"Pentru un SRL cu peste 50 de angajati, in afara de Regulamentul Intern (si bineinteles, Contractul Colectiv de Munca), mai este necesar si Regulament de Organizare si Functionare?"
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: peste 50 angajati
• Cod CAEN: 2222
Raspunsul specialistului:
Regulamentul de organizare si functionare este tot un act juridic elaborat de catre angajator, dar el cuprinde indeosebi precizarea elementelor de structura ale angajatorului – persoana juridica. Sunt precizate atributiile si conducerea fiecarui departament, sectie, sector, birou, agentie, subunitate, sediu secundar fara personalitate juridica, sucursala etc. Este precizat raportul dintre acestea si organismele de conducere in unitate, luarea deciziilor si aplicarea lor.
Regulamentul de organizare si functionare priveste deci mai putin raportul dintre angajator si salariati, ci vizeaza mai mult structura interna a unitatii angajatoare.
ROF - Regulamentul de organizare si functionare - nu este obligatoriu.
Angajatorul are dreptul, nu obligatia intocmirii acestuia, iar inspectorul de munca nu va putea pretinde prezentarea acestui document si nu va putea sanctiona angajatorul care nu l-a elaborat. Totusi, intocmirea ROF poate fi utila, indeosebi in cazul companiilor de dimensiuni medii si mari, deoarece:
- el fundamenteaza fisele posturilor;
- va putea fi folosit in ipoteza unei concedieri colective, pentru identificarea posturilor care se desfiinteaza;
- cuprinde structura functionala a unitatii;
- reprezinta expresia personalitatii juridice a angajatorului. Intr-adevar, potrivit Codului civil, orice persoana juridica trebuie sa aiba o organizare de sine statatoare. Or, aceasta organizare este stabilita tocmai prin ROF.
In unitatile de stat, Regulamentul de organizare si functionare se stabileste prin act normativ.
Exemple:
- Regulamentul de organizare si functionare a Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 880/2002, ulterior modificat prin Hotararea Guvernului nr. 415/2007;
- Regulamentul de Organizare si Functionare a institutiei Avocatul Poporului, aprobat prin Hotararea Biroului Permanent al Senatului nr. 5/2002, ulterior modificat prin Hotararea nr. 6/2007;
- Regulamentul de organizare si functionare a Administratiei Fondului de mediu, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1/2006, ulterior modificat prin Hotararea Guvernului nr. 832/2008 si prin Hotararea Guvernului nr. 79/2011;
- Regulamentul privind organizarea si functionarea Comisiei pentru Securitate Biologica, aprobat prin Ordinul Ministerului Mediului si Dezvoltarii Durabile nr. 98/2008 etc.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Incadrarea deplasarii salariatului se stabileste in functie de motivul deplasariiIntrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Fisa de post pentru Inginer de dezvoltare a produselor softwareIntrebare: Va rog sa-mi trimiteti un model fisa de post pentru codul COR 251207: Inginer de dezvoltare a produselor software.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<