Riscurile fiind evaluate, urmatoarea etapa este aceea de a aplica masurile de prevenire si protectie. Printre aspectele care trebuie sa se ia in considerare in aceasta etapa, se numara:
1. Posibilitatea evitarii sau prevenirii riscurilor. Este posibil sa se elimine riscul? Aceasta se poate face, spre exemplu, prin:
* stabilirea necesitatii sarcinii sau a muncii;
* eliminarea pericolului;
* folosirea de substante sau procese de lucru diferite.
2. Daca riscurile nu pot fi evitate sau prevenite, modul in care se pot reduce riscurile la un nivel la care sanatatea si securitatea celor expusi nu este compromisa. Cand stabilesc o strategie de reducere si tinere sub control a riscurilor, angajatorii trebuie sa fie informati cu privire la urmatoarele principii generale de prevenire suplimentare:
* combaterea riscurilor la sursa;
* adaptarea muncii la individ, mai ales in ceea ce priveste proiectarea locurilor de munca, alegerea echipamentelor de lucru si a metodelor de productie si munca, avand in vedere, in mod deosebit, reducerea muncii monotone si a lucrului intr-un ritm prestabilit si reducerea efectului acestora asupra sanatatii;
Diurna legala in Romania si in strainatate
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
* adaptarea la progresul tehnic;
* inlocuirea elementelor periculoase cu elemente nepericuloase sau mai putin periculoase (inlocuirea masinii sau a materialului sau a altor factori care expun pericolelor, prin mijloace alternative);
* dezvoltarea unei politici coerente generale de prevenire, care sa acopere tehnologia, organizarea muncii, conditiile de lucru, relatiile sociale si influenta factorilor legati de mediul de lucru;
* acordarea de prioritate masurilor de protectie colectiva fata de masurile de protectie individuala (de exemplu, controlul expunerii la emisii prin utilizarea ventilarii locale in locul utilizarii aparatelor de protectie respiratorie);
* acordarea de instructiuni corecte lucratorilor.
Pentru orientari privind tinerea sub control a riscurilor prin aceste masuri, angajatorii trebuie sa consulte specificatiile din legislatia nationala, normele nationale, orientarile publicate si alte criterii similare, publicate de autoritatile nationale.
Un alt principiu general important pe care angajatorii trebuie sa il cunoasca este faptul ca acestia nu trebuie sa transfere riscurile. Aceasta inseamna ca prin identificarea solutiei pentru o problema nu trebuie sa se creeze o alta problema. Spre exemplu, montarea de geamuri duble la ferestrele birourilor pentru a reduce zgomotul din exterior ar fi un avantaj indoielnic daca nu se prevede o ventilare corecta.