Stiti, desigur, ce avantaje are delegarea: veti castiga mai mult timp pentru a va concentra asupra sarcinilor manageriale cu adevarat importante. Angajatii vor lucra singuri, fiind totodata motivati.
Si totusi, de obicei, in practica sarcinile nu sunt delegate in mod consecvent. Deseori angajatii se plang ca seful se amesteca fara a cunoaste amanuntele, ca fiecare „mana de ajutor" nu face decat sa fixeze urmatorii pasi si ca sunt nevoiti sa ceara permisiunea de a lua singuri decizii.
Pentru a savura avantajele delegarii, nu trebuie sa transmiteti numai sarcina. Delegati toate drepturile si responsabilitatile corespunzatoare.
1 Delegarea sarcinilor
In principiu, pot fi delegate toate sarcinile care nu tin de sfera sarcinilor manageriale. Trebuie insa sa evitati o delegare aparenta, care ia nastere atunci cand oferiti in amanunt toate datele pentru solutionarea sarcinii. Specificati doar termenul exact de rezolvare si costurile, lasand toate celelalte amanunte in seama angajatului:
- alegerea mijloacelor;
- pasii pentru atingerea obiectivului;
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Diurna legala in Romania si in strainatate
- membrii echipei care va raspunde de rezolvarea acestuia.
2 Restrangerea birocratiei
Bineinteles, spatiul in care un angajat isi poate desfasura in voie activitatea nu este lipsit de reguli. Fiti atent ca aceste linii directoare sa nu limiteze prea mult libertatea de actiune a angajatului.
- Verificati relevanta instructiunilor si liniilor directoare.
- Micsorati numarul liniilor directoare. Pastrati-le numai pe cele esentiale.
- Discutati despre aceste reguli cu angajatii si colegii dvs.
3 Punerea in joc a competentelor necesare
Puneti in joc toate competentele necesare rezolvarii sarcinii, cum ar fi de exemplu:
- dreptul de a da indicatii colegilor cu sarcini subordonate;
- dreptul de a dispune de un buget;
- accesul la informatii;
- dreptul de a semna anumite documente.
Informati-i in scris pe colegii din alte departamente despre competentele atribuite. In caz contrar, se poate ajunge la conflicte sau la rezolvarea acelorasi sarcini de catre doua persoane diferite.
4 Intocmirea unei liste cu sarcinile delegate
Intocmiti o lista a sarcinilor delegate pentru a va face o imagine clara despre competentele angajatilor si intelegerile stabilite.
5 Asumarea raspunderii
Asumati-va si dvs. raspunderea pentru fiecare sarcina delegata.
Faptul ca angajatul caruia ii delegati sarcina isi asuma raspunderea pentru actiunile proprii nu va scuteste de raspunderea dvs. manageriala,care consta in:
- Selectarea corecta a angajatului. Dispune acesta de cunostinte, indemanare si calitati pentru a face fata solicitarii postului pe care il ocupa?
- Planificarea obiectivelor. Cele mai clare sunt obiectivele cantitative.
Discutati-le impreuna cu angajatul si fixati in scris data de rezolvare.
- Verificati daca sarcina delegata poate fi solutionata la termen.
- Incurajati angajatii, discutand frecvent problemele pe care le intampina.
6 Nu va amestecati in rezolvarea sarcinilor delegate
Ca manager aveti dreptul de a verifica daca sarcinile stabilite sunt respectate. Exprimati-va aprecierea sau criticile, dar evitati sa va amestecati in rezolvarea sarcinilor angajatului. In caz contrar, angajatul va fi nevoit sa depinda de deciziile si indicatiile pe care i le dati si sa va puna intrebari pentru cele mai mici si mai nesemnificative lucruri.