"Sociatatea noastra cu sediul in Bucuresti are un angajat care locuieste si are rezidenta in Suedia, acesta lucreaza prin telemunca pt noi. Cum trebuie declarat in revisal si unde platIm contributiile pt acesta. Metionez ca el nu a venit niciodata in Romania si activitatea lui se desfasoara in Suedia. Ce documente avem nevoie sa dovedeasca ca are rezidenta in Suedia si daca trebuie sa platim noi taxe in Suedia pt el sau poate platii el."
Raspunsul specialistilor:
In situatia in care salariatul desfasoara activitate in Suedia utilizand tehnologia informatiei si comunicatiilor, se poate incheia contract individual de munca cu clauza de telemunca.
In Revisal se inregistreaza la rubric tip contract – contract individual de munca cu clauza de telemunca.
Daca exista deja un contract individual de munca incheiat cu persoana care va desfasura activitatea in Suedia, se va incheia act aditional prin care contractul individual de munca se modifica in contract individual de munca cu clauza de telemunca.
Sunt nu mai putin de 15 situatii legate de telemunca in care puteti fi amendat!
Si amenzile nu sunt deloc mici. Stiati, de exemplu, ca simplul fapt ca ati omis sa precizati in CIM ca salariatul lucreaza in regim de telemunca se sanctioneaza cu amenda de 10.000 de lei? Detalii AICI >>>
In acest caz, in Revisal se inregistreaza modificarea tipului de contract individual de munca in contract individual de munca cu clauza de telemunca. Programul Revisal o sa va solicite sa completati si rubrica Data de la care produce efecte. In aceasta rubrica vetiinregistra prima zi in care salariatul presteaza activitate in regim de telemunca.
Conform art. 4 alin. (2) din HG 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificarea se inregistreaza si se transmite cel tarziu in ziua anterioara primei zile in care salariata presteaza activitate in regim de telemunca.
Conform art. 5 alin. (2) lit. a) din Legea 81/2018 privind activitatea de telemunca:
(2) In cazul activitatii de telemunca, contractul individual de muncacontine, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarilesi completarile ulterioare, urmatoarele:
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
c) Abrogata prin punctul 3. din Ordonanta de urgenta nr. 36/2021 incepand cu 06.05.2021.
d) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatuluisi modalitatea concreta de realizare a controlului;
e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
f)responsabilitatilepartilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatiisi sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7si 8;
g)obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
h)obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
i)masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
j)conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
Prin OUG nr. 36/2021 a fost modificata Legea nr. 81/2018 privind activitatea de telemunca. Printre altele, aceasta ordonanta a eliminat lit. c) de la alin. (2). Modificarea consta in aceea ca in contractul cu clauza de telemunca nu mai este obligatoriu sa se mentioneze locul muncii.
Chiar daca in urma acestei modificari, textul nu mai reglementeaza obligatia de a prevedea locul muncii apreciem ca angajatorul trebuie sa se protejeze mentionand locul/locurile de munca in contractul individual de munca.
Prin urmare, pe langa toate elementele de mai sus, in contractul individual de munca cu clauza de telemunca/actul aditional recomandam sa se mentioneze locul de munca din Suedia in sensul mentionarii adresei unde se va afla locul de munca al salariatului.
In ceea ce priveste contributiile sociale, intrucat Suedia este stat membru UE, in relatia cu acest stat sunt aplicabile dispozitiile Regulamentului nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si pentru Elvetia).
Conform art. 11 alin. (3) lit. a) din acest Regulament, sub rezerva articolelor 12-16: (a) persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.
Astfel, Regulamentul stabileste regula potrivit careia contributiile sociale se datoreaza in statul in care salariatul presteaza activitate.
De la aceasta regula sunt reglementate doua exceptii: detasarea transnationala si pluriactivitatea. Aceste exceptii se stabilesc pe baza de document portabil A1 si perioada mentionata in acest document, contributiile sociale se platesc in Romania. Situatia expusa nu se incadreaza in niciuna dintre aceste exceptii asa incat nu se poate obtine documentul portabil A1, iar contributiile sociale se datoreaza in Suedia in baza art. 11 alin. (3) lit. a) mai sus citat.
Tot ce trebuie sa stiti despre telemunca! Ghid complet. Aflati noutatile pentru 2022!
Conform art. 21 din Regulamentul 987/2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si Elvetia):
Articolul 21
Obligatiile angajatorului
(1) Un angajator care isi are sediul social sau reprezentanta in afara statului membru competent este obligat sa respecte toate obligatiile stabilite de legislatia aplicabila angajatilorsai, mai ales obligatia de a achita cotizatiile prevazute in acea legislatie, ca sicand sediul sau social sau reprezentanta sa s-ar afla in statul membru competent.
(2) Angajatorul care nu are o reprezentanta in statul membru a carui legislatie este aplicabila poate cadea de acord cu angajatul ca acesta din urma sapoata indeplini obligatiile angajatorului in numele sau in ceea ce priveste plata cotizatiilor, fara a aduce atingere obligatiilor de baza ale angajatorului. Angajatorul face cunoscuta o astfel de intelegere institutiei competente din respectivul stat membru.
Astfel, conform alin. (1) de mai sus angajatorul are obligatia sa se inregistreze in Suedia si sa plateasca contributiile sociale in acest stat conform legislatiei din acest stat. Conditiile de plata a contributiilor sociale sunt cele stabilite de legislatia din Suedia.
Exista si posibilitatea prevazuta la alin. (2) ca salariatul sa preia obligatia angajatorului de a plati contributiile sociale si sa plateasca si sa declare el (salariatul) contributiile sociale in Suedia prin incheierea unui acord.
Pentru ca salariatul sa preia obligatiile de plata a contributiilor sociale trebuie sa se incheie documentele reglementate de legisalatia din Suedia. Nu este suficient un simplu acord.
Prin urmare, angajatorul trebuie sa se intereseze in Suedia la organele fiscale din acest stat cu privire la documentele pe care trebuie sa le intocmeasca/depuna pentru ca salariatul sa preia obligatiile de plata a contributiilor sociale.
Ulterior incheierii acestui acord, salariatul va proceda conform legislatiei din acest stat in ceea ce priveste declararea si plata contributiilor sociale,
Daca intelegerea celor doua parti (angajator si salariat) nu este ca salariatul sa preia plata si declararea contributiilor sociale, angajatorul trebuie sa se intereseze la organele fiscale din Suedia cu privire la documentele pe cae trebuie sa le intocmeasca/depuna pentru a plati el si declara contributiile sociale in acest stat.
In ceea ce priveste impozitul pe venit, conform art. 16 din Conventia intre Republica Socialista Romania si Regatul Suediei pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si avere:
ARTICOLUL 16
Profesiuni dependente
1.Sub rezerva prevederilor art. 17, 19, 20, 21 si 22, salariile si alte remuneratii similare obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata vor fi impozabile numai in acel stat, daca activitatea nu este exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant, remuneratiaobtinuta de acolo este impozabila in acel celalalt stat.
Astfel, inteleg ca salariatul este rezident in Suedia, fapt pentru care, impozitul pe venit se datoreaza in Suedia in baza articolului de mai sus intrucat activitatea se desfasoara in statul in care salariatul este rezident.