Ideal este sa intelegi ca orice echipa de lucru devine o adevarata parghie pentru fiecare membru constituent. Daca stii cum sa te folosesti in mod eficient, corect si etic de relatiile de la locul de munca, la final de luna vei fi mereu in castig.
Inainte de toate, haideti sa stabilim cateva adevaruri universal valabile care guverneaza orice echipa de lucru, indiferent de tipul departamentului sau specificul industriei.
1. Oamenii sunt unici si acest lucru este fenomenal pana la ultima picatura. Slava cerului ca suntem diferiti fiindca doar astfel se poate asigura progresul in orice comunitate ne-am dezvolta.
Accepta faptul ca nu toti oamenii iti sunt asemanatori, nu toti au aceleasi valori, principii, idei si capacitati ca tine. O echipa unita este una in care toti membrii se accepta, cu plusuri si minusuri si sunt dispusi sa faca tot ce se poate cu resursele care exista.
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Medicina muncii un aliat al angajatorului
Portal Codul Muncii
2. Oamenii sunt imbunatatibili. Aceasta este partea cea mai buna, de care sa tii cont intotdeauna, mai ales daca ai de-a face cu oameni de care nu esti pe deplin multumit. Abilitatile si competentele lor TREBUIE sa se imbunatateasca. Nu este un lucru pe care angajatorul si managerii directi trebuie sa il astepte cu sufletul la gura si mainile in san. Este un fapt pe care superiorii trebuie sa il CATALIZEZE prin investitii, incurajari, indrumari, mentorat.
3. Relatiile nelucrate se deterioreaza. Nu este de ajuns sa pui cativa oameni intr-un birou si sa te astepti ca lucrurile sa mearga struna de la sine.
Atunci cand vrei sa ii pui in relatii de subordonare, intersubordonare, superioritate, dubla superioritate interdepartamentala samd, este nevoie de comunicare constanta, de sedinte clare, de fise de post realizate alaturi de profesionisti, de asistenta pentru ca raporturile de munca si colaborare sa se realizeze conform strategiei de management.
Nu este de ajuns sa speri ca toti isi vor intelege rolul si ca lucrurile se vor aseza in mod optim, cumva, in mod miraculos. Miracolele HR sunt la fel de des intalnite precum unicornii.
4. Nu poti anticipa toate greselile si problemele si uneori este fenomenal faptul ca se produc pentru ca ele vor cataliza schimbarea de care echipa/ compania avea nevoie. Pur si simplu cu unele lucruri va trebui sa ai de-a face pe moment, spontan, atunci cand se produc. In aceste situatii, cel mai mult te ajuta calmul, sentimentul ca totul se rezolva daca exista profesionisti gata sa colaboreze pentru un obiectiv comun clar, gandul ca unele greseli te trezesc la realitate si te aduc pe drumul cel mai bun cu putinta.
5. Accepta faptul ca oamenii cu vechime sunt mai importanti decat oamenii nou veniti in echipa. Este total adevarat faptul ca sangele proaspat poate produce sau grabi schimbari majore in departament si implicit la nivelul intregii organizatii. Dar oamenii de baza raman cei care stiu mersul lucrurilor, cunosc istoricul proiectelor, stiu care este rolul fiecarui angajat si care sunt greselile care au adus pierderi financiare si non-financiare echipei in trecut.
Cu alte cuvinte, sunt deja instruiti. Stiu cum sa actioneze astfel incat sa obtina rezultate exceptionale cu minim de investitii.
Evident, solutia ideala este sa pastram intotdeauna o majoritate formata din profesionisti cu vechime, la care sa adaugam in mod constant oameni noi, profesionisti care pot aduce valoare in plus.
6. Uneori, cele mai bune idei vin de la oamenii pe care ii consideri a fi de importanta redusa.
Ana este secretara. Nu are facultate si nici nu are vechime mare in domeniu, insa este singura in masura sa gaseasca cea mai buna solutie cand partenerii vin in vizita, cand sala de sedinte este rezervata pentru urmatoarele 4 zile, cand un proiect a luat o turnura dezastruoasa si directorul financiar se afla in concediu medical. Va gasi solutia pentru ca toata lumea sa se vada cu cine trebuie, la ora potrivita, cu toata documentatia pregatita la timp iar la final toate problemele sa se remedieze rapid.
Mihai este cel mai nou membru al Diviziei de Fiscalitate. Si cu toate acestea, este cel care a propus idei de servicii care au adus incasari record departamentului.
Diana este cea mai noua angajata in cadrul departamentului de vanzari prin telefon. Este si cea care a realizat care sunt cele mai importante motive pentru care rata de achitare este in continuare mica si cum se poate remedia situatia prin investitii minore. In trei luni de la aplicarea strategiilor propuse de ea, compania a incasat primele valuri de profit.
Uneori, ideile trasnet vin de unde te astepti mai putin. Si de foarte multe ori, de la oamenii aparent neimportanti ai enorm de invatat. Doar sa fii dispus sa le acorzi timpul tau, sa ii asculti, sa fii dispus sa le oferi credit si sa investesti in ei cu toata increderea. Si mai ales sa crezi cu tarie ca ideile bune sunt pretutindeni si asteapta sa fie descoperite si puse in aplicare.
La final, realizam ca o echipa este ca un experiment chimic. Un singur strop in plus si poti sa obtii un experiment nereusit. Este in mod evident nevoie de finete, de stil de management, de strategie clara si gandita pana in cele mai mici detalii. Si nu in ultimul rand, este nevoie de putin fler pentru a intoarce din poignet o situatie negativa, in avantajul departamentului si al companiei.
Sa aveti succes, curaj profesional si cariere stralucite!
Maria Nicutar