Calitatile unui bun manager
Un bun manager este o persoana care intruneste cel putin urmatoarele calitati:
- o putere mare de sinteza si analiza: spre deosebire de un specialist, care este centrat pe obiectivul/obiectivele pe care le are de indeplinit, un manager trebuie sa aiba o viziune de ansamblu, sa vada interconexiunile dintre diferitele activitati ale firmei;
- o mare capacitate de planificare in functie de termenele stabilite si de antrenare a membrilor echipelor de lucru in vederea finalizarii tuturor obiectivelor firmei;
- este un foarte bun administrator: managerul trebuie sa aiba calitatile necesare de a administra resursele umane, materiale, financiare si de alta natura ale firmei;
- sa aiba capacitatea de a lua decizii si de a-si asuma responsabilitatile;
- sa fie un bun organizator si evaluator;
40 Modele de Regulament Intern
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Diurna legala in Romania si in strainatate
- sa aiba calitati de relationare cu subalternii: sa fie capabil sa asculte, sa motiveze sau sa sanctioneze, daca este cazul.
Calitatile unui lider
Pentru a intelege in ce consta calitatea de lider nu trebuie sa studiem o lista de trasaturi si priceperi ale liderilor, ci, mai curand, sa ne concentram asupra a ceea ce face liderul efectiv atunci cand lucreaza cu subordonatii sai. Din aceasta perspectiva trebuie inteleasa relatia dintre ceea ce face liderul si reactia comportamentala (performanta) si emotionala (satisfactia) a subordonatilor.
La inceput, studiul trasaturilor liderilor s-a axat pe identificarea si masurarea acelor caracteristici personale care ii diferentiaza non-lideri:
- inteligenta
- grija fata de nevoile altora
- intelegerea sarcinii
- initiativa si perseverenta in tratarea problemelor
- incredere in sine
- dorinta de a accepta responsabilitatea si de ocupa pozitii care confera dominanta si control asupra altora.
Ulterior, studiul trasaturilor s-a orientat pe investigarea acelor caracteristici personale care diferentiaza pe liderii eficienti de cei ineficienti, dupa cum urmeaza:
- inteligenta liderilor manifestata prin capacitatea de a rezolva probleme complexe si abstracte, de a le percepe in relatie cu ceilalti;
- initiativa, manifestata prin capacitatea de a percepe nevoia de actiune si de a actiona independent;
- siguranta de sine manifestata prin incredere si auto-evaluare in limite rezonabile si cu grad mare de obiectivitate a propriei competente si pozitii sociale, precum existenta unui nivel de aspiratie ridicat.
O persoana poate fi “la conducere” pentru ca a fost numita intr-o functie. Este nivelul cunoscut in literatura de specialitate drept conducator formal, iar singura influenta pe care o are este cea care decurge din pozitia pe care o ocupa in firma.
Dar adevarata calitate de lider inseamna mai mult decat a avea autoritate; inseamna mai mult decat a avea pregatirea tehnica necesara si de a urma procedurile cuvenite.
Adevarata calitate de lider
Adevarata calitate de lider inseamna sa fii persoana pe care cei din jur o vor urma de buna-voie si cu incredere. Un adevarat lider cunoaste diferenta intre a te afla intr-o pozitie de conducere si a fi lider, asa cum se arata in cele ce urmeaza:
- Un conducator formal se va rezuma doar la coordonarea activitatii subalternilor; un lider va sti sa-si atraga si sa-i motiveze pe subalterni pentru a-l urma;
- Un conducator formal se bazeaza doar pe autoritatea pe care i-o da functia; un lider, se bazeaza pe castigarea bunavointei subalternilor;
- Conducatorul formal inspira teama; liderul inspira entuziasm;
- Conducatorul formal spune “eu”; liderul spune intotdeauna “noi”.
- Conducatorul formal cauta vinovati pentru esecuri; liderul va cauta intotdeauna solutii;
- Conducatorul formal pretinde intotdeuna ca stie cum se realizeaza ceva; liderul arata intotdeauna cum se realizeaza ceva.
- Conducatorul formal se adreseaza intotdeauna cu indemnuri de genul: “Treci la treaba”; liderul va spune: “Sa pornim la treaba!”.