Pentru ce evenimente considerate obligatii cetatenesti este obligata societatea sa plateasca salariatul care absenteaza? In cazul in care un angajat este solicitat pentru o convocare de catre organele de Politie, este societatea obligata sa efectueze si plata acelor zile?
Raspuns:
Nu exista o definire legala a obligatiilor cetatenesti sau o enumerare limitativa (exhaustiva) a acestora, asa incat in continuare vom prezenta o serie de situatii care apreciem ca se pot grupa sub o astfel de denumire.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii prestate de angajat, asa incat regula este ca atata timp cat salariatul nu presteaza munca pentru angajator, nici acesta din urma nu are obligatia acordarii salariului pentru zilele in care salariatul nu a prestat efectiv activitatea, deoarece cauza contraprestatiei din partea angajatorului in acest caz lipseste. Cu toate acestea, exista in anumite situatii si posibilitatea platii salariatului pe periode in care acesta nu munceste efectiv, daca legea prevede in mod expres aceasta.
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
250 Modele Fise de Post
Un exemplu in acest sens este HG 1502/2009 privind organizarea si desfasurarea recensamantului populatiei si al locuintelor din Romania in anul 2011, unde legiuitorul a prevazut in cazul personalului care apartine administratiei publice locale si cei ai serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe de specialitate a administratiei publice centrale ca sunt scutiti de toate sarcinile care le revin la unitatile unde sunt incadrati si beneficiaza de toate drepturile salariale, potrivit legii, pe intreaga perioada de participare la lucrarile de recensamant.
Asadar, desi nu presteaza efectiv activitatea, personalul din cadrul autoritatilor mentionate de legiuitor care va participa la lucrarile de recensamant va primi pe toata perioada salariul integral.
Mai mult, observam ca prin contractele colective de munca au fost prevazute astfel de drepturi de plata a salariatului chiar daca lipseste (motivat) de la locul de munca. Astfel, de exemplu, potrivit art. 11 din HG 1364/2006, donatorul de sange are dreptul sa primeasca, la cerere, pentru fiecare donare efectiva, urmatoarele:
a)7 tichete de masa pentru produse alimentare, eliberate de institutia de profil;
b) o zi libera de la locul de munca, in ziua donarii, in cazul donatorilor de sange salariati; o zi scutire de frecventa, in ziua donarii, in cazul elevilor, studentilor si militarilor;
c) decontarea cheltuielilor de transport in comun din ziua donarii intre localitatea de domiciliu/resedinta inscrisa in actul de identitate si localitatea unde isi are sediul institutia la care se efectueaza donarea de sange; in cazul in care donarea se face la institutia de profil din localitatea de domiciliu sau din localitatea in care este angajat, donatorul are dreptul la abonament cu reducere de 50% pentru transportul in comun, pe baza actelor doveditoare, pentru o perioada de o luna.
Aceasta zi libera acordata de legiuitor a fost instituita ca zi platita prin contractul colectiv de munca unic la nivel national si prin celelalte contracte subsecvente acestuia. Astfel, ziua in care salariatul doneaza sange este zi libera astfel cum prevede legea, insa este platita daca prin contractul colectiv de munca aplicabil este reglementata astfel. Potrivit art. 46 lit. d) din Legea 446/2006 privind pregatirea populatiei pentru aparare, angajatorii au obligatia sa suspende, in conditiile legii, raporturile de munca sau raporturile de serviciu care presupun absenta de la locul de munca, dupa caz, ale salariatilor care indeplinesc serviciul militar in conditiile prevazute la art. 3 alin. (5).
Angajatorii sunt obligati sa pastreze locul de munca pe toata durata cat salariatii isi indeplinesc indatoririle militare. Pe durata suspendarii raporturilor de munca, salariatii nu vor beneficia de venituri salariale platite de angajator, asa cum rezulta din dispozitia art. 49 alin. (2) din Codul muncii, republicat. In speta nu se precizeaza calitatea celui chemat la Politie.
Conform art. 175 alin. (1) din Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare, chemarea unei persoane in fata organului de urmarire penala sau a instantei de judecata se face prin citatie scrisa. Citarea se poate face si prin nota telefonica sau telegrafica.
Astfel, in cazul salariatului chemat in fata organului de urmarire penala, angajatorul nu se poate opune invoirii acestuia. Astfel, salariatul trebuie sa se prezinte la locul, ziua si ora indicate in citatie, astfel incat absenta de la locul de munca va fi motivata. Plata salariului pe durata absentei de la locul de munca este prevazuta de Codul de procedura penala in privinta persoanelor chemate ca martori, experti sau interpreti.
Astfel, art. 190 alin. (2) din Codul de procedura penala prevede ca martorul, expertul si interpretul care sunt salariati au dreptul si la venitul de la locul de munca, pe durata lipsei de la serviciu, pricinuita de chemarea la organul de urmarire penala sau la instanta de judecata, iar potrivit alin. (6) din acelasi articol, suma care reprezinta venitul aratat in alin. 2 se plateste de cel la care lucreaza martorul, expertul sau interpretul.
Asadar, potrivit dispozitiilor Codului de procedura penala, persoana va primi salariu pe perioada absentei de la locul de munca datorata convocarii de catre organul de urmarie penala in calitate de martor, expert sau interpret, iar acesta va fi platit de angajatorul la care lucreaza salariatul.