"Pentru un SRL cu peste 50 de angajati, in afara de Regulamentul Intern (si bineinteles, Contractul Colectiv de Munca), mai este necesar si Regulament de Organizare si Functionare?"
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: peste 50 angajati
• Cod CAEN: 2222
Raspunsul specialistului:
Regulamentul de organizare si functionare este tot un act juridic elaborat de catre angajator, dar el cuprinde indeosebi precizarea elementelor de structura ale angajatorului – persoana juridica. Sunt precizate atributiile si conducerea fiecarui departament, sectie, sector, birou, agentie, subunitate, sediu secundar fara personalitate juridica, sucursala etc. Este precizat raportul dintre acestea si organismele de conducere in unitate, luarea deciziilor si aplicarea lor.
Regulamentul de organizare si functionare priveste deci mai putin raportul dintre angajator si salariati, ci vizeaza mai mult structura interna a unitatii angajatoare.
ROF - Regulamentul de organizare si functionare - nu este obligatoriu.
Angajatorul are dreptul, nu obligatia intocmirii acestuia, iar inspectorul de munca nu va putea pretinde prezentarea acestui document si nu va putea sanctiona angajatorul care nu l-a elaborat. Totusi, intocmirea ROF poate fi utila, indeosebi in cazul companiilor de dimensiuni medii si mari, deoarece:
- el fundamenteaza fisele posturilor;
- va putea fi folosit in ipoteza unei concedieri colective, pentru identificarea posturilor care se desfiinteaza;
- cuprinde structura functionala a unitatii;
- reprezinta expresia personalitatii juridice a angajatorului. Intr-adevar, potrivit Codului civil, orice persoana juridica trebuie sa aiba o organizare de sine statatoare. Or, aceasta organizare este stabilita tocmai prin ROF.
In unitatile de stat, Regulamentul de organizare si functionare se stabileste prin act normativ.
Exemple:
- Regulamentul de organizare si functionare a Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 880/2002, ulterior modificat prin Hotararea Guvernului nr. 415/2007;
- Regulamentul de Organizare si Functionare a institutiei Avocatul Poporului, aprobat prin Hotararea Biroului Permanent al Senatului nr. 5/2002, ulterior modificat prin Hotararea nr. 6/2007;
- Regulamentul de organizare si functionare a Administratiei Fondului de mediu, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1/2006, ulterior modificat prin Hotararea Guvernului nr. 832/2008 si prin Hotararea Guvernului nr. 79/2011;
- Regulamentul privind organizarea si functionarea Comisiei pentru Securitate Biologica, aprobat prin Ordinul Ministerului Mediului si Dezvoltarii Durabile nr. 98/2008 etc.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Suspendare unilaterala a unor clauze din CCMIntrebare: Printr-o decizie interna, conducatorul unitatii a suspendat unilateral o serie de clauze din contractul colectiv de munca la nivel de unitate pe motiv ca acestea nu sunt economicoase. Este vorba de clauzele care prevad ca liderii de sindicat care sunt scosi din productie, acestia avand avantaje foarte mari si produc prejudicii societatii. Este posibila o anulare in instanta a deciziei respective?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Angajare cetatean strain din Sri Lanka. Documente calificareIntrebare: Revin asupra spetei prezentate mai sus deoarece acum am realizat ca de fapt nu ni s-a pus la dispozitie diploma de calificare pt unul dintre cetatenii din Sri Lanka, respectiv pt electrician. Am primit avizul de munca pe care sunt specificate urmatoarele: pentru obtinerea vizei de lunga sedere / permisului de sedere in scop de munca in calitate de lucrator permanent, cod cor 311306 Tehnician energetician / electrician. In aceasta situatie, avand avizul de munca eliberat de IGI pe care este...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<