"Doresc sa stiu ce fel de document consultativ se intocmeste intre societate si reprezentantul salariatilor privind modificarea criteriilor de evaluare la nivel de unitate."
Raspunsul specialistului:
In conformitate cu prevederile Legii nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare este dreptul angajatorului sa stabileasca obiectivele de performanta individuala, precum si criteriile de evaluare a realizarii acestora (art. 40 alin. (1) lit. a) din Codul muncii).
Criterii de evaluare a personalului
V-am convins de importanta evaluarii? Atunci iata si o lucrare cu informatii complete despre aceasta activitate obligatorie pentru orice manager HR:
De asemenea, criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor trebuie sa se regaseasca in Regulamentul intern al societatii (art. 242 din Codul muncii). Prin urmare, modificarea acestor criterii de evaluare implica si modificarea Regulamentului intern, modificare ce trebuie comunicata tuturor angajatilor.
Legea nu prevede obligativitatea unei consultari intre angajator si reprezentantii salariatilor asupra stabilirii/modificarii criteriilor de evaluare profesionala a salariatilor.
Modificarea criteriilor de performanta
Insa, in opinia noastra, daca angajatorul doreste sa se consulte asupra acestui aspect cu reprezentantii salariatilor poate sa o faca si, in acest sens, se poate organiza o sedinta de analiza a propunerii de modificare a criteriilor de performanta si se poate incheia un proces verbal in care se consemneaza cele discutate la sedinta.
In cadrul unitatilor in care se negociaza si se incheie un
contract colectiv de munca, aspectele privind evaluarea profesionala a angajatilor pot face obiectul unor clauze ale CCM.
Astfel, la art. 100 alin. (5) din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevad urmatoarele: ”Clauzele contractuale ale contractelor colective de munca pot face referire, fara a afecta principul libertatii contractuale, si asupra urmatoarelor elemente:
……
b) masurile adoptate pentru consilierea si evaluarea profesionala a angajatilor/lucratorilor;”.
Insa, nici in acest caz, nu este o obligatie de negociere ci o posibilitate de discutare si de negociere a aspectelor privind evaluarea profesionala a salariatilor si de includere a acestora intre clauzele CCM.
Un raspuns oferit in iulie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii continuare activitate dupa varsta de 65 de aniIntrebare: Avem un salariat care s-a pensionat anul trecut, pe legea veche, cand a implinit 65 de ani. Salariatul nostru a dorit sa isi continue activitatea si iar conducerea noastra a fost de acord. Intrebarea este: Tinand cont de noua lege de la 01.09.2024, pana la ce varsta are dreptul sa lucreze?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Suspendare unilaterala a unor clauze din CCMIntrebare: Printr-o decizie interna, conducatorul unitatii a suspendat unilateral o serie de clauze din contractul colectiv de munca la nivel de unitate pe motiv ca acestea nu sunt economicoase. Este vorba de clauzele care prevad ca liderii de sindicat care sunt scosi din productie, acestia avand avantaje foarte mari si produc prejudicii societatii. Este posibila o anulare in instanta a deciziei respective?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<