legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Posibilitatea contestarii evaluarii profesionale

evaluarea profesionalacontestarecontestatie

Contractul colectiv unic incheiat la nivel national pentru anii 2007 – 2010 prevedea o procedura de cercetare prealabila concedierii pentru necorespundere profesionala, care includea si o procedura de contestare a evaluarii salariatului. Atunci cand insa evaluarea nu era finalizata cu concedierea pentru necorespundere profesionala, nici sub imperiul acelui contract colectiv nu se impunea o procedura de contestare.

Cu atat mai putin acum, cand un astfel de contract colectiv nu mai exista, procedura de contestare nu mai este obligatorie, in nici un caz atunci cand evaluarea nu se finalizeaza cu desfaceri de contracte de munca.

Cu toate acestea, consideram absolut necesar ca o astfel de procedura sa existe. Ea va indeplini mai multe functii:
- Inlaturarea riscului de subiectivism din partea evaluatorului;
- Crearea unei atmosfere de incredere si echitate, salariatul nefiind privat de drept sau la aparare;
- Posibilitatea luarii de masuri din timp privind imbunatatirea activitatii organizatiei si prevenirea greselilor de management;
- Prevenirea unei actiuni in instanta, cu consecinte considerabil mai pagubitoare;
- Imprimarea unei atmosfere generale de seriozitate si implicare in activitatea de evaluare.
 
Recomandare                                                                                                                    
Procedura de contestare a rezultatelor evaluarii poate fi urmatoarea:
* Fiecare persoana evaluata ia cunostinta, sub semnatura, de rezultatele evaluarii.
* In cazul in care este nemultumita de rezultatul evaluarii sau de calificativului acordat, salariatul are dreptul de a contesta, in termen de 5 zile lucratoare de la luarea la cunostinta, rezultatul evaluarii si calificativul acordat.
* Contestatia se mentioneaza in raportul de evaluare si se inregistreaza la Registratura societatii
* Contestatia cuprinde motivele si argumentele corespunzatoare.
* In termen de 3 zile lucratoare de la data primirii raportului de evaluare, respectiv a raportului personal de contestatie se constituie o comisie de cercetare a contestatiei cuprinzand:
- Şeful direct al salariatului contestatar;
- Şeful de departament;
- Eventual, reprezentantul organizatiei sindicale sau reprezentantilor salariatilor, dupa caz.

Comisia de cercetare a contestatiei va fi formata dintr-un numar impar de membri, dintre care unul este desemnat presedintele comisiei. In comisia de cercetare a contestatiei nu pot fi desemnati cei care au efectuat evaluarea supusa contestatiei.

* Cercetarea contestatiei se realizeaza pe baza urmatoarelor documente:
- raportul de evaluare al carui rezultat se contesta,
- obiectivele stabilite in raportul de evaluare;
- fisa postului persoanei evaluate;
- referatului intocmit de seful direct al salariatului (daca exista);
- interviul realizat cu salariatul care a contestat evaluarea.

* Rezultatul cercetarii se consemneaza intr-un proces-verbal.

* Hotararea asupra contestatiei este definitiva, se consemneaza in raportul de evaluare si se comunica celui in cauza, pe baza de semnatura, in termen de 5 zile lucratoare de la constituirea comisiei de cercetare a contestatiei.

* Documentele intocmite in urma verificarilor se ataseaza la raportul de evaluare, care se introduce in dosarul personal al persoanei evaluate.

Fireste, in functie de dimensiunile companiei, aceasta procedura poate fi restransa, dar esential este sa exista probe scrise ale fiecareia dintre etape, astfel incat in caz de litigiu, sa poata fi prezentate in instanta. Daca salariatul va ataca evaluarea la tribunal, sau daca va ataca o eventuala concediere pentru necorespundere profesionala dispusa pe baza acestei evaluari, va fi de mare folos daca angajatorul va fi in masura sa probeze faptul ca i-a permis salariatului sa se apare si sa atace evaluarea in cadrul unei proceduri interne. In plus, cu prilejul acestei proceduri se pot descoperi erori reale, preintampinandu-se astfel actiunea judecatoreasca.

Prevederea unei proceduri interne de contestare a evaluarii nu poate insa lipsi salariatul de dreptul de a se adresa instantei judecatoresti, aceasta posibilitate ramanand deschisa in termenul legal de actiune.

de LegislatiaMuncii.ro


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
evaluarea profesionalacontestarecontestatie

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 25 Octombrie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Posibilitatea contestarii evaluarii profesionale Nota: 4.5 din 5 - 8 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

Comentarii (2)


31-Ian-2012

O intrebare am si eu: Lucrez intr-o institutie publica biblioteca. In anul 2011 am avut 23 de zile de concediu fara plata. Evaluarea facuta de seful meu pentru anul respectiv a fost "bine", fara alt motiv decat cel al concediului fara plata. Este corecta aceasta evaluare? Repet, calificarea si experienta mea profesionala 18 ani de cand profesez si 9 ani in postul actual - bibliotecar la sectia imprumut adulti nu il indreptatesc ca faca aprecieri negative asupra prestatiei mele pe post, adica indeplinirea obiectivelor profesionale.

26-Oct-2011

Ce opt face sa-mi recuperez din anul 2010 sporul de 12% conditii grele, care mi s-au luat fara temei legal?

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Conditii ocupare postIntrebare: In aplicarea prevederilor Ordinului nr.1312 din 2020 privind reorganizarea Serviciului de Management al Calitatii Serviciilor de Sanatate, postul de medic poate fi ocupat de un medic dentist sau numai de un medic de medicina generala. Care ar fi argumentele care diferentiaza aceste doua functii? In prezent avem angajat un medic dentist in structura serviciului, propunandu-se ca postul de medic sa fie transformat in post de consilier grad I. Referitor la aplicarea alin.3 al art.13 in ordin se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Pensie limita de varsta. Cumul pensie salariu. ConditiiIntrebare: In situatia in care pe perioada in care este angajat la o societate, un salariat iese la pensie, ii vine decizia de pensionare si el vrea sa continue munca ca salariat, ce obligatii avem noi ca angajator? Mai exact, barbat, nascut pe 08.07.1955 ii vine decizia de pensionare pe 25.08.2020, se pare ca este o pensionare de drept, la 65 ani. Salariatul acum a adus decizia, dar a mentionat ca vrea sa continue munca la societatea noastra ca sofer. Trebuia incetat contractul de munca existent in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Fise de Post modificate de Pandemie - 12 modele actualizate la zi”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

eNews Resurse Umane

Regulamentul Intern - Ce verifica inspectorii veniti in control?
Descarcati GRATUIT raportul special

"Regulamentul Intern - Ce verifica inspectorii veniti in control?"
 

 


 
Angajarea - pasii catre o recrutare de succes
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Regulamentul Intern - Ce verifica inspectorii veniti in control?"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]