Daca societatea are de recuperat contributii pentru concedii si indemnizatii aferente anilor precedenti si nu va reusi sa le compenseze in perioadele urmatoare “ intrucat isi suspenda activitatea - (casa de sanatate respinge cererea motivand ca au trecut cele 90 de zile de la data la care beneficiarul era in drept sa le solicite in conformitate cu prevederile art. 40, alin. (1) din OUG 158/2005), puteti propune alte modalitati de restituire eventual compensare?
Raspuns:
Modalitatile de recuperare a sumelor reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva sunt prevazute la art. 77 alin. (1) din Norma de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, dupa cum urmeaza:
1. se recupereaza din contribttiile datorate pentru lunile urmatoare;
2. se recupereaza din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie.
Acestea sunt singurele modalitati prin care angajatorul poate sa recupereze sumele reprezentand indemnizatii achitate care depasesc obligatia lunara de plata a contributiei pentru concedii si indemnizatii.
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
Medicina muncii un aliat al angajatorului
In ceea ce priveste cea de a doua varianta, in O.U.G nr.158/2005 nu este prevazut un termen in care angajatorul poate sa solicite rambursarea acestor sume.
In aceasta situatie, aceste sume pot fi recuperate in termenul general de prescriptie de 3 ani.
Dispozitiile art. 40 din O.U.G nr.158/2005 precum si cele ale art. 82 din Norma de aplicare a prevederilor acestei ordonante stabilesc termenul in care beneficiarul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate, inclusiv indemnizatia de incapacitate temporara de munca, poate sa solicite aceste indemnizatii de la platitor.
Asadar, termenul de 90 de zile prevazut de dispozitiile legale amintite nu reprezinta termenul in care angajatorul poate sa recupereze sumele reprezentand indemnizatii platite salariatilor care, potrivit prevederilor O.U.G nr.158/2005, se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
Cele doua texte legale, art.40 si art.82, folosesc termenul de beneficiar, astfel: „Indemnizatiile pot fi solicitate pe baza actelor justificative, in termen de 90 de zile de la data de la care beneficiarul era in drept sa le solicite.”
Or, in acceptiunea O.U.G nr.158/2005 angajatorul nu are calitatea de beneficiar. Beneficiarul este persoana caruia i se acorda un drept de asigurari sociale de sanatate prevazut de O.U.G nr.158/2005, in situatia expusa, salariatul.
Asadar, dispozitiile art.40 si art.82 stabilesc termenul in care beneficiarul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate (salariatul) poate sa solicite aceste indemnizatii de la platitor.
La aceasta concluzie se ajunge si prin interpretarea sistematica a dispozitiilor O.U.G nr.158/2005. Astfel, se observa ca dispozitiile art.39 se refera persoana careia i se achita indemnizatia inclusiv in cazul asiguratului decedat.
Ca atare, singura concluzie care poate fi acceptata este aceea ca, termenul de 90 de zile reprezinta perioada in care care beneficiarul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate (salariatul) poate sa solicite aceste indemnizatii de la platitor.