea se desfasoara pentru mai multi clienti;
- activitatea se poate desfasura nu numai direct, ci si cu personalul angajat de intreprinzator in conditiile legii.
Astfel, in functie de aceste criterii se va stabili daca activitatea este independenta sau dependenta. Daca activitatea este dependenta, se va incheia un contract individual de munca. Daca activitatea este independenta recomandam persoanelor fizice sa se inregistreze si autorizeze si sa presteze activitatea in calitate de persoane fizice autorizate. Aceasta, intrucat, in speta prezentata apreciem ca activitatea nu este ocazionala, intamplatoare.
Atat pentru veniturile din salarii cat si pentru veniturile obtinute de persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice, contributiile sociale se datoreaza cu respectarea instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.
In cazul statelor membre UE se aplica prevederile Regulamentului (CE) 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, modificat prin Regulamentul (CE) 988/2009.
Regula stabilita de Regulamentul (CE) 883/2004 este aceea ca persoana care desfasoara o activitate intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru in care activitatea este desfasurata. Asadar, regula stabilita de regulament impune plata contributiilor sociale in statul in care se desfasoara activitatea, in speta, Romania.
De la aceasta regula, regulamentul prevede si exceptii care privesc situatia detasatilor si a celor care isi desfasoara activitatea in doua sau mai multe state membre. Daca persoanele rezidente nu se afla intr-una dintre situatiile de exceptie, contributiile sociale se datoreaza in Romania in functie de natura veniturilor (venituri salariale sau venituri din activitati independente).