"Daca un salariat nu vrea sa sufle in alcooltest, desi este banuit ca ar consuma bauturi alcoolice in timpul programului, ce se intampla? Care sunt consecintele?"
Raspunsul specialistului:
In cadrul responsabilitatilor sale, angajatorul are obligatia sa ia masurile necesare pentru:
a) asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor;
b) prevenirea riscurilor profesionale;
c) informarea si instruirea lucratorilor;
Procedura completa de evaluare a angajatilor
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Consilier Codul Muncii - Varianta Stick
d) asigurarea cadrului organizatoric si a mijloacelor necesare securitatii si sanatatii în munca.
Un lucrator care este sub influenta bauturilor alcoolice, prin actiunile sale, poate constitui un factor de risc atat pentru el, cat si pentru restul participatilor la procesul de munca, in acest context angajatorul fiind indreptatit sa reglementeze dispozitii cu aplicabilitate in locurile de munca organizate de acesta.
Prin adoptarea Legii nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca a fost abrogat Decretul nr.400/1981, astfel ca obligatia interzicerii alcoolului la locurilor de munca revine, exclusiv, angajatorului care prin Regulamentul intern al acestuia si prin instructiunile proprii de SSM trebuie sa prevada sanctiuni disciplinare si/sau administrative pentru lucratorii care consuma si introduc in incinta locurilor de munca bauturi alcoolice sau care se prezinta la serviciu sub influenta bauturilor alcoolice.
Obligatoriu, aceste interdictii vor fi introduse si in fisa de post a salariatilor, astfel ca acestia vor lua la cunostinta, prin semnatura, inca de la angajare.
Trebuie elaborata si o procedura privind constatarea si sanctionarea lucratorilor aflati sub influenta bauturilor alcoolice din care sa rezulte in ce situatii se declanseaza actiunea de verificare, cine va efectua verificarea, care sunt etapele etc.
Refuzul sau sustragerea de la efectuarea probelor de alcoolemie va constitui, de asemenea, abatere disciplinara.
Metodologia de cercetare si sanctionare a acestor abateri se va realiza in conformitate cu Regulamentul intern si cu Regulamentul de functionarea a comisiei de disciplina numita la nivelul angajatorului.
Un raspuns oferit in martie 2023, de catre expertii de la PortalSSM. Da click aici pentru mai multe sfaturi si raspunsuri de la specialisti in sanatate si securitate in munca.