Dan Armeanu, vicepresedintele ASF, responsabil cu activitatea dedicata Sectorului Sistemului de Pensii Private, a anuntat la inceputul acestei saptamani ca Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a propus un set de facilitati fiscale de care sa beneficieze angajatorii care doresc infiintarea unui fond de pensii ocupationale.
"Diversificarea surselor de venit la pensie a reprezentat o tema de interes in ultimii 10 ani, odata cu infiintarea fondurilor de pensii private, pilon II si pilon III, iar subiectul merita sa fie revazut si argumentat, din perspectiva adoptarii cadrului legal ce reglementeaza functionarea fondurilor de pensii ocupationale, care completeaza sistemul pensiilor private cu o noua componenta. Pe langa elaborarea legislatiei secundare, ASF a propus un set de facilitati fiscale de care sa beneficieze angajatorii care doresc infiintarea unui fond de pensii ocupationale. in conditiile schimbarii structurii de varsta a populatiei, datorate cresterii sperantei de viata si scaderii natalitatii, tendinta care se va mentine in urmatoarele decenii, sistemului de pensii de stat va fi supus unor presiuni mari pentru a asigura un trai decent si indestulator. Solutia adoptata la nivel international pentru eliminarea dependentei exclusive de pensia de stat a constat in promovarea pensiilor private, complementare pensiei de stat. Fondurilor de pensii private, atat cele obligatorii, dar in special cele facultative, vor asigura un venit care va suplimenta componenta de stat a pensiei si va contribui la reducerea diferentei intre venitul din salariu si venitul din pensie", a explicat Armeanu, intr-un punct de vedere transmis Agerpres.
Conform aceleiasi surse, acesta considera ca dezvoltarea segmentului pensiilor facultative (Pilon III) si ocupationale (Pilon IV) este un obiectiv realizabil daca se modifica si comportamentul de economisire al populatiei.
"Cresterea componentei pensiilor facultative atat cele personale, pilon III, cat si cele ocupationale, pilon IV, se poate realiza prin modificarea comportamentului de economisire si prin redirectionarea catre fondurile de pensii pilon III si pilon IV a unei parti din economiile realizate prin intermediul depozitelor bancare. Astfel, economisirea pe termen scurt din depozitele bancare se poate transforma in economisire pe termen lung prin intermediul fondurilor de pensii private. Mai mult, tinand cont de raportul supraunitar depozite - credite, economisirea "blocata" in sectorul bancar poate fi valorificata de fondurile de pensii cu efecte de multiplicare in economie. Aceasta abordare noua va asigura la nivel macroeconomic dezvoltare sustenabila, iar la nivel individual securitate si bunastare financiara la pensie. Spre deosebire de fondurile de pensii pilon II si pilon III, functionarea fondurilor de pensii ocupationale, pilon IV, se bazeaza pe implicarea angajatorului, in calitate de initiator al unei scheme de pensii ocupationale pentru angajatii proprii, in virtutea faptului ca achita contributii la un fond de pensii ocupationale. Acesta dispune de o anumita flexibilitate cu privire la tipul schemei pe care o propune, cu contributii definite sau contributii definite cu garantii, precum si cu privire la stabilirea cuantumului contributiilor, care poate diferi in functie de criterii precum vechimea, functia detinuta si, drepturile salariale.", a spus vicepresedintele ASF, pentru aceeasi sursa.
Dan Armeanu considera ca adaugarea pensiilor ocupationale pe lista beneficiilor oferite de companii ar ajuta la cresterea atractivitatii angajatorului, precum si la consolidarea relatiei angajator-angajat si la imbunatatirea retentiei angajatilor.
"Oferirea de pensii ocupationale va contribui la cresterea atractivitatii angajatorului si la consolidarea relatiei angajator - angajat, contributia la fond fiind un factor de retentie si fidelizare al angajatilor, angajatorul avand posibilitatea de a aplica clauza de vesting, prin care poate amana cu maxim 3 ani data dobandirii de catre angajat a dreptului de proprietate asupra activului la fond obtinut in urma contributiilor platite de angajator. Din perspectiva angajatorului avantajele rezida in stabilitatea crescuta a personalului si costuri reduse de selectare si training a unor noi salariati. Posibilitatea de a diferentia nivelul contributie platite de angajator reprezinta si o modalitate de motivare si recompensare a salariatilor, acestia la randul lor fiind interesati sa creasca productivitatea si totodata profitabilitatea intreprinderii, astfel incat aceasta sa-si mentina capacitatea financiara pentru a contribui la fondul de pensii ocupationale", a explicat acesta.
De asemenea, a subliniat care vor fi alte avantaje pentru angajatori, in cazul in care vor aplica schema pensiilor ocupationale.
"Cu un cost al capitalului mai redus, societatile respective pot sa isi creasca profitabilitatea, ceea ce va conduce la realizarea de venituri mai mari ale statului din impozite, venituri care pot fi ulterior investite in infrastructura sociala. In considerarea experientei dobandite de administratorii de fonduri de pensii administrate privat, s-a diversificat paleta de investitii a fondurilor, cu investii in valori mobiliare tranzactionate pe piete reglementate emise de fonduri sau societati care desfasoara activitati de dezvoltare si promovare imobiliare, cu investitii private de capital, precum si cu actiuni si obligatiuni emise de societatile de proiect, ceea ce creeaza premisa largirii universului investitional", a adaugat vicepresedintele ASF, citat de aceeasi sursa.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Imputernicire director economic societateIntrebare: In cazul unei firme cu unic asociat care este angajat in functia de administrator si care are angajata o alta persoana in functia de director economic, pentru ca acesta din urma sa poata semna acte oficiale in numele administratorului este nevoie de imputernicire notariala sau este suficienta fisa postului?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incetare CIM in temeiul art. 31 alin. (3) din Codul muncii din initiativa angajatoruluiIntrebare: O persoana care a avut un contract de munca timp de 20 de ani, si-a dat demisia, apoi fara sa existe pauza intre contracte, s-a angajat la o alta firma pe o perioada nedeterminata cu proba de 3 luni, poate solicita indemnizatia de somaj in cazul in care i se incheie contractul conform Articolului 31 alin. (3) din CM dupa primele 2 saptamani de activitate?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<