Inalta Curte de Casatie si Justitie - Completul competent sa judece recursul in interesul legii a analizat si respins in sedinta din 16 ianuarie 2012 recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie privind aplicarea dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (2) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.71/2009, modificata si completata prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.18/2010 si Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.45/2010, in procedura de executare silita a titlurilor executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.
Decizia nr.1 in dosarul nr. 25/2011 este obligatorie si dupa redactarea considerentelor si semnarea deciziei, aceasta se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Recursul in interesul legii a fost inaintat in 23 august 2011, in urma constatarii ca, atat in solutionarea contestatiilor la executare formulate, fie de institutiile bugetare impotriva actelor de executare, fie de creditori impotriva refuzului executorilor de a incepe executarea silita, cat si in cererile de validare a popririi pentru executarea titlurilor executorii prevazute de art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/2009, instantele nu au un punct de vedere unitar asupra aplicarii dispozitiilor legale mentionate, statuand diferit in privinta compatibilitatii acestor norme cu principiile continute in art. 6 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului si art. 1 din Primul Protocol aditional, astfel cum aceste principii au fost dezvoltate in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului.
I. Unele instante de judecata au considerat ca reglementarile interne contravin dispozitiilor si jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului, astfel incat nu au aplicat dispozitiile art. 1 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/2009.
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Portal Codul Muncii
S-a apreciat, printre altele, ca atata vreme cat creditorii detin titluri executorii, constand in hotarari judecatoresti definitive, investite cu formula executorie, debitorul nu poate amana ori intarzia executarea prin adoptarea, la initiativa sa, a unor acte normative prin care sa fie amanata executarea acestora.
De asemenea, s-a retinut ca debitorul obligatiei - minister - face parte din puterea executiva, avand la indemana initiativa legislativa si, ca atare, posibilitatea de a initia in orice situatie acte normative care sa paralizeze efectele unei hotarari judecatoresti irevocabile, ceea ce contravine principiilor unui stat de drept, egalitatii partilor in fata legii si dreptului la un proces echitabil.
Totodata, instantele considera ca, intrucat creditorul detine un titlu executoriu impotriva debitorului, are un "bun", in sensul Conventiei, astfel incat masurile instituite prin art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/2009, modificata si completata contravin dispozitiilor art.1 din Protocolul nr.1 aditional la Conventia Europeana a Drepturilor Omului si jurisprudentei constante a Curtii Europene, deoarece se dispune amanarea in mod repetat a termenelor de plata a creantelor stabilite prin titluri executorii pana in anul 2014, precum si suspendarea executarii incepute de creditor, pana la implinirea termenului de plata.
Asa fiind, creditorul este pus in situatia de a nu mai putea continua executarea silita si nici de a putea cere sanctionarea in vreun fel a debitorului in cazul neexecutarii transelor stabilite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2008.
II. Alte instante de judecata, dimpotriva, au aplicat dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/2009, cu modificarile si completarile ulterioare si, pe cale de consecinta, au dat eficienta cauzei de suspendare legala obligatorie a executarii silite, prevazuta de art. 1 alin. (2) din ordonanta.
In consecinta, contestatiile la executare formulate de debitori impotriva actelor de executare a titlurilor executorii avand ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar au fost admise, constatandu-se suspendata de drept executarea ori anulandu-se actele de executare efectuate cu incalcarea dispozitiilor ordonantei, respectiv, au fost respinse contestatiile creditorilor impotriva refuzului executorilor judecatoresti de a indeplini acte de executare dupa data intrarii in vigoare a acestui act normativ si cererile de validare a popririi.
In toate aceste cauze s-a apreciat ca prevederile art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/2009, cu modificarile si completarile ulterioare consacra un impediment legal, de ordine publica, in calea continuarii executarii silite.
S-a aratat ca prin adoptarea si aplicarea acestui act normativ nu se neaga existenta si intinderea drepturilor constatate prin hotarari judecatoresti irevocabile si nici nu se refuza punerea in executare a acestora, ci doar se stabileste o modalitate de executare, justificata de apararea stabilitatii economice a statului.
Procurorul General al Romaniei a apreciat ultimul punct de vedere ca fiind in acord cu litera si spiritul legii.
Sursa: costelgilca.ro