Dispozitie versus decizie. In ce situatii folosim cele doua formulare?

17 Octombrie 2013
17 Octombrie 2013
Formulare si AdeverinteHG 500/2011dispozitiedeciziedispozitia
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X



Potrivit definitiei furnizate de Dictionarul Explicativ al Limbii Romane DECÍZIE, decizii, s. f. 1. Hotarare luata in urma examinarii unei probleme, a unei situatii etc., solutie adoptata (dintre mai multe posibile); rezolutie.  Hotarare luata de un organ al administratiei de stat sau de un organ de jurisdictie.

Definitia pentru DISPOZITIE, dispozitii, s. f. 1. este urmatoarea:

Prevedere obligatorie cuprinsa intr-o lege sau intr-un regulament; masura sau hotarare luata de un organ ierarhic superior si obligatorie pentru organul in subordine.  Loc. adv. La dispozitie = la indemana.

In domeniul relatiilor de munca, Legea 53/2003 - Codul muncii, republicat, reprezinta cadrul legal pe baza caruia angajatorul isi poate fundamenta emiterea unor dispozitii sau a unor decizii la nivelul unitatii.

In acest context, mentionam ca potrivit prevederilor art. 40 alin. (1) lit.c) din Codul muncii, republicat, angajatorul are dreptul sa dea dispozitii cu caracter obligatoriu pentru salariat, sub rezerva legalitatii lor. Un exemplu in acest sens il reprezinta delegarea sau, dupa caz, detasarea salariatului din dispozitia angajatorului (art.43 si art.45).

De asemenea, Codul muncii, republicat, precum si celelalte acte normative incidente domeniului, precizeaza si cazurile in care este necesara emiterea unor decizii la nivelul unitatii. In acest sens, mentionam cu titlu de exemplu: decizia de constatare a cazului de incetare de drept a contractului individual de munca pentru situatiile prevazute la art. 56 alin. (1) lit. c) - j) (art. 56 alin.(2) din Codul muncii, republicat), decizia de concediere (art.76 din Codul muncii, republicat), constatarea sanctiunii disciplinare (art.248 alin. (3) din Codul muncii, republicat), nominalizarea persoanei/persoanelor responsabile de completarea si transmiterea registrului electronic privind evidenta salariatilor (art. 2 alin. (5) din HG 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, cu modificarile si completarile ulterioare).

In concluzie, fata de cele mentionate anterior apreciem ca, angajatorul are posibilitatea de a lua anumite hotarari care pot imbraca forma unor dispozitii cu caracter obligatoriu pentru proprii salariati, sub rezerva legalitatii acestora, care vor fi materializate ca si document administrativ prin emiterea unei decizii, aspecte ce trebuie, asa cum mentionam anterior, cuprinse si reglementate astfel in regulamentul intern al unitatii.  

Sursa: PortalCodulmuncii.ro

NOUTATI din Legislatia muncii

Ati modificat Regulamentul Intern conform noutatilor legislative?


Hotararea Guvernului 970 a  MODIFICAT Regulamentul Intern!

Scapati ACUM de stresul intocmirii Regulamentului Intern!

In lucrarea Regulament Intern. Modele editabile. Legislatie comentata. Studii de caz gasiti modificarile din lege si MODELELE Editabile!

Vezi AICI 10 modele gata redactate de Regulament Intern >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]