La acordarea tichetelor cadou oferite pentru copiii minori ai salariatilor cu ocazia Pastelui, 1 iunie, Craciunului, in limita de 150 ron pentru fiecare copil, inclusiv pentru tichete cadou oferite salariatelor pentru 8 martie, care sunt taxele datorate in acordarea acestor tichete?
Raspuns:
Tichetele cadou acordate potrivit Legii nr. 193/2006, dupa data de 1 iulie 2010, reprezinta avantaje impozabile potrivit includerii lor in cadrul art. 55 alin. (3) din Codul fiscal. Asadar, incepand cu aceasta data, tichetele cadou vor reprezenta avantaje impozabile la nivelul salariatilor care le primesc.
Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (3) astfel cum au fost completate prin Hotararea Guvernului nr. 791/2010 vin sa precizeze, la pct. 70 lit. i), ca la stabilirea venitului impozabil se au in vedere si tichetele cadou indiferent daca acestea sunt acordate potrivit destinatiilor si cuantumului prevazute de art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal. Indiferent daca aceste tichete cadou se vor acorda pe destinatiile si in cuantumul prevazut de art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, respectiv in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si in beneficiul angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei, vor fi tratate ca avantaje in natura.
Prin urmare, chiar acordate pe destinatiile prevazute la art. 55 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal si in limita a 150 lei, sau in cuantum superior, vor fi considerate avantaje impozabile, si se vor cumula in luna in care se acorda in vederea impozitarii cu celelate venituri de natura salariala acordate.
Includerea tichetelor cadou in cadrul art. 55 alin. (3) din Codul fiscal, si tratarea lor drept avantaje de natura salariala, chiar si in situatia in care ele sunt acordate pentru evenimentele ce se incadreaza la cheltuieli sociale, conduce la calculul pe langa impozit pe salarii a contributiior sociale obligatorii. In aceasta noua abordare de venituri impozabile, tichetele cadou tratate drept avantaje asimilate salariilor, fac obiectul contributiilor obligatorii calculate in raport cu veniturile din salarii.
Prevederile pct. 11.2. din Hotararea Guvernului nr. 1.317/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 823 din 6 octombrie 2006, precizeaza intr-adevar ca asupra sumelor corespunzatoare tichetelor cadou acordate de angajator nu se calculeaza si nu se retin nici pentru salariat, nici pentru angajator, contributiile obligatorii de asigurari sociale, prevazute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, contributiile la bugetul asigurarilor pentru somaj, prevazute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, contributiile obligatorii pentru asigurarile de sanatate, prevazute de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, si nici contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajatori, prevazuta de Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale. In ceea ce priveste prevederile ale pct. 11.2 din Normele metodologice pentru aplicarea Legii 193/2006 aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 1317/2006 cu privire la necalcularea si neretinerea contributiilor sociale, consideram ca au devenit caduce dupa 2008, iar in contextul actual nu mai sunt aplicabile, datorita acceptiunii noi date tichetelor cadou.
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Cu atat mai mult, odata cu introducerea in baza impozabila a tuturor tipurilor de tichete ce pot fi acordate de angajator, prvederile Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 a mentionat pastrarea doar a celor privind scutirea de la plata contributiilor sociale doar pentru tichetele de masa si de vacanta, pe cale de consecinta nerecunoscandu-se pe cele referitoare la tichetele cadou si la tichetele de cresa.
In ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale, la inceputul anului 2008, cadourile in bani oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sau cu orice alta ocazie au facut parte, pentru scurt timp, din baza de calcul a CAS, actul normativ care le mentiona in mod expres (Ordinul nr. 92/2008) fiind la scurt timp abrogat. Urmare presiunilor facute a fost semnat un nou act normativ, dar care nu a ajuns sa fie niciodata aplicat. Actul normativ care ar fi scos din baza de calcul a CAS aceste venituri (Ordinul nr. 122/2008) a fost semnat de ministrul muncii, dar nu a fost niciodata publicat in Monitorul Oficial, astfel ca, in prezent, este aplicabil textul Ordinului nr. 1.019/2007 de modificare a Ordinului nr. 340/2001. Potrivit acestor prevederi, baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale o constituie venitul brut realizat lunar de catre asiguratii care se regasesc in situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din lege. Constituie baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale si veniturile brute realizate de persoanele care nu se mai regasesc in aceste situatii, dar incaseaza venituri ca urmare a faptului ca au detinut una din calitatile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din lege. Prin sintagma venitul brut realizat lunar (supus CAS) se intelege totalitatea veniturilor in bani sau in natura, indiferent de fondurile din care acestea se achita, realizate de asiguratii care se afla in una sau mai multe dintre situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din Legea nr. 19/2000. In venitul brut realizat de aceste categorii de persoane sunt incluse si acele venituri in bani sau in natura care sunt obtinute ca urmare a desfasurarii unor activitati remunerate, in folosul unor entitati, altele decat angajatorul/angajatorii la care se deruleaza activitatea de baza.
In ceea ce priveste contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj, Hotararea Guvernului nr. 174/2002 (Hotararea Guvernului 149/2008 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 174/2002) stabileste ca baza lunara de calcul asupra careia angajatorii au obligatia de a retine si de a vira contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj este reprezentata de venitul brut realizat lunar de persoanele asigurate obligatoriu, care include si drepturi banesti, acordate potrivit legii ori contractelor colective sau individuale de munca, sub forma de procent din salariu ori ca sume fixe indiferent daca au caracter permanent sau nu.
In ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale de sanatate, OPCNAS nr. 617/2007 obliga toate persoanele care realizeaza venituri din salarii, care, potrivit Codului fiscal, se supun impozitului, sa plateasca contributiile lunare calculate la veniturile salariale realizate.
In ceea ce priveste contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, Legea 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, prevede la art. 101 alin. (1), baza lunara de calcul la care angajatorul datoreaza contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale o constituie suma veniturilor brute realizate lunar.