Va reamintim ca, pana in 2006 a fost in vigoare Decretul nr.400/1981 pentru instituirea unor reguli privind exploatarea si intretinerea instalatiilor, utilajelor si masinilor, intarirea ordinii si disciplinei in munca in unitatile cu foc continuu sau care au instalatii cu grad ridicat de pericol in exploatare. Acest act normativ incrimina introducerea si consumul de alcool in unitate.
Persoanelor care se prezentau la programul de lucru sub influenta alcoolului li se interzicea accesul in unitate si li se aplica sanctiunile prevazute de lege care puteau fi chiar de ordin penal.
"Exista prevedere legislativa cum poate fi testat un angajat care vine baut la serviciu? Este legal ca angajatul ssm sa il testeze cu aparatul alcooltest? Ce se intampla daca angajatul este concediat in baza acelui test si da in judecata institutia(stiu ca exista precedent cand angajatul a castigat in instanta invocand lacune legislative, faptul ca personalului care a efectuat testul nu avea competente). Exista in regulamentul intern cine face testarea si ce scrie in procesul verbal dar nu si ce se intampla ulterior daca este baut, ce se intampla daca angajatul refuza testarea. Poate sa invoce angajatul ca este supus unui abuz, discriminare sau intimidare pentru a fi testat?"
Raspunsul specialistilor:
Prin adoptarea Legii nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca a fost abrogat decretul precizat mai sus, astfel ca obligatia interzicerii alcoolului la locurilor de munca revine exclusiv angajatorului care prin Regulamentul intern al acestuia si prin instructiuni proprii de SSM trebuie sa prevada sanctiuni disciplinare si/sau administrative pentru lucratorii care consuma si introduc in incinta locurilor de munca bauturi alcoolice sau care se prezinta la serviciu sub influenta bauturilor alcoolice.
De asemenea, aceste interdictii vor fi introduse si in fisa de post a salariatilor, astfel ca acestia vor lua la cunostinta prin semnatura. Refuzul sau sustragerea de la efectuarea probelor de alcoolemie va constitui, de asemenea, abatere disciplinara.
Metodologia de cercetare si sanctionare a acestor abateri se va realiza in conformitate cu Regulamentul intern si cu Regulamentul de functionarea a comisiei de disciplina numita la nivelul angajatorului.
Un lucrator care este sub influenta bauturilor alcoolice, prin actiunile sale, poate constitui un factor de risc atat pentru el, cat si pentru restul participatilor la procesul de munca, in acest context angajatorul fiind indreptatit sa reglementeze dispozitii cu aplicabilitate in locurile de munca organizate de acesta.
Dupa cum s-a mentionat nu mai este o alta prevedere legala, dar dispozitiile emise de angajator au putere normativa pe teritoriul lor si decurg din obligatia precizata prin art. 7, alin. (1) din Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca:
(1) In cadrul responsabilitatilor sale, angajatorul are obligatia sa ia masurile necesare pentru:
a) asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor;
b) prevenirea riscurilor profesionale;
c) informarea si instruirea lucratorilor;
d) asigurarea cadrului organizatoric si a mijloacelor necesare securitatii si sanatatii in munca.
Atasam acestui raspuns un model de procedura de constatare a consumului de alcool la locul de munca, care poate fi regasita pe
PortalSSM >>>
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Aplicarea facilitatilor in sectorul constructiiIntrebare: O societate desfasoara activitate conform codului CAEN 4120 a Lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale. In anul 2019 societatea inregistreaza o cifra de afaceri de 5.083.954 lei, din care cifra de afaceri aferenta constructiilor este de 3.859.577 lei. In acest caz, in anul 2019 cifra de afaceri din constructii este inferioara pragului de 80% din cifra de afaceri (4.067.163 lei). In anul 2020, intrucat in anul precedent societatea nu a indeplinit conditiile, activitatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligatii privind stabilirea drepturilor salarialeIntrebare: O societate cu obiect de activitate Restaurante 5611, desfasoara activitatea in zile lucratoare si in weekend si salariatii primesc spor de weekend proportional cu perioada lucrata conform CIM. La intocmirea pontajului de catre administratorul restaurantului, exista situatia in care un salariat a efectuat doar 18 zile din numarul de zile lucratoare din luna respectiva, exemplu 21 zile lucratoare in acea luna. Administratorul restaurantului doreste sa plateasca salariu de baza intreg (salariu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<