Conform art. 6 din
Legea 319/2006, angajatorul are obligatia de a a sigura securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de munca.
In vederea asigurarii conditiilor de securitate si sanatate in munca si pentru prevenirea accidentelor si a bolilor profesionale, angajatorii au obligatia sa obtina autorizatia de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca, inainte de inceperea oricarei activitati (art. 3 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii 319/2006, aprobate prin HG 1425/2006).
ATENTIE!
In cazul in care un angajator apeleaza la servicii externe, acesta nu este exonerat de responsabilitatile sale in acest domeniu.
"In cadrul companiei noastre avem desemnat un lucrator pentru SSM - conform legislatiei in cauza exista si o decizie in care sunt precizate si responsabilitatile, dar nu este clar definita responsabilitatea de a intocmi fisa de expunere la riscuri, aceste responsabilitati care se regasesc si in lege. Intrebarea este pentru realizarea angajarii, realizarea controlului medical periordic, sau alta situatie care se impune sa se modifice fisa de expunere la riscuri - cine este responsabil, din punct de vedere legal cu intocmirea fisei de expunere la riscuri pentru fiecare pozitie din companie. In cadrul companiei s-a efectuat si este facuta si evaluare a factorilor de risc."
Obligatiile lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca nu aduc atingere principiului responsabilitatii angajatorului.
In cadrul responsabilitatilor sale, angajatorul are obligatia sa ia masurile necesare pentru:
a) asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor;
b) prevenirea riscurilor profesionale;
c) informarea si instruirea lucratorilor;
d) asigurarea cadrului organizatoric si a mijloacelor necesare securitatii si sanatatii in munca.
Angajatorul are obligatia sa urmareasca adaptarea masurilor prevazute lit. a) – d), tinand seama de modificarea conditiilor, si pentru imbunatatirea situatiilor existente.
Angajatorul are obligatia sa implementeze aceste masuri pe baza urmatoarelor principii generale de prevenire:
b) evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;
c) combaterea riscurilor la sursa;
d) adaptarea muncii la om, in special in ceea ce priveste proiectarea posturilor de munca, alegerea echipamentelor de munca, a metodelor de munca si de productie, in vederea reducerii monotoniei muncii, a muncii cu ritm predeterminat si a diminuarii efectelor acestora asupra sanatatii;
e) adaptarea la progresul tehnic;
f) inlocuirea a ceea ce este periculos cu ceea ce nu este periculos sau cu ceea ce este mai putin periculos;
g) dezvoltarea unei politici de prevenire coerente care sa cuprinda tehnologiile, organizarea muncii, conditiile de munca, relatiile sociale si influenta factorilor din mediul de munca;
h) adoptarea, in mod prioritar, a masurilor de protectie colectiva fata de masurile de protectie individuala;
i) furnizarea de instructiuni corespunzatoare lucratorilor.
Doi specialisti de calibru in domeniul SSM sunt gata sa va dezvaluie toate secretele acestui domeniu extrem de sensibil!
Va invitam sa participati in perioada 21-24 noiembrie 2019 la
Seminarul National de Securitate si Sanatate in Munca,
detalii AICI >>
Fara a aduce atingere obligatiilor mentionate mai sus, angajatorul desemneaza unul sau mai multi lucratori pentru a se ocupa de activitatile de protectie si de activitatile de prevenire a riscurilor profesionale din intreprindere si/sau unitate, denumiti in continuare lucratori desemnati.
Lucratorii desemnati nu trebuie sa fie prejudiciati ca urmare a activitatii lor de protectie si a celei de prevenire a riscurilor profesionale.
Lucratorii desemnati trebuie sa dispuna de timpul necesar pentru a-si putea indeplini obligatiile ce le revin prin prezenta lege.
Daca in intreprindere si/sau unitate nu se pot organiza activitatile de prevenire si cele de protectie din lipsa personalului competent, angajatorul trebuie sa recurga la servicii externe.
In cazul in care angajatorul apeleaza la serviciile externe acestea trebuie sa fie informate de catre angajator asupra factorilor cunoscuti ca au efecte sau sunt susceptibili de a avea efecte asupra securitatii si sanatatii lucratorilor si trebuie sa aiba acces la informatiile privind riscurile pentru securitate si sanatate in munca, precum si masurile si activitatile de prevenire si protectie atat la nivelul intreprinderii si/sau unitatii, in general, cat si la nivelul fiecarui post de lucru si/sau fiecarei functii precum si masurile luate.
Pentru a putea sa desfasoare activitatile de prevenire si protectie, lucratorul desemnat trebuie sa indeplineasca cel putin cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca astfel:
a) Cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca corespunzatoare nivelului mediu sunt:
a)studii in invatamantul liceal filiera teoretica in profil real sau filiera tehnologica in profil tehnic;
b) curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu continut minim si o durata de cel putin 80 de ore.
Nivelul mediu se atesta prin diploma de studii si certificatul de absolvire.
Angajatorul va stabili numarul de lucratori desemnati in functie de marimea intreprinderii si/sau unitatii si/sau riscurile la care sunt expusi lucratorii, precum si de distributia acestora in cadrul intreprinderii si/sau unitatii.
IMPORTANT:
Angajatorul trebuie sa asigure mijloacele adecvate si timpul necesar pentru ca lucratorii desemnati sa poata desfasura activitatile de prevenire si protectie conform fisei postului.