Metoda consta in identificarea tuturor factorilor de risc existenti la locul de munca analizat pe baza unor liste de control prestabilite si cuantificarea dimensiunii riscului pe baza combinatiei dintre gravitatea si frecventa consecintei maxime posibile asupra organismului uman.
Veti obtine in final nivelurile de risc partiale pentru fiecare factor de risc si nivelul de risc global pentru intregul sistem analizat (loc de munca).
Cand poate fi utilizata metoda?
Puteti utiliza aceasta metoda:
- cand demarati o activitate, respectiv in faza de conceptie si proiectare a locurilor de munca;
- cand desfasurati deja o activitate, respectiv in faza de exploatare a locurilor de munca.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Care sunt etapele metodei?
Metoda INCDPM de evaluare a riscurilor cuprinde cel putin urmatoarele etape:
1) Se constituie echipa de evaluare;
2) Se defineste sistemul de analizat;
3) Se identifica factorii de risc din sistem;
4) Se evalueaza riscurile de accidentare si imbolnavire profesionala;
5) Se ierarhizeaza riscurile si se stabilesc prioritatile de prevenire;
6) Se propun masurile de prevenire.
Sfaturi
Din echipa de evaluare pot face parte si reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Inainte de inceperea evaluarii, toti membrii echipei de evaluare trebuie sa cunoasca metoda de evaluare si locul de munca analizat.
---
Care sunt instrumentele de lucru utilizate in cadrul metodei?
- lista de identificare a factorilor de risc – cuprinde principalele categorii de factori de risc de accidentare si imbolnavire profesionala existenti intr-un sistem de munca;
- lista de consecinte posibile ale actiunii factorilor de risc – cuprinde categoriile de leziuni si vatamari ale integritatii si sanatatii organismului uman si localizarea lor posibila;
- scala de cotare a gravitatii si probabilitatii consecintelor actiunii factorilor de risc – cuprinde o grila de clasificare a consecintelor in clase de gravitate si clase de probabilitate a producerii lor;
- grila de evaluare a riscurilor – cu ajutorul ei, se realizeaza exprimarea efectiva a riscurilor existente la locul de munca analizat;
- scala de incadrare a nivelurilor de risc/securitate a muncii – cu ajutorul ei, se apreciaza nivelul de risc previzionat;
- fisa de evaluare a locului de munca – cuprinde toate operatiile de identificare si evaluare a riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala;
- fisa de masuri propuse – cuprinde masurile de prevenire rezultate din evaluarea locului de munca din punct de vedere al riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala.
Util
Informatiile din Fisele de masuri ale tuturor locurilor de munca din organizatie vor sta la baza elaborarii Planului de prevenire si protectie, o alta obligatie legala a dvs. in calitate de angajator.