Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 a fost adoptat de Senat si urmeaza sa fie supus votului final al Camerei Deputatilor.
Schimbari preconizate, reglementate prin noul proiect:
- modificarea si completarea Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor
zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, in sensul clarificarii notiunii de parinte si includerii unor categorii care nu au fost avute in vedere cum este persoana adulta cu handicap grav, care nu poate sa-si asigure necesitatile de baza ale vietii si care necesita supraveghere permanenta. De asemenea, pentru personalul care nu poate beneficia de zilele libere acordate in conditiile Legii nr. 19/2020 se prevede acordarea unor stimulente financiare la acelasi nivel cu indemnizatia prevazuta pentru perioada zilelor libere.
****
Prin exceptie, in anul 2020, prevederile alin. (1) si (1^1) se aplica si pe perioada imediat urmatoare incetarii starii de urgenta, pana la incheierea anului scolar.
Art. 1 – (1) Se acorda zile libere unuia dintre parinti pentru supravegherea copiilor, in situatia suspendarii cursurilor sau inchiderii temporare a unitatilor de invatamant unde acestia sunt inscrisi, ca urmare a conditiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situatii extreme decretate astfel de catre autoritatile competente cu atributii in domeniu.
(1^1) Se acorda zile libere unuia dintre parinti pentru supravegherea copiilor, inclusiv pe perioada vacantelor scolare, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant si a unitatilor de educatie anteprescolara, ca urmare a starii de urgenta decretate in conditiile legii.
La articolul 1 alineatul (2), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Prevederile alin. (1) se aplica parintilor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au copii cu varsta de pana la 12 ani, inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant sau au copii cu dizabilitati cu varsta de pana la 26 de ani, inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant;
b) locul de munca ocupat nu permite munca la domiciliu sau telemunca.
La articolul I punctul 2, alineatul (3^4) al articolului 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(3^4) Prevederile prezentei legi nu se aplica in cazul in care unul dintre parinti are raportul de munca suspendat pentru intreruperea temporara a activitatii angajatorului, in conditiile art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Prevederile prezentei legi nu se aplica nici in cazul in care celalalt parinte nu realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia situatiei in care este incadrat in grad de handicap grav sau accentuat si astfel este scutit de la plata impozitului pe venit.
***
Schimbari preconizate, conform proiectului:
-> introducerea unor prevederi care sa asigure acordarea, in continuare a stimulentului de insertie si a indemnizatiei de sprijin prevazute de art. 7, respectiv art. 32 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concedil si indemnizatia pentru cresterea copiilor, aprobata prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel incat aceste drepturi sa nu inceteze in situatia in care parintele, ca urmare a instituirii masurilor generate de starea de urgenta se afla in situatii de suspendare sau chiar de incetare a raportului de munca sau de serviciu prin restructurarea/restrangerea activitatii angajatorului. Acordarea drepturilor, in aceste conditii, se realizeaza pe o perioada de 90 de zile, dupa aceasta perioada urmand sa fie reanalizata situatia si sa se aplice prevederile legale corespunzatoare.
-> introducerea postei electronice ca optiune de comunicare intre cetatean si autoritatea administratiei publice centrale sau locale, dupa caz, in vederea stabilirii drepturilor la beneficiile de asistenta sociala.
De asemenea, se introduce posibilitatea prelungirii cu 15 zile a perioadei de solutionare a solicitarilor, in cazuri exceptionale definite ca:
- existenta unor documente care nu respecta conditiile de forma si continut prevazute de lege
- determinarea unor inadvertente intre informatiile din documentele transmise si cele din bazele de date ale altor institutii la care agentiile teritoriale sau autoritatile administratiei publice locale au acces pentru verificarea indeplinirii de catre solicitanti a criteriilor de acordare a drepturilor
- informatiile din documentele transmise sunt imcomplete sau, pe baza acestora nu se poate determina indeplinirea conditiilor de eligibilitate.
Alte propuneri:
- acordarea, fara intrerupere, a beneficiilor de asistenta sociala destinate copiilor si tinerilor care au drept condiitie frecventarea cursurilor scolare, pe perioada instituirii masurilor de urgenta. Fac parte din aceasta categorie alocatia de stat pentru copii, alocatia lunara de plasament si alocatia pentru sustinerea familiei, stimulentul educational si alocatia lunara de grana pentru copiii cu cerinte educationale speciale;
- reglementarea valabilitatii rapoartelor de monitorizare care fac parte din documentele ce stau la baza acordariii unei noi licente pentru serviciile sociale, in concordanta cu prelungirea valabilitatii certificatelor de acreditare si a licentelor, stabilita prin Decretul Presedintelui Romaniei nr. 195/2020
- suportarea din bugetul asigurarilor pentru somaj, pentru perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazl intreruperii temporare sau reducerea activitatii potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, a unei indemnizatii acordata salariatilor, de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020.
- indemnizatia pentru intreruperea temporara sau reducerea activitatii este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii prevazute de Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
- mecanismul de decontare a indemnizatiei din bugetul asigurarilor de somaj, pe baza cererii, a listei persoanelor care beneficiaza de aceasta indeminzatie si documentelor doveditoare, care se transmit electronic la agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca, respectiv a Municipiului Bucuresti
- sumele platite din bugetul asigurarilor pentru somaj se pot reintregi din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene
- alte categorii de profesionisti definiti de Legea nr. 28/2009 privind Codul Civil, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, care nu au calitate de angajatori si care sunt afectati in activitate de efectele starii de urgenta decretata, beneficiaza de o indemnizatie egala cu un salariu minim brut pe tara garantat in plata pentru anul 2020, din bugetul general consolidat
- pe peerioada starii de urgenta, pentru persoanele care beneficiaza de contract de activitate sportiva, conform Legii nr. 69/2000 cu modificarile si completarile ulterioare, a caror activitate se suspenda din initiativa structurii sportive, se va acorda o indemnizatie de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020, indemnizatie care se suporta din bugetul general consolidat