Editorial, 06.08.2008 - Gabriela Chirazof
Datorita importantei deosebite a sanatatii si securitatii lucratorilor in munca, acest domeniu este reglementat legal de legiuitorul roman prin dispozitii imperative care stabilesc obligatii atat in sarcina angajatorilor, cat si in cea a lucratorilor. Alaturi de dispozitiile Codului muncii care vizeaza subiectul securitatii si sanatatii, a Legii organice – Legea nr. 319/2006 si a normelor de aplicare a acesteia, exista o serie de acte normative adoptate de executiv care transpun reglementari ale Uniunii Europene. Aparitia unor institutii juridice noi, precum munca prin agent de munca temporara, a impus precizarea unor obligatii si in sarcina celor cunoscuti potrivit dispozitiilor Codului muncii, drept utilizatori.
Astfel, pentru a transpune Directiva 91/383/CEE de completare a masurilor destinate sa promoveze imbunatatirea securitatii si sanatatii la locul de munca in cazul lucratorilor care au un raport de munca pe durata determinata sau un raport de munca temporara, Guvernul Romaniei a adoptat H.G. nr. 557/2007, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 407 din 18.06.2007.
Aceasta hotarare are ca scop asigurarea protectiei in domeniul securitatii si sanatatii la locul de munca pentru salariatii incadrati in baza unui contract individual de munca pe durata determinata si salariatii temporari incadrati la agenti de munca temporara.
Angajatorul, astfel cum este definit are obligatia sa asigure acestor salariati aceleasi conditii de munca in domeniul securitatii si sanatatii la locul de munca, in special cu privire la accesul la echipamentele individuale de protectie, de care beneficiaza si ceilalti salariati.
Prin angajator se intelege persoana fizica sau juridica ce se afla in raporturi de munca ori de serviciu cu lucratorul respectiv si care are responsabilitatea intreprinderii si/sau unitatii.
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Aceleasi obligatii prevazute le are si utilizatorul, cu exceptia situatiei in care, prin contractul de punere la dispozitie, dotarea cu echipamente individuale de protectie este in sarcina agentului de munca temporara.
Utilizatorul este angajatorul caruia agentul de munca temporara ii pune la dispozitie un salariat temporar pentru indeplinirea unor anumite sarcini precise si cu caracter temporar.
H.G. nr. 557/2007 statueaza o serie de alte obligatii pe care atat angajatorul, cat si utilizatorul le au fata de salariati.
In concluzie, prevederile Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 si ale actelor normative elaborate in aplicarea acesteia se aplica si salariatilor incadrati in baza unui contract individual de munca pe durata determinata, cat si celor temporari incadrati la agenti de munca temporara.
___________________________________________________________________
Cum sa aplicati noua Lege 319/2006 in firma dvs.? Descoperiti solutii practice de protectia muncii si informatii sigure prin newsletterul Securitatea si Sanatatea in Munca. 100% GARANTAT!
___________________________________________________________________