Telemunca din alt stat UE. Ce obligatii are angajatorul din Romania?

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
02 Iulie 2020
02 Iulie 2020
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
telemuncadocument portabil A1pluriactivitate
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Un salariat, cetatean roman, angajat in Romania cu contract individual de munca doreste sa lucreze in regim de telemunca de la resedinta din alt stat membru UE pe durata nedeterminata. Ce implicatii fiscale sunt pentru companie si angajat? Este necesar ca angajatorul sa obtina formularul A1? Intrucat se preconizeaza ca durata sederii pe teritoriul tarii straine va fi mai mare de 183 de zile este necesara depunerea chestionarului privind stabilirea rezidentei fiscale?
 
Raspunsul specialistului:
 
Potrivit dispozitiilor cuprinse in Regulamentul (CE) 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, art. 11 alin. (3) lit. a), contributiile sociale se datoreaza in statul in care salariatul presteaza activitate. De la aceasta regula sunt stabilite doua exceptii in ceea ce ii priveste pe salariati:
 
- Detasarea transnationala pe o perioada de cel mult 24 de luni;
- Pluriactivitatea (activitatea prestata simultan in doua sau mai multe state membre).
Pentru aplicarea exceptiilor se elibereaza documentul portabil A1.
 
Telesalariatul nu este detasat, ceea ce inseamna ca documentul portabil A1 se poate elibera doar daca salariatul presteaza activitate in doua sau mai multe state membre UE (se afla in stare de pluriactivitate). Or, in situatia expusa intelegem ca nu este cazul nici de pluriactivitate. Prin urmare, apreciem ca nu se poate obtine documentul portabil A1 in situatia expusa.
 
In lipsa documentului portabil A1, angajatorul roman se va inregistra in statul in care salariatul presteaza activitate (Italia) si va plati si declara contributii sociale in acest stat conform legislatiei care se aplica in acest stat.
 
In ceea ce priveste impozitul pe venit, conform art. 16 din Conventia intre guvernul Republicii Socialiste Romania si guvernul Republicii Italiene pentru evitarea dublei impuneri in materie de impozite pe venit si pe avere si pentru prevenirea evaziunii fiscale ratificata de Romania prin Decretul 82/1977 pentru ratificarea unor tratate international:
 
1. Sub rezerva dispozitiilor art. 17, 19 si 20, salariile, retributiile si alte remuneratii similare pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate dependenta sint impozabile numai in acest stat daca aceasta activitate nu este exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea este exercitata acolo, remuneratiileincasate cu acest titlu sunt impozabile in acest celalalt stat.
 
2. Prin derogare de la dispozitiile paragrafului 1, remuneratiile pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate dependenta exercitata in celalalt stat contractant sunt impozabile numai in primul stat daca:
a) beneficiarul sta in celalalt stat o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in cursul anului fiscal vizat;
b)remuneratiilesintplatite de catre sau in numele celui care angajeaza, care nu este rezident al celuilalt stat; si
c)remuneratiile nu sunt suportate de un sediu stabil sau o baza fixa pe care cel care angajeaza le are in celalalt stat.
Astfel,daca salariatul presteaza activitate pe teritoriul Italiei mai mult de 183 de zile, veniturile platite de angajatorul roman se impoziteaza in Italia.
 
Conform OMFP 1.099/2016 pentru reglementarea unor aspect privind rezidenta in Romania a persoanelor fizice, persoana fizica care pleaca din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive are obligatia sa depuna un chestionar la plecarea din Romania.
 
Astfel, conform ordinului enuntat, salariatul are obligatia completarii formularului Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania.
 
In baza acestui chestionar, organul fiscal emite o Notificare privind indeplinirea conditiilor de rezidenta potrivit prevederilor Codului fiscal sau ale Conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si ............., de catre persoana fizica plecata din Romania pentru o perioada mai mare de 183 de zile" .
 
Pin aceasta notificare, organul fiscal central competent stabileste daca persoana in cauza are in continuare obligatie fiscala integrala in Romania sau va fi scos/mentinut din/in evidentele fiscale.
 
 
Raspuns oferit de Rodica Mantescu, specialist in legislatia muncii, pentru PortalCodulMuncii.ro >>
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Ati modificat Regulamentul Intern conform noutatilor legislative?


Hotararea Guvernului 970 a  MODIFICAT Regulamentul Intern!

Scapati ACUM de stresul intocmirii Regulamentului Intern!

In lucrarea Regulament Intern. Modele editabile. Legislatie comentata. Studii de caz gasiti modificarile din lege si MODELELE Editabile!

Vezi AICI 10 modele gata redactate de Regulament Intern >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]