Conform raportului "Gestionarea resurselor publice in perioada starii de urgenta" realizat de Curtea de Conturi la solicitarea Parlamentului si publicat marti, prejudiciile provocate de abaterile de la legislatie in cadrul platilor realizate de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) in masurile speciale de sprijin a angajatilor realizate in timpul starii de urgenta reprezinta aproximativ 0,05% din totalul platilor efectuate.
Potrivit aceluiasi raport, se mentioneaza ca "in perioada starii de urgenta pentru ANOFM au fost instituite atributii specifice constand in plata unor categorii de drepturi, in plus fata de cele platite in mod curent si anume: 1. indemnizatia platita salariatilor ai caror angajatori au redus sau intrerupt activitatea, total sau partial, denumita in continuare indemnizatie acordata angajatorului; 2. indemnizatia decontata din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, aferenta parintilor carora li s-au acordat
zile libere pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, denumita in continuare indemnizatie aferenta parintilor", citeaza Agerpres.
Astfel, aminteste aceeasi sursa,in urma controalelor realizate de agentiile judetene ale ANOFM, Curtea de Conturi a stabilit ca platile reprezentand indemnizatiile acordate angajatorilor, precum si indemnizatiile aferente parintilor, au fost in valoare de 3 miliarde de lei.
Conform raportului, dintre acestea, prejudiciile totale identificate sunt in valoare de 1,6 milioane de lei si provin din aplicarea eronata a cadrului legal de catre entitatea verificata si reprezinta circa 0,05% din totalul platilor, potrivit raportului Curtii de Conturi.
Totodata, potrivit aceleiasi surse, au fost identificate doua tipuri de abateri de la legislatia specifica producatoare ale acestor prejudicii: primul tip de abatere este reprezentata de faptul ca indemnizatia platita salariatilor ai caror angajatori au redus sau intrerupt activitatea, total sau partial, a fost platita, in unele cazuri, fara o verificare a conditiilor de acordare unor salariati, care "nu figureaza cu contracte individuale de munca in registrul general de evidenta a salariatilor, fie nu figureaza cu contractele individuale de munca suspendate (761 mii lei); figureaza in declaratia lunara cu venituri din salarii depusa de angajatori si nu au contractele individuale de munca suspendate in registrul general de evidenta a salariatilor (373 mii lei); aveau incheiate doua contracte individuale de munca, iar angajatorii lor au solicitat simultan indemnizatie (100 mii lei); au beneficiat de sume in cuantum mai mare decat indemnizatia cuvenita potrivit prevederilor legale (148 mii lei)".
Cel de-al doilea tip de abatere identificata de Curtea de Conturi la ANOFM, aminteste Agerpres, vizeaza indemnizatiile acordate parintilor si se refera la "acordarea indemnizatiei in conditiile in care celalalt parinte nu a realizat venituri declarate de angajatori, din contracte individuale de munca si nici nu a figurat cu contracte individuale de munca active in aceeasi perioada (192 mii lei); acordarea indemnizatiei persoanelor ale caror raporturi de munca au fost suspendate si nu aveau dreptul la aceasta indemnizatie (30 mii lei)."
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Angajare minori. Repausul saptamanalIntrebare: Angajatii minori pot presta munca in week-end? (bineinteles cu respectarea repausului de 2 zile consecutive si spor de week-end acordat) exista vreo restrictie?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cumul CIM. Baza de calcul CAS. Contract de mandatIntrebare: Salariat la Asociatia de proprietari cu contract individual de munca part time de 4 ore/zi, cu suma bruta 2100 lei si are alt contract de mandat la alta asociatie de proprietari cu suma bruta de 2000 lei. Pentru calcularea contributiilor se poate cumula sumele de la cele 2 contracte sau este obligatoriu doar la cele CIM fara sa fie luat in calcul cel de mandat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<